Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Gorm
Ny bruger
Oprettet: 19-August-2005
Status: Offline
Point: 33
|
Emne: Magnetisme fra højttalere og plasma Sendt: 28-August-2005 kl. 17:05 |
Der er velkendt, at surroundhøjttalere for tæt på et billedrørstv kan skade skærmen pga magnetismen fra højttalerne (ikke centeren, som er afskærmet).
Er der samme eller måske lignende problemer i forbindelse med plasma tv ? Hvis ja, hvordan afhjælpes de så ?
|
|
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 28-August-2005 kl. 18:05 |
Ja problematikken er den samme, afhjælpning: større afstand fra skærmen. Hvis du f.eks sidder 3M fra skærmen skal afstanden mellem højttalerne også være 3M.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
hansie
Guld medlem
Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7124
|
Sendt: 28-August-2005 kl. 21:39 |
Radiomanden skrev:
Ja problematikken er den samme, afhjælpning: større afstand fra skærmen. Hvis du f.eks sidder 3M fra skærmen skal afstanden mellem højttalerne også være 3M.
|
Hmmm tror ikke du har læst spørgsmålet.
Mvh Hans
|
|
Carser
--
Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 4805
|
Sendt: 30-August-2005 kl. 18:55 |
ADVARSEL fra en elektroniktekniker.
Brug aldrig en permanent magnet som den på en højttaler til afmagnetisering af TV med billedrør. Det går let helt galt. Man magnetiserer jo på samme måde som med en højttaler, der kom for tæt på!
En defluxer er det eneste gyldige værktøj og kører med AC = skiftende felter og skal også betjenes korrekt.
Gjorde jeg som Claes skrev hjemme med en lånt defluxer, ville jeg uforvarende helt eller delvist slette mange af mine båndoptagelser!
Don't try this at home.
Redigeret af Carser
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
|
TOD
Bruger
Oprettet: 11-Juni-2005
Point: 56
|
Sendt: 01-September-2005 kl. 19:42 |
Hej Gorm
Du har åbenbart fået en masse svar, men ikke helt det du har brug for:
Plasma-TV påvirkes ikke af magnetisme fra højttalere - mit gør ihvertfald ikke!
Grunden til at billedrørs-TV er at billedet dannes af en tynd elektronståle som sweepes fra venstre mod højre for at danne billedet. Denne elektronståle styres (afbøjes) af et magnetfelt, som dannes nogle afbøjnings-spoler som sidder på billedrøret. Hvis billedrøret ved et uheld er blevet magnetiseret eller påvirkes af et fremmed magnetfelt (fex en højttalermagnet), vil elektronstrålen ramme forkert, hvilket giver sig udslag i misfarvning.
DERIMOD dannes billedet i en plasmaskærm ved at de enkelte pixels tændes og slukkes af elektriske signaler, og der foregår IKKE magnetisk afbøjning som ved billed-rør. Plasmaskærme påvirkes derfor ikke af magnetfelter.
mvh Torben
|
|
Gorm
Ny bruger
Oprettet: 19-August-2005
Point: 33
|
Sendt: 01-September-2005 kl. 20:31 |
Tak for svarene.
Når mit plasma tv (Samsung pa42 d5s) kommer forventeligt i næste uge (fra hifi-edition.com til dkr. 11.500 incl levering) vil jeg lade surroundhøjttalerne være, hvor de er, dvs tæt på fjernsynet.
Det kan vel ikke gå værre end, at det skal "defluxes".
|
|
Carser
--
Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
|
Sendt: 01-September-2005 kl. 21:44 |
Hej Gorm,
Torben/TOD har ret. Jeg har slettet plasma fra min advarsel om magneter nær skærmen. Deflux af en plasma bliver ikke aktuelt.
Hvis der er problemer, man bør være lidt opmærksom på med plasma, er det burn-in og pixel-størrelsen, der gør, at man ikke bør sidde for tæt på. Hellere se en film end en masse små firkanter!
Rent lydmæssigt har Radiomanden ret, du bør ikke mellem dine fronthøjttalere have væsentlig mindre afstand end der er mellem din siddeplads og center + skærm.
Jeg kan tænke mig, du med 42" tommer vil finde 3-4 meters se-afstand passende og så er under 2,5 meter mellem fronthøjttalerne ikke at anbefale.
Go' fornøjelse med skærmen, det ser ud til, du har fundet en god pris på.
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
|