|
Ustabil strømforsyning i computer? |
Besvar |
Forfatter | |
Briskus
Bruger Oprettet: 07-August-2012 Sted: Greve Status: Offline Point: 73 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 28-Juli-2019 kl. 12:26 |
Min søn har lige fået et minikøleskab på sit værelse, et Scandomestic Coca-Cola. Efter det blev installeret, er hans computer blevet ustabtil. Skærmen går i sort, og det hele fryser. Jeg har fundet ud af, at det sker når hans køleskab slukker for dens kompressor, og nogle gange sker det også når kompressoren tænder. Computer og køleskab kører på samme stikdåse. Hvis køleskab flyttes til et andet vægstik, så forsvinder problemet. Vægstikket som computer og køleskab er tilsluttet til er et dobbeltudtag, er altså uden jord, og hvis jeg tilslutter to stikdåser til dette vægstik, køleskab på det ene og computer på det andet, så er der heller ikke noget problem.
Under fejlsøgningen har jeg i hvert fald fundet ud af, at hans computer er blevet ekstremt overfølsom for den mindste ændring i strømmen, for flere gange har den nu også frosset ved at jeg blot har tilsluttet andet udstyr til samme stikdåse som computeren, bl.a. en strømmåler, en iPad oplader eller en "tom" stikdåse. Kan problemet ikke kun være strømforsyningen i computeren, der er blevet defekt? Eller hvad mener I? Den er ellers kun et par år gammel, en EVGA 650 G2. |
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19556 |
Funktioner
Tak(0)
|
Der kunne nok nemmere være stikdåsen der er noget lort......
Klaus
|
|
Briskus
Funktioner
Tak(0)
|
Stikdåsen er helt ny og med 1,5 mm2 ledning, og jeg har prøvet med forskellige stikdåser som noget af det første
|
|
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4052 |
Funktioner
Tak(0)
|
Prøv at mål spændingen når køleskabet starter og stopper. Det lyder som spændingen ikke er høj nok i stikdåsen
|
|
Benjamin7
Guld medlem Oprettet: 05-Marts-2007 Sted: 8740,Denmark Status: Offline Point: 1755 |
Funktioner
Tak(0)
|
dårlig kondensatpr på kølet, tag et snafner filter og smide på køleskabet
|
|
Hilsen
Benjamin D. Simonsen 8740 - Brædstrup |
|
Briskus
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har ikke målt med voltmeter, men har kun brugt min strømforbrugsmåler (Sparometer), ved dog ikke hvor præcis den er, men den ligger ret konstant omkring de 235v, den viser ingen forskel når køleskabet starter og stopper. Men jeg kunne jo også få den til at fryse uden at køleskabet var tilsluttet, ved f.eks. at tilslutte en ekstra stikdåse i den eksisterende stikdåse. Men i mellemtiden har jeg prøvet med en anden strømforsyning, og den frøs så ikke én eneste gang. Men det mest mærkelige er så, at da jeg så bagefter tilsluttede den gamle strømforsyning igen, så fryser computeren heller ikke længere med den. Måske en pludselig opstået dårlig forbindelse på en af strømforsyningens kabler/stik... i hvert fald så virker det for nu. :)
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |