recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Boxer-TV - ny antenne i hus?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBoxer-TV - ny antenne i hus?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19555
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2010 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af Freddy Freddy skrev:

Nu har jeg skiftet til Boxer-TV pga. manglende Yousee dækning - er løsningen for mig ikke at investere i en udendørs DVB-T antenne (og fjerne alle de andre) og trække et kabel direkte ned i mit (mine) TV? Jeg har tjekket, og mit TV er DVB-T klar - også MPEG4 - så alt skulle være klar?

Du har nok i forvejen de antenner du skal bruge. Antennerne er ligeglade om de skal modtage DVB-T eller ej, det er same shit.

En antenne der er cirka 1,5 meter bred er en FM radio antenne. Den der er endnu bredere er tv på VHF bånd 1 (de lave kanaler) og den der er cirka 80 cm vred er tv på VHF bånd 3. Den lille med cirka 40 cm brede pinde er UHF.

FM antennen kan du fortsat bruge til radio. VHF bånd 3 er der DAB sendes, så den er jo også fortsat brugbar. UHF er der der sendes DVB-T så der er der også stor risiko for gratis genbrug.

Der er dog det lille men at dine antenner kan være kanalskårne (sender kun visse frekvenser/kanaler igennem). Og er de kanaler for langt fra det du skal bruge er det "skidt".

Klaus
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Maj-2010
Sted: Nejede,Hillerød
Point: 363
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2010 kl. 14:09

"nok antenner i forvejen der kan bruges"

Gammel antenne anlæg med gamle antenner, der måske er kanalskåret, antenner der er rusten, som har "tabt" forstærkningen, kabler der er flækket.
"Ud med lortet"

Lille UHF antenne ved et udtag, en størrer UHF ved flere udtag (spare forstærker)+ Rundstråler FM med evt. DAB.
Og 2 nedføringer pga der kan være et kraftigt FM signal som kan overstyrer DVB-T modtageren, hvis signalerne samles. Er kendt når man ligger tæt på senderen.

LyngeSmile

Redigeret af Lytro - 08-Juli-2010 kl. 14:11
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2010 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

FM antennen kan du fortsat bruge til radio. VHF bånd 3 er der DAB sendes, så den er jo også fortsat brugbar. UHF er der der sendes DVB-T så der er der også stor risiko for gratis genbrug.

Der er dog det lille men at dine antenner kan være kanalskårne (sender kun visse frekvenser/kanaler igennem). Og er de kanaler for langt fra det du skal bruge er det "skidt".

NU bor Freddy kun ca 7 km fra Gladsaxe, så jeg tror ikke en FM antenne er helt nødvendig - faktisk tænker jeg, at FM signalerne let bliver for kraftig og kan lave overstyring i evt. forstærkere ol.

Mest sandsynligt er det, at der er kanalskårne filtre/forstærkere der samler de forskellige antenner.
og det er ikke godt.  Find denne forstærker og tag også et par billeder, så vi kan se typen.

Nu bruger de frie svenske kanaler  de gamle analoge UHF frekvenser kanal 33 og 43, så de går vel fint igennem.

Men UHF kanal 22 (den ene af de nye DVB-T2 HD muxer) kan måske komme dårligt ind ligesom kanal 31 fra Gladsaxe (for tæt på kanal 33). 

Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Med placeringen vil det i øvrigt ikke være usandsynligt at man kan nøjes med antennen der peger mod Sverige. Den vil sikkert også kunne tage de danske TV kanaler.

Det var jeg også ved at skrive, men tænkte, at det måske var lettere at indstille to antenner og  samle coax signalerne i en enkelt UHF forstærker.  Men det er klart et forsøg værd  med kun en UHF antenne.

Lytro, jeg tror du har ret, for en prof er det 'Ud med lortet'. Men hvis man vil forsøge selv, er det faktisk meget muligt, at selve antennerne er OK og en rigtig god løsning kan opnås ved at montere en ny masteforstærker og nyt coaxkabler og blot dreje lidt på de gamle antenner.   

Jeg overvejer selv at kunne modtage de nye svenske frie HD kanaler, men afventer at købe udstyr indtil jeg ved, om de frie kommer på kanal 22 eller kanal 10.  Meget af det vi særligt ønsker HD kanaler til fx sport, film og  natur, kan jo fint ses fra Sverige.

Lars Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu