Ja, det ville være ønskeligt.
Men menuen findes altså, og jeg kunne ikke selv altid huske, hvordan man fandt den, da min recorder var ny!
Du har ret i, at man ikke kan sætte formatet på en optagelse på harddisken for sig efter optagelse. Men man kan stille format ind manuelt på et 16:9 TV, og det kan man komme langt med.
Overfører man en optagelse, vil indstillingen "format for dvd-optag." kunne bruges til i nogen grad at definere formatet på DVD'en, da den også kan fungere ved overførsel - ikke kun ved optag på DVD.
Det ved jeg ikke om du og andre Sony RDR HX [1]x10 brugere er klar over?
Her er mulighederne, når man har 16:9 TV og recorderen er indstillet til, at TV'et er en 16:9 model:
Er HD optagelsen i 16:9, der er flaget = får TV'et til at skifte til WIDE, kan man
- få den letterboxed på sine -/+ skiver, eller,
- hvis den er i HQ, HSP, SP eller LSP og man bruger -R(W) få den gemt i 16:9 med flag og uden at miste linier.
På VR-formateret -R(W) kan der ikke letterboxes ved overførsel - uanset optage/overførsels-kvalitet ender resultatet i 16:9 på skiven.
Er optagelsen i 16:9, der ikke er flaget - altså den klemte 4:3-version, maskinen og optageren ikke "ved" er 16:9 - kan man kun overføre den som den er, og det gælder både på - og +. Afspilning kræver så, at TV'et stilles til WIDE manuelt. Til gengæld er high speed kopiering oftere mulig.
Er optagelsen i 4:3 gælder det samme - ligegyldigt om det er full frame 4:3 eller letterbox.
Og så er der den alternative: Er optagelsen en 4:3, der er "tvangslagret" som 16:9 (ved at man optager med "format for dvd-optag." sat til 16:9 uanset, at man optager 4:3), kan man overføre den til DVD og den vil letterboxes. Så har man en optagelse med "korte hoveder", der er umulig at få gengivet geometrisk korrekt!
Undtagelser:
- Hvis den er i HQ, HSP, SP eller LSP og man bruger -R(W) vil den gemmes som 16:9 med flag og uden linietab. Den kan bruges, men vises kun korrekt ved at tvinge sit TV til 4:3 gengivelse.
- På VR-formateret -R(W) gemmes den uanset optage/overførsels-kvalitet som 16:9.
Redigeret af Carser - 23-April-2006 kl. 02:43