Inden jeg skriver min mening, så lad mig for en ordens skyld nævne at jeg forhandler BenQ, men officielt ikke Optoma - men det er et valg jeg selv har taget, jeg kan som sådan sagtens sælge Optoma hvis jeg vil, så hvis Optoma eksempelvis kommer med modeller jeg finder interessante, så vil de indgå i mit sortiment. Derfor mener jeg godt jeg kan udtale mig på en neutral baggrund mht. dette valg:
HD80 har en meget ulineær farvegengivelse der ikke kan rettes tilstrækkeligt op til at levere hvad jeg vil kalde et brugbart billede. Kontrast/skarphed osv er som det nu engang er på en 1080P DLP, ikke så dårligt, så har man ikke nogen ambitioner om at opnå et tilnærmelsesvist korrekt billede - hvilket i min bog er lig med et godt billede - så kan man givetvis godt være imponeret over billedet, på samme måde som man kan være imponeret over et Samsung eller Philips LCD-tv - men hvis man har en seriøs indstilling til hvad "godt billede" er, så er HD80 efter min mening ikke meget værd sammenlignet med det bedste i klassen (=W5000).
En væsentlig pointe er imidlertid at en BenQ uden kalibrering også har en ulineær farvegengivelse, så forskellen er størst efter kalibrering.