|
Køb af NAS + HDDs |
Besvar |
Forfatter | ||
FwB
Junior bruger Oprettet: 16-November-2010 Status: Offline Point: 32 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 26-April-2016 kl. 09:55 |
|
Jeg skal bruge en NAS og to HDDs, så jeg kan samle al data ét sted og lave backup.
Så jeg tænker at køre de to diske i Raid (1?) så data ligger på to diske. Dertil skal data kunne tilgås via pc, BDafspiller, mobil, iPad og gerne tilgås "ude af huset", hvis det er sikkert. Men, hvilken NAS er værd at gå efter? Har hørt godt om Synology og Qnap... Og hvilke HDDs er værd at se efter mht. størrelse, pris, strømforbrug osv? Vi taler min. 3TB. |
||
jacobask
Guld medlem Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1232 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Både Synology of QNAP laver rigtigt fine NAS. Mht disk ville jeg kigge efter WD red som er lavet til at køre hele tiden i en NAS.
Du skal være opmærksom på at Raid1 IKKE er backup. Jo du kan genskabe data hvis den ene disk ryger, men i alle andre tilfælde (fugt, brand, tyveri, ...) er det hele væk på én gang.
|
||
tipsen
Guld medlem Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
2xWd Red 4TB i Raid 1 el. SHR og en Synology DS214, DS215 el. 216 (alm, + eller play - ikke SE)
|
||
DrageMester
Guld medlem Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Som sagt er RAID ikke en backup, kun en beskyttelse mod hardwarefejl.
Med kun to diske er det bedre at bruge den ene disk aktivt og bruge NAS'ens indbyggede værktøjer til at tage backup fra den aktive harddisk til den anden harddisk. Så er du også beskyttet mod visse andre hændelser som f.eks. brugerfejl. Beskyttelse mod tyveri, brand m.v. kræver dog at du tager backup som gemmes et andet sted - ikke hjemme hos dig selv. Jeg har selv Synology og også en ældre, mindre, og mindre avanceret Western Digital My Book Live, der begge virker fint. Synology er ikke lydløs, men en Western Digital med kun en enkelt disk er nærmest lydløs. |
||
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
||
FwB
Junior bruger Oprettet: 16-November-2010 Status: Offline Point: 32 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvad er SHR?
Hvad hedder sådan en funktion til at sikre mod "fejl 40" (aka jeg får slettet noget, men det var en fejl)? Lyd osv. gør ikke det store, da den skal stå i et skab indrettet til formålet, men gør ikke noget de ikke larmer sygt meget :D Men lyder til at jeg skal se på nogle WD Red og en god Synology/Qnap NAS :) |
||
claus_jac
Guld medlem Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
SHR=synology hybrid raid. - søg og du skal finde. for kompliceret at skrive her. Men der er masser af beskrivelser på nettet om det. incl tegninger.
sikring mod fejl 40 hedder skraldespand. - alt du sletter på en NAS bliver ikke slettet med det samme. det ryger i en skraldespand - præcis som på din alm computer. Det er en folder som du også kan hente tingene fra såfremt det skulle være nødvendigt igen. og ja. som det er i øjeblikket, så er syno og qnap nok de bedste bud på markedet på noget handsfree no-brainer NAS som både har en super brugerflade som de fleste kan forstå, og ellers har en hulens masse funktionalitet. WD Red er i øjeblikket det bedste bud på en diskmodel som leverer den bedste stabilitet, pris og plads
|
||
DrageMester
Guld medlem Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Papirkurv på Synology kan bruges til at gendanne slettede filer; man skal dog selv slå funktionen til per delt mappe. Papirkurven hjælper dog ikke mod uheldige opdateringer/overskrivninger af filer.
Derfor bør man lave backups. For langt de fleste vil det på en 2-disk NAS være bedre at lave backup fra én disk til en anden end det er at køre med spejlede diske. Spejling beskytter kun mod nedbrud og datatab ved harddiskfejl men ikke mod andre ting som f.eks. "fejl 40". Der er backup løsninger indbygget i Synology systemet, og der findes også yderligere backup programmer til specielle formål. |
||
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |