|
BenQ vs. InFocus |
Besvar |
Forfatter | ||||
Mouse
Bruger Oprettet: 21-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 110 |
Emne: BenQ vs. InFocus Sendt: 06-December-2008 kl. 08:35 |
|||
Har netop læst Projector Centrals 2008 projektor test (http://www.projectorcentral.com/home-theater-projectors.htm), samt WHAT HI FI tilsvarende vurdering. (Ved godt at ikke alle i dette forum vægter deres vurderinger højt, men jeg må som objektiv førstegangskøber, tillægge dem bare en smugle værdi). WHAT HI FI har valgt InFocus IN80 til årets bedste projektor under £1500. Da jeg netop er på udkig efter en projektor til <15.001 kr. er IN80 interessant, sammenlignet med BenQ W5000 og Mitsubishi HC5500. Sidstnævnte kan jeg kun sammenligne med de to andre, grundet dens fleksible throw, pris og ellers gode anmeldelser. Jeg har dog ikke kunne finde nogen danske anmeldelser eller forum kommentarer på IN80? Og Projector Centrals nævner heller intet om den. Er der nogen har der har set den i funktion? Eventuelt sammenlignet den med W5000 eller HC5500. Hilsen Mouse |
||||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 06-December-2008 kl. 09:23 | |||
Jeg ved mange lægger vægt på mine inputs, derfor tillader jeg mig at komme med min vurdering, selv om jeg kun er forhandler af den ene (BenQ), og som sådan derfor ikke er helt neutralt i spørgsmålet - så kan du selv vurdere om du kan bruge dét input til noget, jeg har forsøgt at forholde mig neutralt til spørgsmålet: Fordele ved BenQ (med nyeste firmware): Først og fremmest farveægthed. Den har nogle meget præcise grundfarver, og med nyeste firmware kan den kalibreres ekstremt præcist. Det kræver dog en vis know-how og måleudstyr at udnytte det, men gør man dét er der ingen konkurrence til farvegengivelsen. Den dynamiske iris til at hjælpe på kontrasten, fungerer ganske godt. 5x farvehjul giver mindre regnbue-effekt. Lens-shift gør placeringen lidt mere fleksibel. Rimeligt støjsvag. Ulemper: Fysisk stor og ikke ligefrem noget design-vidunder, kræver en kalibrering for at udnytte dens primære styrke, farvegengivelsen, optimalt. Uden kalibrering er den "kun" på niveau med de øvrige i prisklassen. Lysstyrken er pæn, men ikke prangende. Kontrast uden brug af dynamisk iris er ikke overvældende. Begrænset zoom. Fordele ved Infocus: Primært lysstyrke - Infocus er, alt efter indstillingen af dem, generelt de projektorer der leverer mest lys med en korrekt farvetemperatur. Vil man lave 3 meter bredt billede med en projektor under 20.000,-, er der ikke mange andre muligheder der kan levere tilstrækkeligt lys. Den leveres fabriks-kalibreret til D65, så projektoren er ganske brugbar i standard-indstillingerne, forudsat at man bruger et farveægte lærred. Kompakt, pænt design. Ulemper: Lysstyrken er opnået ved at ofre farvemætningen. Selv om farvetemperaturen (farven af hvid) er korrekt, så er grundfarverne ikke mættede nok. Det betyder at farverne vil være mindre korrekte, jo mere mættede de er. Det er der som regel kompenseret for ved at skrue lidt op på farvestyrken (som er noget andet end farvemætning...), hvilket så igen trækker farverne skævt. Kort sagt er farvegengivelsen altså kun korrekt mht. hvid-balancen (som godt nok er den vigtigste faktor), men de øvrige farve-egenskaber er ikke på niveau med BenQ - og der er ikke mulighed for at justere for det. Ingen dynamisk iris, så kontrasten er ikke prangende, specielt hvis man ønsker at udnytte den høje lysstyrke. 4x farvehjul giver lidt mere regnbue-effekt. Ingen lens shift, og begrænset zoom. Hvis det skal opsummeres kort, så er det altså et valg imellem en lysstærk projektor og en farveægte projektor. I begge tilfælde er det vigtigt at du holder øje med at de kan placeres rigtigt i det rum du skal bruge. Årsagen til at jeg har valgt at føre BenQ frem for andre muligheder i den billigere ende af DLP-markedet, er at jeg kun interesserer mig for billedkvaliteten efter kalibrering, og her mener jeg ikke at W5000 har konkurrenter i prisklassen.
|
||||
Mouse
Bruger Oprettet: 21-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 110 |
Sendt: 06-December-2008 kl. 19:17 | |||
Tak! for endnu et uddybende svar Otto. Så er jeg endnu engang tilbage ved throw ratio/ billedestørrelsen. Endnu engang tak! |
||||
henrik-t
Guld medlem Oprettet: 08-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1553 |
Sendt: 06-December-2008 kl. 21:07 | |||
infoucs´en har " Some vertical image shifting is possible via a wheel on the side " "manual iris adjustment to help you get just the right balance between brightness and contrast--> up to 7,500~10.000:1 (using manual iris), The only good news here is that the noise produced is, at least, pretty constant, rather than suffering with the sort of peaks and troughs sometimes heard on projectors using dynamic irises" Og da X10 har Color Wheel (DLP Only): 7-segment ---> 7 X farvehjul, det har In80 også, kan ikke finde info på det hos infocus, men da det er en opgradering af X10, så jeg sikker på den mindst har 6X, hvis ikke 7X farvehjul. min in78 har selv Color Wheel (DLP Only): 6-segment , 4-speed farvehjul Det er ikke for at Virke bedre viden, men da jeg lige selv har købt en infocus, har jeg læst en del om diverse modeler. sys bare lige jeg ville svare da jeg har studeret In80 selv, kender ikke rigtigt noget til BenQ.... det Engelske er dog sakset, men jeg håber Mouse forstår Engelsk Redigeret af henrik-t - 06-December-2008 kl. 22:03 |
||||
+100HD Film
|
||||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 06-December-2008 kl. 21:33 | |||
Rettelse: Infocus har ikke _optisk_ lens shift. Hvad de helt præcist mener med digital lens shift, det må jeg lige læse op på, men dét man normalt forstår ved lens shift, har IN80 ikke (eller nogen af de andre Infocus'er for den sags skyld). Nogle af 720P modellerne har reelt en 768P chip. og så kan man flytte billedet en anelse ved at vælge om de 720P skal være i toppen, midten eller bunden af de 768 pixels, men IN80 er en 1080P projektor, så jeg forstår ikke rigtigt hvor den digitale lens shift skulle komme fra - men det må jeg som sagt lige læse op på (hvis nogen kan levere et link, vil jeg være taknemmelig). Du må evt. meget gerne komme med et link til dér hvor du har sakset det engelske fra...
Både Infocus og BenQ har en manuel iris. Benq har derudover en _dynamisk_ iris, som kan slås til og fra - det har Infocus ikke. At sige at projektoren har 10.000:1 ved at bruge manuel iris, er ikke særligt seriøst - det indebærer at du manuelt skruer ned for iris'en, måler sort, så skruer du op for iris'en og måler hvid. Ikke særligt relevant for real-life situationer. Hvilken der har bedst reel kontrast uden brug af den dynamiske iris på BenQ'en og med en fast indstilling af den manuelle iris, det ved jeg ikke.
7 segmenter er IKKE det samme som 7-speed! Der findes mig bekendt ikke DLP-projektorer med over 300 Hz, hvilket svarer til 5x ved 60 Hz kilder og 6x ved 50 Hz kilder (24 Hz kilder dobles normalt til 48 Hz og behandles som 50 Hz kilder). Og dermed findes 7x farvehjul mig bekendt ikke. Ifølge www.projectorreviews.com er det et 7-segment 4x farvehjul i X10. Bemærk at antallet af segmenter i sig selv ikke siger så meget, det afhænger af hvilke segmenter der er tale om - hvis det eksempelvis er RGBRGBW, kan det faktisk være en ulempe for kontrasten at have 7 i stedet for 6. Er det derimod et RGBRGB+DG, kan det være en fordel for farvemætningen. Det er med andre ord meget mere komplekst end man skulle tro ved første øjekast.
Jeg kender ikke til nogen Infocus single-chipper der kører mere end 4x. Infocus markedsførte på et tidspunkt - jeg mener det var på SP5700 og SP7200 - at de havde 5x farvehjul, men det var en fejl da specs blev ændret i løbet af udviklingen, og man fik ikke rettet databladene. Argumentet fra Infocus' side for at fortsætte med 4x farvehjul, er at det skulle give mindre dithering. Redigeret af AV Precision - 06-December-2008 kl. 21:44 |
||||
henrik-t
Guld medlem Oprettet: 08-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1553 |
Sendt: 06-December-2008 kl. 22:02 | |||
Her er techradars review af den, infocus har inted på den , som jeg kan finde.
http://www.techradar.com/products/audio-visual/projectors/in focus-in80-460300/review der er ikke så meget info omkring det, men de skriver den har det. Jeg kan spørge en jeg kender, han har en, måske han kan forklare mig hvordan de får det til at virke, fra manualen eller noget henrik-t skrev:
Jeg kender ikke til nogen Infocus single-chipper der kører mere end 4x. Infocus markedsførte på et tidspunkt - jeg mener det var på SP5700 og SP7200 - at de havde 5x farvehjul, men det var en fejl da specs blev ændret i løbet af udviklingen, og man fik ikke rettet databladene. Argumentet fra Infocus' side for at fortsætte med 4x farvehjul, er at det skulle give mindre dithering. Jeg var i tvilv om det var antal eller fart du talte om da du skrev 4X, og 5X ved Ben Q, så jeg troede det var antal, derfor jeg beholdt 4Xspeed ved min in78 udtalelse, og regnet osse med du ville svare tilbage. |
||||
+100HD Film
|
||||
Otto J
Sendt: 06-December-2008 kl. 22:12 | |||
Temmeligt useriøs anmeldelse i min bog, uden at dét påvirker så meget af det vi diskuterer... Men det er et sidespring. |
||||
henrik-t
Sendt: 06-December-2008 kl. 22:17 | |||
ja men alle de anmeldelser jeg har set , de siger alle det samme, at den har en justerings mulighed på siden.
Udover det , kan jeg ikke kommenter benq vs infcus , har aldrig set en kalibret ben q, på nyeste firmware, ville blot kome med lidt info, til alle |
||||
+100HD Film
|
||||
Otto J
Sendt: 06-December-2008 kl. 22:28 | |||
Hvis du kigger i manualen til IN8x serien, så kan jeg ikke se nogen justeringsmulighed på siden til andet end zoom og fokus. Jeg gætter på det er en formuleringsfejl - og hvis flere anmeldelser skriver det samme, så er det formentligt fordi en eller flere anmeldere aldrig har haft produktet i fingrene, men bare klampet noget sammen ud fra hvad han har læst i andre anmeldelser - desværre et mere og mere udbredt fænomen i den mindre seriøse del af pressen.
Det har aldrig været min mening at mit ord er lov, jeg skriver bare hvad jeg mener, ud fra hvad jeg ved - så kom endelig med inputs. Redigeret af AV Precision - 06-December-2008 kl. 22:29 |
||||
henrik-t
Sendt: 06-December-2008 kl. 22:31 | |||
Ja sys flere skal deltage, der må da sidde nogen derude med en PJ i infocus serien in80-83
|
||||
+100HD Film
|
||||
Hans j
Guld medlem Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
Sendt: 06-December-2008 kl. 23:19 | |||
Den har da lensshift !!!
Man skal bare flytte projektor . |
||||
CSN Teknik
Guld medlem Branchemedlem Oprettet: 20-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1091 |
Sendt: 08-December-2008 kl. 22:25 | |||
Jeg sælger begge 2 og efter min mening er BenQ W5000 med nyeste firmware en sikker vinner, den laver bare et lidt flottere billed, men igen det kommer an på WAF og behov mm. Men se dem i virkeligheden det er den eneste chance du har for at gøre et perfekt køb, hør ikke kun på os, men se dem IRL
|
||||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |