KlausDM skrev:
FM antennen kan du fortsat bruge til radio. VHF bånd 3 er der DAB sendes, så den er jo også fortsat brugbar. UHF er der der sendes DVB-T så der er der også stor risiko for gratis genbrug.
Der er dog det lille men at dine antenner kan være kanalskårne (sender kun visse frekvenser/kanaler igennem). Og er de kanaler for langt fra det du skal bruge er det "skidt".
|
NU bor Freddy kun ca 7 km fra Gladsaxe, så jeg tror ikke en FM antenne er helt nødvendig - faktisk tænker jeg, at FM signalerne let bliver for kraftig og kan lave overstyring i evt. forstærkere ol.
Mest sandsynligt er det, at der er kanalskårne filtre/forstærkere der samler de forskellige antenner.
og det er ikke godt. Find denne forstærker og tag også et par billeder, så vi kan se typen.
Nu bruger de frie svenske kanaler de gamle analoge UHF frekvenser kanal 33 og 43, så de går vel fint igennem.
Men UHF kanal 22 (den ene af de nye DVB-T2 HD muxer) kan måske komme dårligt ind ligesom kanal 31 fra Gladsaxe (for tæt på kanal 33).
B-CLG skrev:
Med placeringen vil det i øvrigt ikke være usandsynligt at man kan nøjes med antennen der peger mod Sverige. Den vil sikkert også kunne tage de danske TV kanaler. |
Det var jeg også ved at skrive, men tænkte, at det måske var lettere at indstille to antenner og samle coax signalerne i en enkelt UHF forstærker. Men det er klart et forsøg værd med kun en UHF antenne.
Lytro, jeg tror du har ret, for en prof er det 'Ud med lortet'. Men hvis man vil forsøge selv, er det faktisk meget muligt, at selve antennerne er OK og en rigtig god løsning kan opnås ved at montere en ny masteforstærker og nyt coaxkabler og blot dreje lidt på de gamle antenner.
Jeg overvejer selv at kunne modtage de nye svenske frie HD kanaler, men afventer at købe udstyr indtil jeg ved, om de frie kommer på kanal 22 eller kanal 10. Meget af det vi særligt ønsker HD kanaler til fx sport, film og natur, kan jo fint ses fra Sverige.
Lars
![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)