|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
![]() Sendt: 09-November-2009 kl. 12:53 |
|||
Den engelske telestyrelse - Ofcom - har i første omgang afslået BBC's anmodning om at måtte mini-kryptere FreeviewHD - de nye gratis HD kanaler via antenne som starter her 2 december.
BBC skal bla. redegøre for fordele for seerne af deres forslag.
Denne afgørelse kan muligvis udskyde leverancerne af de nye HD DVB-T2 bokse, da alle bokse skal udstyres med en (svag) dekrypteringskode og leverandørene skal love at bruge koden.
Det har intet med DVB-T2 eller MPEG-4 at gøre som sådan, men udelukkende at filmselskaberne forsøger at bruge anledningen til at få mere magt over rettighederne.
![]() Men jeg er nok ikke alene i at mene at når BBC eller hos os DR har betalt for en udsendelse med vores licenspenge, så gider vi ikke også 'have bøvl' med at se eller gemme den. Vi gider simpelthen ikke at tage flere hensyn, når vi har betalt.
Lars
![]() Yderligere:
Edit: added link.
Redigeret af reslfj - 09-November-2009 kl. 15:11 |
||||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
||||
![]() |
||||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|||
Ja, det er dagens bedste nyhed!
![]() ![]() ![]() Specielt: Until we reach a final decision on the licence amendment the HD service information broadcast on Multiplex B should be provided in a free to air format. If Huffman compression is used then the related tables should be made available to receiver manufacturers without the need for a licence for Huffman look-up tables from the BBC. BBC får valget mellem at sende FTA eller frigive detaljerne om deres EPG/SI kryptering til alle producenter uden licenskrav. Det må også inkludere open-source projekter, og så giver det ikke så meget mening at hemmeligholde krypteringen senere hen når alle detaljer er spredt på nettet. En anden mulighed er at køre FTA i starten og lave licensaftaler med STB producenterne på forventet efterbevilling fra Ofcom. Det er nok det mest realistiske scenarie, men det skaber en risiko for at nogle forbrugere vil købe STBer som senere hen viser sig ikke at virke (fordi producenten ikke havde indgået en licensaftale om en specification, som ikke officielt eksisterede da boxen blev produceret). Jeg er meget spændt på at se hvad BBC vil forklare om "...fordelene for forbrugerne" ved dette DRM cirkus. ![]() Redigeret af JesperLund - 09-November-2009 kl. 13:26 |
||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||||
![]() |
||||
B-CLG ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-April-2009 Status: Offline Point: 655 |
![]() |
|||
Hvordan skal dette fortolkes i forhold til situationen i Danmark ?
At man bare er dygtigere i UK ? at man ikke går på kompromis for at få afsat frekvenser til højest mulige bud, at man har en anden organisering/opdeling mellem interesser, og måske insisterer på at sidde for bordenden fra Ofcoms side ? /B |
||||
![]() |
||||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|||
I første omgang er det uden betydning for os, og vi har jo netop fået jordbaseret HDTV i Danmark uden ekstra DRM. Så vidt jeg ved er DVB-T2 standarden allerede fastlagt i Nordig regi, uden disse julelege. Men på længere sigt kunne det få en betydning. Hvis det bliver indført i UK, ville det være nemmere for Digi-TV (DR/TV2) eller Boxer (med eller uden pression fra Hollywood) at forlange det indført i Danmark, for eksempel i forbindelse med lancering af et HDTV DVB-T2 mux. Ofcom har fået et meget stort antal protester fra borgere, se her. Det er ganske imponerende, specielt i betragtning af at det er "offentlig" høring som Ofcom og BBC nærmest har søgt at hemmeligholde. Busted by the internet, siger jeg bare. ![]() |
||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||||
![]() |
||||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
![]() |
|||
I Danmark forventer man bare, at DTT HD modtagerne overholder, de med udsendelsen signalerede krav om ikke at kopiere/kun kopiere en gang.
Det ligner en prøvesag i England - man venter til sidste øjeblik med at spørge - og forventer et Ja. Men heldigvis er Ofcom ikke altid en ren nikkedukke.
Det er også et eksempel på at høringssvar faktisk bliver brugt af ordentlige styrelser.
Dette har intet med frekvens salg at gøre - intet. Det er - især amerikanske - rettighedshavere der ikke kender nogen grænse for grådighed.
![]() Det er i det hele taget noget vrøvl at have et sådant fokus på salget af visse frekvenser. Når et privat firma får mulighed for at levere ydelser for penge baseret på brug af de sparsomme frekvensbånd, så skal en del af betalingen naturligvis tilbage til samfundet. Det kan så ske på en mere eller mindre smart måde - men det kan ikke med fornuft være gratis.
Lars
![]() |
||||
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Hvor er de krav formuleret henne? I forbindelse med BBC DRM sagen i starten af september kiggede jeg på nogle af de officielle Nordig dokumenter (UK DTG D-Book standarden er ikke offentligt tilgængelig), men jeg synes ikke at jeg kunne finde nogle copy-once/never flag i disse dokumenter. Det eneste jeg fandt var et flag som krævede HDCP på HDMI udgangen. Du har meget bedre styr på dette, så korriger mig endelig hvis jeg tager fejl. ![]() Jeg går ud fra at copy-once er tiltænkt PVR boxe med Blu-ray drev, hvor PVR boxen kan sikre at du kun laver en kopi på Blu-ray af optagelsen på harddisk. Selve Blu-ray kopien er beskyttet af AACS eller CPRM, så den kan ikke kopieres (i teorien, altså). Jeg mener at Blu-ray recodere til Freesat i UK fungerer på denne måde. Boxer godkendelse af en PVR box i Danmark synes at forudsætte at transport streamen krypteres inden den skrives til harddisken? Men jeg har ikke kunnet finde dette krav på skrift nogen steder. |
||||
|
||||
![]() |
||||
B-CLG ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-April-2009 Status: Offline Point: 655 |
![]() |
|||
Den er jeg med på, men Nordig er jo noget helt andet end eksempelvis end en national telestyrelse. Nordig plejer interesser for TV udbyderne, og i Nordig sidder netop både DR, TV2, YouSee, Boxer, Viasat, Canal+ m.m. Det spændende i UK er vel, at der er nogen til at holde netop TV udbydere "i ørene" mht. hvilke standarder man vil acceptere. Har vi noget tilsvarende i Danmark ?
Det giver mening /B |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Tak for svar.
Det er jo legalt at tjene penge, og med det udgangspunkt kan jeg da godt forstå at man helst vil være i fuld kontrol over indholdet helt ud i folks skærm. Det kan bare undre mig, hvis der har været helt frit spil til at opbygge denne kontrol, uden at statslige, kulturpolitiske eller forbrugermæssige synspunkter har været taget med.
Det er klart, men værdien af disse frekvensbånd vil afhænge af hvad de kan bruges til. Og hvis man bliver forhindret i at købe en masse attraktivt indhold af rettighedshaverne på grund af en mere åben standard, så vil man også få mindre indtægter fra seerne. /B |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Det er nok legalt - men man må på den lange bane se på, om det tjener noget samfundsformål eller i det mindste er udtryk for en vis 'fainess'.
Men det er netop sådanne ønsker, som man ikke skal opfylde - alle firmaer skal helt åbent være tvunget til at konkurrere - så hårdt og brutalt som muligt.
Det er helt normalt, at firmaer ønsker et frit marked, men når de så er blevet lukket ind, så opstilles alle mulige beskyttelsestiltag. Det kan være fra direkte ulovlige prisaftaler ol, men det kan også være så små ting som at tildele et alternativt varenummer til en bestemt forhandler - så evt. prisgarantier bliver meningsløse.
![]() Der er efter min mening ikke anden vej end den helt nådesløse behandling af sådanne 'varyler'.
Ja. det er næppe muligt, at stille en auktionspris mellem en public service broadcaster som DR og et privat firma som fx TDC.
Danskene ser jo TV over 2 timer hver eneste dag - det er en enestående succes.
Nu er det jo i ganske mange år fremover fastlagt, at TV broadcast kan ske i båndene 174-230 MHz og 470-790 MHz og mobilt bredbånd/4G telefoni skal anvende 800 MHz, GSM900 og diverse GHz bånd.
Men det er meget muligt og meget fornuftigt at forlange, at frekvens recourcerne anvendes effektivt. Det kan man altså meget let finde eksempler på at det ikke er tilfældet i broadcast-industrien*.
Det bør give seriøse 'spank' af ledelserne - Der er økonomisk vigtigt, men selv uden økonomien ville det være nødvendigt af 'moralske' grunde - (selv den ene talent må ikke graves ned .osv).
Man kan ikke opretholde ret til recourcer, som man ikke anvender eller som man sløser med - punktum.
Lars :)
*
I Tyskland anvender de 'Private' - RTL, Pro7 mfl fx kun deres senderettigheder i Kiel og ikke i resten af Slesvig-Holsten. De sender kun med 13.27 Mbit/sek pr mux så lidt flere kan anvende stueantenner, men ellers er det rent spild.
DR blev nødt til at starte DR-HD nu - og det er da fint - men grunden var vel dybest set, at de ellers ville stå med en mere end en halvtom mux2.
|
||||
|
||||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |