|
Er desktoppc’en død? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
dreamz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Februar-2008 Status: Offline Point: 857 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 07-April-2017 kl. 13:02 |
Min desktop pc er efterhånden moden til en udskiftning. Jeg
er ikke gamer, men kan godt stresse min pc med videoredigering og heftige
grafiske opgaver. Jeg foretrækker en desktop, da computeren alligevel skal stå
sammen med min eksterne skærm og desuden har jeg allerede en bærbar. Men når jeg kigger omkring er det efterhånden småt med
spændende bud på gode stationære pc’er -
når man ser bort fra deciderede gamer-pc’er. Det virker også som om, at udviklingen inden for processorer
til desktop stort set er gået i stå. Så kære eksperter; hvad skal man investere 5000-7000 i, hvos
man vil have en solid og hurtig arbejdshest med udvidelsesmuligheder som ekstra
diske, RAM, PCI-kort osv.? Nogen bud? |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Til video og grafiske opgaver, så ville jeg slet ikke være i tvivl.
Byg en desktop PC selv og smid et stort GFX kort i du kan få presset ind i økonomien. 4-kernet CPU (mindst i5). GFX kortet kunne godt være et GTX kort, men jeg synes de nye kort er ret dyre, så gå evt efter ældre generation af Nvidia. Med 4 sokler til RAM, så er du godt dækket ind, hvis bundkortet kan tage 32GB. PCI-kort, til hvad? GFX så er det en selvfølgelig. I øvrigt har jeg aldrig set en desktop pc uden PCI mulighed. Diske, brug evt eksterne diske, i det omfang det er nødvendigt. System disk skal være SSD. Du bør kunne skabe en rimelig heftig desktop PC for 7000,- der vil være en nydelse at arbejde med. Og kraftværket vil langt overgå en tilsvarende bærbar. Jeg bruger bærbar i dag, Lenovo T540P. Når jeg skifter, så skifter nok tilbage til en stationær, fordi min bærbar primært står samme sted altid, (det gjorde den ikke da jeg købte den). Medmindre jeg kan få en monster bærbar til ingen penge. Det er selvfølgelig ikke muligt. Min musik og video produktion er simpelthen for hæmmet af denne bærbar, selvom det er en heftig fætter jeg bruger. Video produktionen er nærmest gået helt i stå, fordi jeg ikke gider vente på rendering. |
|
![]() |
|
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4718 |
Hej. Hvis du kigger på Intel, er der kun små forbedringer i SkyLake og Kaby Lake. Men AMD kommer med 6 nye Ryzen R5 mainstream CPU'er den 11 April. To er med 6 kerner og 12 tråde og fire er med 4 kerner og 8 tråde. Jeg vil tro at de kommer til salg hos ProShop fra den 11 eller 12 april. SATA interfacet er blevet for langsomt til de nye SSD diske. Så her ville jeg kigge på nogle der har PCI-E X4 3.0 Interface, det er mere end 5 gange hurtigere end SATA 3. Hilsen Carsten. |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Alle computere har interface du kan smide en pcie ssd i. Men jeg ville langt hellere kigge efter hvor bundkortene har M.2 slot (som er samme interface)
Spørgsmålet er hvad "heftige opgaver" er. Alene ordet heftig er særdeles subjektivt, og hvad der er heftigt for den ene person er måske ikke lige så heftigt for en anden. når man taler om video og både 2D og 3D redigering så er der himmelråbende forskel på krav. Så indtil man har udspecificeret hvad det er opgaver man udfører på dem og i hvilken kvalitet, så er det mere eller mindre umuligt at give et kvalificeret bud. Færdigbyggede maskiner er altid lavet til et specifikt formål. hvad enten det er gaming, kontor eller andet. Spørgsmålet ved at købe færdigbyggede maskiner er hvor man er villig til at gå på kompromis. - bygger man selv, så husk lige prisen på et OS. - hvis du har 7000,- så har du reelt kun 6000,- til jernet. (std retail pris på en win10) Så videoredigering har som regel store mængder ram og en ret hurtig CPU som gennemgående krav. Men igen som jeg skriver - er det 720p video, FHD eller 4K så er der voldsom stor forskel i kravene til maskinen. Enhver maskine kan klare 720p selv med intels egen grafik i CPU'erne. FHD kan de delvist klare, 4K video redigering NOT. arbejder man med FHD video, så er det afgørende om man bare sidder og klipper/klistrer eller om der laves overgange, effekter, tekster etc. Jo mere af det, jo mere grafisk er det, og så kræver det mere og mere af grafikkortet. Dernæst er der håndtering af datamængder. personligt har jeg altid en SSD til OS og alle data ligger andre steder end på OS disk. Alene af den grund at jeg vil have opsplitning mellem OS og data. (og man kan sagtens have flere SSD'ere i en maskine. Man kan faktisk få PCI-e kort hvor der er plads til op til 4 stk M.2 pcie SSD'ere. Til sidst kan der være specifikke krav fra software producenterne afhængig af workflows.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |