Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
ehelmer
Super bruger
Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
|
Sendt: 11-Februar-2010 kl. 23:55 |
Mb120 skrev:
Man skulle "bare" forsøge at åbne den nogle gange :-) H264 filler data: 10,2% [Netto] Cutted pakets at the beginning: 0 Cutted pakets at the end: 0 Discarded pakets (not needed): 1372469 ERRORS : 0 WARNINGS : 11935 Speed: 15,3 MBytes/sec
|
Jeg optog en prøve på 15 min af pågældende film United fra DR's DVB-T transmission. TS Doctor viste samme antal filler data, 10%. Bitrate viewer siger at bithastigheden faldt fra konstant 9300 kbps til i gennemsnit 7500 kbps (~19%). De to angivelser passer dårligt sammen. De lærde er åbenbart uenige. Det ret beskedne tal for filler data forekommer rimeligt, da det er en action film med mange bevægelser og hurtige sceneskift. En mere rolig film ville give et højere antal filler data. Erik Helmer Nielsen
|
|
ehelmer
Super bruger
|
Sendt: 12-Februar-2010 kl. 11:31 |
Rettelse
ehelmer skrev:
Jeg optog en prøve på 15 min af pågældende film United fra DR's DVB-T transmission. TS Doctor viste samme antal filler data, 10%. |
Disse 10% var åbenbart en fejl. Ved at køre TS Doctor en gang mere på den oprindelige fil, så siger den nu 19%. Det stemmer altså fint med Bitrate viewer. Erik Helmer Nielsen
|
|
eudlek
Bruger
Oprettet: 12-Juni-2006
Point: 74
|
Sendt: 12-Februar-2010 kl. 11:59 |
Her kommer så et par målinger fra Stofa.
Vores Planet - 31. januar:
ABR: 14990 kbps
H264 filler data: 2,7% [Netto]
Oceaner Af Liv - 20. januar:
ABR: 14989 kbps
H264 filler data: 1,0% [Netto]
Star Trek II - 9. februar (optog de sidste sidste 30 min):
ABR: 14989 kbps
H264 filler data: 12,7% [Netto]
United 93 - 10. februar:
ABR: 14990 kbps
H264 filler data: 3,6% [Netto]
|
|
Bobben
Super bruger
Oprettet: 26-Maj-2007
Sted: Norway
Point: 358
|
Sendt: 11-Juni-2010 kl. 17:13 |
Jeg mistenker at andelen filler data er stor når innholdet er enkelt å mpeg komprimmere. Nå som det sender kamper fra fotball VM på DR HD så kunne det vært interessant om noen sjekker andelen filler data. Jeg vil tro den er liten siden fotball er ekstremt mye mer komplekst å komprimmere enn feks. film.
|
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 11-Juni-2010 kl. 21:54 |
Bobben skrev:
Jeg mistenker at andelen filler data er stor når innholdet er enkelt å mpeg komprimmere. Nå som det sender kamper fra fotball VM på DR HD så kunne det vært interessant om noen sjekker andelen filler data. Jeg vil tro den er liten siden fotball er ekstremt mye mer komplekst å komprimmere enn feks. film.
|
Under 1% filler data for eftermiddagskampen (Sydafrika - Brasilien var det vist?).
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 23-Juni-2010 kl. 17:40 |
Jeg har checket bitraten på en VM kamp mere (hos YouSee), og her var der også under 1% filler data.
Redigeret af JesperLund - 23-Juni-2010 kl. 17:41
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
root
Junior bruger
Oprettet: 19-Juni-2010
Point: 31
|
Sendt: 23-Juni-2010 kl. 20:21 |
Så med andre ord har denne tråd været stor ståhej for ingenting. Hvis billedet er simpelt kan det sendes med lav (reel) bitrate, og det er ingen grund til at føle sig snydt eller tro at MPEG-4 AVC/H.264 er en dårlig idé (SandSand, ehelmer).
|
|
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 23-Juni-2010 kl. 20:33 |
root skrev:
Så med andre ord har denne tråd været stor ståhej for ingenting. Hvis billedet er simpelt kan det sendes med lav (reel) bitrate, og det er ingen grund til at føle sig snydt eller tro at MPEG-4 AVC/H.264 er en dårlig idé (SandSand, ehelmer).
|
Det kan du ikke konkludere. Vi mangler stadig en forklaring på hvorfor der nogle gange er 30-50 procent filler data i en stream. Det ser jeg stadigvæk i andre optagelser. Jeg kan ikke forstå hvorfor man bruger bitrate på at udsende ingenting. DR HD sender masser af HDTV med 6-7 Mbps ABR, og det kan gøres bedre!
|
|
|
Bobben
Super bruger
Oprettet: 26-Maj-2007
Sted: Norway
Point: 358
|
Sendt: 23-Juni-2010 kl. 21:09 |
JesperLund skrev:
root skrev:
|
Det kan du ikke konkludere. Vi mangler stadig en forklaring på hvorfor der nogle gange er 30-50 procent filler data i en stream. Det ser jeg stadigvæk i andre optagelser. Jeg kan ikke forstå hvorfor man bruger bitrate på at udsende ingenting.
DR HD sender masser af HDTV med 6-7 Mbps ABR, og det kan gøres bedre!
|
Det er sannsynligvis satt en "fixed target quality" i MPEG4 koderen slik at kvaliteten ikke varierer. Film og serier er ekstremt mye enklere å komprimmere i forhold til fotball. Fotball er kanskje det som krever mest bitrate av alt. DR HD sender også i 720p. Det man skal være klar over da er at film,dokumentar & serier osv. da vil bli sendt med 25p doblet til 50p vha. å sende samme frame to ganger. Dette kan nok spille inn på andelen filler data. MPEG koderen behøver ikke så sende to identiske frames hvis den er intelligent nok. Den kan da sende 50% av frames og evt. sende filler data for å opprettholde CBR. Er DR HD på YouSee og i DVB-T CBR eller VBR ?
Redigeret af Bobben - 23-Juni-2010 kl. 21:10
|
|
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 23-Juni-2010 kl. 21:23 |
DR-HD på YouSee DVB-C er reelt CBR med ca 11 Mbps. Men andelen af filler data varierer, så korrigeret for det er H264 streamen VBR.
Jeg har relativt dårlige DVB-T modtageforhold med indendørs antenne, så jeg vil ikke udtale mig skråsikkert om det. Men også her spildes en den bitrate på filler data, jf. også ehelmer's målinger tidligere i tråden.
|
|
|
ehelmer
Super bruger
|
Sendt: 24-Juni-2010 kl. 13:15 |
JesperLund skrev:
Jeg har relativt dårlige DVB-T modtageforhold med indendørs antenne, så jeg vil ikke udtale mig skråsikkert om det. Men også her spildes en den bitrate på filler data, jf. også ehelmer's målinger tidligere i tråden. |
Jeg skrev 09-Februar-2010 kl. 14:26 "
DR HD blev i begyndelsen sendt med
en bithatighed på ca 4000-5000 kbps i en variabel bitrate og med en
begrænset mængde filler data. Jeg har som eksempel 'Forbrydelsen' fra
22.11.09. hvor der var 18% filler data,. Det gav en reel bithastighed på
4300 kbps. I dag sender DR alle HD udsendelser med en konstant
bithastighed på 9000 kbps. Mængden af filler data er nu enormt stor.
Den reelle information er kun på de samme 4000-5000 kbps som tidligere. Vi
seere får altså ikke et bedre signal, nogle bliver måske blot narret
til at tro det."
Nogen tid derefter blev DR HD's udsendelser igen ændret. Nu sendes de med en variabel bitrate og uden filler data af betydning. En test af VM mellem Ghana og Tyskland i aftes gav iflg. BitRateViewer en middel bithastighed på ca. 9600 kbps med max. på ca. 20000 kbps eller mere. Ingen målelige filler data. Det ser ud som om DR har fået udstyret skiftet til noget bedre, eller har det bare været et problem at få det justere det rigtigt? Erik Helmer Nielsen
|
|