recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Findes der antenne/modtager med buffer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFindes der antenne/modtager med buffer?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
andershede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 291
Direkte link til dette indlæg Emne: Findes der antenne/modtager med buffer?
    Sendt: 10-November-2009 kl. 13:34
Jeg har prøvet alt og min signalkvalitet er og bliver noget svingende lort.

60-70 % og alt er dejligt i nogle minutter og så kommer der en bus og så er det 0 %.

findes der ikke en antenne  eller modtager som har 1-2 sekunders buffer til sådan noget. Burde da ikke være så svært at lave?
Til top
morten_b Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Marts-2008
Point: 184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2009 kl. 14:27
Oprindeligt skrevet af andershede andershede skrev:

Jeg har prøvet alt og min signalkvalitet er og bliver noget svingende lort.

60-70 % og alt er dejligt i nogle minutter og så kommer der en bus og så er det 0 %.

findes der ikke en antenne  eller modtager som har 1-2 sekunders buffer til sådan noget. Burde da ikke være så svært at lave?

Det kan jo i sagens natur ikke lade sig gøre. Når du ikke har signal har du ikke signal.

Men ja det helt store problem ved et digitalt signal er, at groft sagt har man enten signal eller også har man ikke. Med det analoge signal fik man bare mere sne på skærmen (indtil en grænse selvfølgelig).
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2009 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af andershede andershede skrev:

Der er formentlig en eller anden form for buffer i din modtager, idet transport streamen skal demuxes i video og lyd, og sendes til decoder chippen. Men hvis du ikke har signal, har du ikke signal. Broadcast er per definition i realtime, så de transport stream pakker som du mister på grund af dårlig modtagelse, kommer aldrig igen. Det er ikke som download over TCP/IP eller WiFi (trådløst net) hvor du kan bede om pakken en gang til hvis det fejler i første omgang.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Januar-2007
Point: 1259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2009 kl. 15:30
Ville en buffer, som du spørger om, ikke også kræve at tv stationerne sendte nogle sekunder forud?
Det skulle teoretisk nok kunne lade sig gøre med båndede udsendelser. Jeg hentyder f.eks til en computer. Hvis man vil lægge musik fra en cd ind på ens pc, læser drevet jo noget hurtigere end musikken spiller. Om det fysisk kan lade sig gøre at udsende fra masterne tør jeg ikke sige.
Live udsendelser er en anden sag.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2009 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Ville en buffer, som du spørger om, ikke også kræve at tv stationerne sendte nogle sekunder forud?
Det skulle teoretisk nok kunne lade sig gøre med båndede udsendelser. Jeg hentyder f.eks til en computer. Hvis man vil lægge musik fra en cd ind på ens pc, læser drevet jo noget hurtigere end musikken spiller. Om det fysisk kan lade sig gøre at udsende fra masterne tør jeg ikke sige.
Live udsendelser er en anden sag.

Det gør ingen forskel om der er X sekunders forsinkelse, da det signal som du mister er tabt for evigt. Pointen er at der ikke er mulighed for retransmission af mistet signal.

Live udsendelse betyder minimum et par sekunders forsinkelse på grund af DVB teknikken.

Redigeret af JesperLund - 10-November-2009 kl. 15:36
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2009 kl. 17:10
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Det gør ingen forskel om der er X sekunders forsinkelse, da det signal som du mister er tabt for evigt. Pointen er at der ikke er mulighed for retransmission af mistet signal.

Live udsendelse betyder minimum et par sekunders forsinkelse på grund af DVB teknikken.

Man 'fletter' faktisk  bittene på flere måder. Således gør man lidt som de kongelige og regeringens medlemmer , der altid flyver i forskellige fly.  Derved undgås at  Kongeriget står uden regent eller at både Lars Løkke og Lene Esbersen forsvinde ved samme ulykke.

DVB-T  i 8k mode fordeler bittene på 6817 frekvenser  af 6 bit og sender samme signal i godt 1 millisekund. 
Hvis blot lidt over 3/4 af bittene kommer frem, kan signalet genopbygges af modtageren.

Den nye DVB-T2 fordeler bittene både på et antal frekvenser og over flere pakker, der sendes efter hinanden - Med de engelske parametre over 30-50 millisekunder (efter min hukommelse).
Det kaldes frekvens-interleave og time-interleave.

DAB anvender faktisk også  en ganske lang time-interleave på flere hundrede millisekunder, men er på de fleste  på andre måder så primitiv og dårlig, at DAB ikke er værd at samle på.   

Bemærk at både skal standarden understøtte time-interleave og senderen skal vælge at anvende det - og dermed forsinke signalet lidt og gøre ZAP langsommere.   Desuden koster det en del hukommelse i sender og modtager - for DVB-T2 til fjensynsbrug (8MHz kanal)  nok over 10 Mbyte.
Da der er få sendere er hukommelsen uden økonomisk betydning for disse, men af hensyn til de mange modtagere  er der i DVB-T2 standarden sat en grænse for hukommelsesforbruget. 

Lars Smile

Men OP må skaffe sig en ordentlig antenneinstallation - Jeg ville også undersøge om der evt. kunne være for kraftigt signal - evt. fra et andet frekvensbånd - der overstyrede.  I bund og grund er hele DTT nettet jo beregnet til retningsbestemte tagantenner 10 m over jorden. 

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu