|
Købe stabil laptop til min mor |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Forfatter | |
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
som Deaster skriver. der skal vi vide helt specifikt hvilken model det drejer sig om. De er nemlig gået over til noget andet og det er langt sværere (endda tæt på umuligt) med de helt nye mac's at opgradere.
Du kan indsætte dit serienummer på mac'en her http://www.everymac.com/ultimate-mac-lookup/ og vende tilbage med hvilken model der er tale om. - her vil du også kunne se om det er en alm sata 3/6G eller pcie baseret disk, men hvis det er en alm disk du har i nu som larmer, så kan jeg sige med sikkerhed du vil kunne bruge den samme type SSD i den :-)
|
|
![]() |
|
AndersHP ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 262 |
OK, svar på hver sin computer (for jeg er blevet klogere på dem begge):
Laptop: Laptoppen viser sig at være EKSTREMT langsom, var lige derhjemme og backe den up, og så ville jeg tjekke Windows Experience Indexet for at se hvad der agerer flaskehals. Det viser sig at processoren er "ratet" til 1,9 (dual core 1,4 GHz) mens harddisken faktisk ligger oppe på hele 5,4. Bare en tur på internet explorer måtte vi opgive, og at manøvrere rundt i stifinder tager virkelig lang tid. En tur på "joblisten" viser at CPU'en er oppe på 100% hele tiden. Derfor er jeg ret meget i tvivl om en SSD overhovedet vil hjælpe? Man kan dog sige at det kunne tyde på malware eller noget der dræner den, men der ligger ingen processer i baggrunden og kører, og computeren bliver jævnligt scannet med AVAST antivirus... Anyways, hev harddisken ud og det er en SATA 3 GB/s. Bør jeg så købe en SATA II? En anden ting er, at laptoppen i sin tid var installeret med Vista, hvorefter vi købte en Windows 7 upgrade cd. Den forestiller jeg mig slet ikke kan installeres fra ny, så bør man købe en ny Windows 7 samtidig? Eller kan man installere Windows 7 på 2 maskiner? For min far har en relativ ny maskine som har en cd medfølgende.. Macbook: "om denne mac" viser at det er en 13" primo 2011 og harddisken er en 500GB SATA disk. 6 GB/s forbindelse (hvilket må være en SATA III). Så der tænker jeg bare at jeg køber en Crucial SATAIII disk af en art.
|
|
![]() |
|
Totoronto ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Maj-2006 Sted: Midt-jylland Status: Offline Point: 395 |
Gl. harddiske bliver MEGET langsomme med tiden. Skift den ud med en SSD og det spiller igen. http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/crucial-bx100-250-gb-id-9411099.aspx Sata3 drev er også bagudkompatible til Sata2, så det er heller ikke noget problem.
Win7 skal bruge en licenskode for at blive aktiveret igen. Hvis det ikke er den XP kode, der står på et klistermærke under maskinen, da den jo er blevet opgraderet til Win7, ville jeg prøve med en keyfinder først https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/ Cd skiven fra den nyere maskine kan bruges, hvis det er den samme udgave, som på laptoppen. Ellers vil den ikke acceptere licenskoden. Win7 iso'er kan måske findes på nettet, eller fåes fra en venlig sjæl..http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=13&tid=808672 Hvis alt fejler, er der jo også Ubuntu eller en variant heraf. Det er nemt at installere og bruge nutildags, og til din mors brug bør det ikke være noget problem. En ting du måske skal overveje, er om blæseren i laptoppen skal rengøres, og CPU'en have ny kølepasta? Der kan findes videoer på Youtube om emnet. Hvis du alligevel anskaffer et nyt drev, kan du jo fjerne den gl. HDD, montere SSD'en og installere f.eks. Lubuntu først som en test, inden du begynder at rode med Windows? Den minder meget om Win7 i udseende, og hvordan man navigerer rundt i menuer. Ikke at det betyder så meget for din mor... Hun trykker bare på browserikonet på kommandolinien nederst på siden, og så er hun flyvende på internettet ![]() https://help.ubuntu.com/community/Lubuntu/GetLubuntu/LTS Redigeret af Totoronto - 19-September-2015 kl. 09:37 |
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6676 |
Mon det er denne her? På Crucials forside kan du hente en scanner, så du får den rigtige SSD til din Mac. |
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Min Mac tillader ikke brugen af scanneren, da det er fra en ukendt udvikler
![]() |
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6676 |
Så højreklik på programmet og start det. Så får du mulighed for at køre alligevel. Det er Gatekeeper på Mac, der forhinder ukendte programmer i at køre.
|
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Programmet kommer slet ikke frem, kun en boks der fortæller mgl godkendelse.
|
|
![]() |
|
Når du har downloadet scanneren, ligger den i Overførsler. Der højreklikker du på den, vælger Åbn, så får du denne boks. ![]() |
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
Ok tak :)
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |