recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Analog til Digital TV-signal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnalog til Digital TV-signal

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Fanner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 22-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 344
Direkte link til dette indlæg Emne: Analog til Digital TV-signal
    Sendt: 23-November-2004 kl. 23:27
Hej!
Jeg ved at man via en Selector-boks fra TDC kan konvertere sit analoge tv-signal til et digitalsignal, hvilket jo giver noget bedre fjernsyn m.v.

Findes der ikke nogen anordning der bare kan gøre dette uden man skal investere i en Selctor med en masse funktioner jeg slet ikke skal bruge og hvor jeg bliver nød til at bruge denne som kanalvælger (irreterende).

Det jeg leder efter er en slags lille Analog2Digital converter som man tilslutter antenne-ledningen til og derefter tilslutter den i fjernsyn samt min Pioneer 5100 så de modtager digital-signal.

Jeg håber nogen forstår hvad jeg mener og kan hjælpe??
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2004 kl. 23:42

Hej Fanner

Du har misforstået noget

Grunden til at Selector viser gode digitale signaler, er at TDC har brugt en stor bunke penge på at lave dem i en god kvalitet. Selector virker som en modtager, der dekoder de digitale signaler og laver dem tilbage til analog.

Der er ingen gevinst i at lave dit analoge signal om til analog, og tilbage til digital igen i 5100, og tilbage til analog for visning på TV. Tværtimod - det bliver kun dårligere for hver konvertering.

Hvis dit analoge signal er dårligt, så er det en antennemand du skal have fat i. Det er ingen små gyldne bokse som "kan trylle" her, desværre.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
John G J Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-September-2004
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2004 kl. 23:47

Det vi kan håbe på er at der snart bliver sendt rent digitalt HDTV.

Men der går desværre en del år endnu, frygter jeg

john

Pioneer PDP-435fde

Pioneer DVR-440H-K

Pioneer VSX LX51

PS-3

JAMO SW 303E

JAMO 8 Series

APPLE TV
Til top
Fanner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2004 kl. 23:47
Hmm okay, jeg må indrømme jeg ikke ved så frygtelig meget om det, jeg har bare et 100 Hz fjernsyn og når man ser foreksempel fodbold kan kvaliteten godt være lidt ringe synes jeg, det ved jeg godt er helt normalt, men jeg har forstået at hvis man sender signalet gennem en Selector så skulle signalet blive meget bedre, det har jeg flere steder efterhånden.

Er der nogen der bekræfte eller afkræfte det??
Til top
John G J Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-September-2004
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2004 kl. 23:51

Signalet bliver også meget bedre med en digital parabol...

Det er rigtigt at signalet bliver bedre med en selector..

Du begrænser dig dog til kun at kunne se TV, der hvor din selctor står, ligesom med parabol.

Jeg har lige fået kabel tv og der er signalet ikke af samme kvalitet som med parabol... dog er der så mange andre fordele ved kabel

john

Pioneer PDP-435fde

Pioneer DVR-440H-K

Pioneer VSX LX51

PS-3

JAMO SW 303E

JAMO 8 Series

APPLE TV
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2004 kl. 00:00

Hej Fanner

Oprindeligt skrevet af Fanner Fanner skrev:

Hmm okay, jeg må indrømme jeg ikke ved så frygtelig meget om det, jeg har bare et 100 Hz fjernsyn og når man ser foreksempel fodbold kan kvaliteten godt være lidt ringe synes jeg, det ved jeg godt er helt normalt,

Ringe på hvilken måde ?

men jeg har forstået at hvis man sender signalet gennem en Selector så skulle signalet blive meget bedre, det har jeg flere steder efterhånden.

I nogle tilfælde bliver signalet bedre, i andre tilfælde dårligere. Det afhænger af hvad man sammenligner med. Men pointen er, at det ikke er Selector som laver signalerne gode - men TDC som føder Selector med gode signaler.

Du kan ikke bruge en Selector til noget uden et TDC abonnement, og du kan ikke købe en løs boks som laver dit almindelige antennesignal om til Selector "kvalitet".

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Fanner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2004 kl. 00:08

Jamen det er det normale 100 Hz støj som kommer på de fleste 100 Hz fjernsyn når noget bevæger sig hurtigt kan det flimre lidt som om det ikke kan følge med, jeg kender ikke det tekniske men jeg ved fra flere uafhængeige kilder at det er ganske normalt.

Jeg ved ikke hvad du mener med TDC abonnement jeg har TDC kabelTV og kan derfor sagtens bruge en selector.

TDC egen hjemmeside reklamere iøvrigt med at signalet bliver bedre igennem en selector.

http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_p ageLabel=slctr

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2004 kl. 00:22

Hej Fanner

Jamen det er det normale 100 Hz støj som kommer på de fleste 100 Hz fjernsyn når noget bevæger sig hurtigt kan det flimre lidt som om det ikke kan følge med, jeg kender ikke det tekniske men jeg ved fra flere uafhængeige kilder at det er ganske normalt.

Ok. Men en Selector kan ikke kompensere for problemer i dit 100Hz TV !

Jeg ved ikke hvad du mener med TDC abonnement jeg har TDC kabelTV og kan derfor sagtens bruge en selector.

Ok, jeg tror vi snakker forbi hinanden. Er du på jagt efter en brugt Selector ?

I så fald ville jeg nok købe den nye ved TDC istedet, den er meget bedre (link til TDC kabel TV).

TDC egen hjemmeside reklamere iøvrigt med at signalet bliver bedre igennem en selector.

Ja, og forhandleren af dit 100Hz sagde nok også at billedet blev bedre... og aligevel klager du

Digitale signaler er ikke ubetinget lig med en forbedring. Det afhænger af en masse faktorer. Men mange falder for glansbillederne, og sammenligner med et grumset signal fra en stueantenne ved siden af.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
boborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-November-2003
Point: 222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2004 kl. 00:34

Oprindeligt skrevet af John G J John G J skrev:

Det vi kan håbe på er at der snart bliver sendt rent digitalt HDTV.

TDC testsender vist HDTV ved at udsende den europæiske HD1. Der er én på hifi4all.dk's forum der med dvb-c kort kan se HD1 på pc'en.

/ Bob
Til top
Fanner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2004 kl. 00:37
Jo den kan godt kompensere, for det signal den udsender skulle jo netop fjerne det støj eller hvad det nu er, så billedet står klart, men jeg må jo bare prøve ad og se hvad der sker

Og nej jeg er ikke på jagt efter nogen selector, du skrev jeg ikke kunne bruge en selector uden TDC abonnement og det ved jeg ikke lige hvad du mener med, hvis du mener at man skal have TDCkabeltv for at bruge den, så har jeg det, hvis der kræves yderligere abonnementer for at bruge den så har jeg aldrig hørt om det må jeg indrømme (selvom det ikke ville undre mig hvis det tilfældet).

Nå men slut herfra, jeg har formentlig misforstået hvad alt det her går ud på, men det ændrer nu ikke på at hvis man sender sit antennesignal igennem en selector så bliver billedet bedre på ens fjernsyn, eller det er jo ihvertfald hvad jeg har hørt mange steder.
Jeg ville bare gerne vide om man kunne få det samme "gode" signal igennem en eller anden smart boks der ikke var en selector, og det kan man så ikke.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2004 kl. 00:44

Hej Fanner

Nå men slut herfra, jeg har formentlig misforstået hvad alt det her går ud på, men det ændrer nu ikke på at hvis man sender sit antennesignal igennem en selector så bliver billedet bedre på ens fjernsyn, eller det er jo ihvertfald hvad jeg har hørt mange steder.

1. For at modtage de digitale signaler fra TDC skal du have fat i en Selector boks. Den kan du enten købe hos TDC, eller du kan finde en brugt (f.eks. på Den Blå Avis). Men de nye model, som du kun kan købe hos TDC, er den bedste.
  2. Du kan ikke bruge en anden boks end Selector til at modtage de digitale signaler fra TDC.
  3. En Selector kan ikke forbedre visningen af fodboldkampe på dit 100Hz TV, når problemerne skyldes 100Hz teknikken. Et nyt bedre TV kan forbedre billedet, men ikke en Selector.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
boborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-November-2003
Point: 222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2004 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Du kan ikke bruge en anden boks end Selector til at modtage de digitale signaler fra TDC. 

/Lars

Det kan man faktisk godt. De sender i Viaccess 2 kodningssystemet så en DVB-C modtager med indbygget Viaccess eller Viaccess cam skulle virke. Du får dog ikke adgang til tvguide, vejrudsigttjenester og andre sådanne tjenster. Ole Perch Jensen har lavet en guide til modtagelse på PC med et DVB-C kort. se http://hjem.tele2adsl.dk/oleperch/DVB/DVB.html

Redigeret af boborg
/ Bob
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu