|
Bærbar PC til kæresten... - men hun er kræsen... |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 11-Marts-2015 kl. 15:02 |
|
Hej alle
Jeg er på markedet efter en ny bærbar PC til kæresten efter den forrige blev stjålet ved et indbrud. Hun var egentlig godt tilfreds med den gamle maskine, men det har vist sig lidt svært at finde noget tilsvarende uden at prisen også hopper en del i vejret (den gamle kostede godt 6000kr inkl. skift fra HDD til SSD). Hun havde en HP Envy Ultrabook 6-1115; 15.6", Intel Core i5, 8Gb ram, 128Gb SSD, ej optisk drev, 2.1kg, 2cm høj og lækker metalfinish. Da den matchede hendes behov ganske godt og hun har været glad for den, dikterer den i høj grad også kravene til en fremtidig maskine. Det betyder at vi søger en maskine med core i5, 8Gb ram, 256Gb SSD, u. optisk drev, slankt ydre/elegant design og max 2.4kg - pris skal være under 8.000kr og gerne omkring 6.000 - men det er vist ønsketænkning. Yderligere forklaring til ønskede specs: 15.6" (ej afklaret med HD, FHD, m/u touch - sidstnævnte måske en fordel i Win8) Core i5 - (i3 er for langsom og i7 er overkill - det må gerne være Broadwell (i5-5200U) - sekundært Haswell - er Broadwell ikke ordentligt repræsenteret på markedet endnu? 256Gb SSD - eller udstyret med en HDD der relativt nemt kan skiftes - men kan de ikke det på alle maskiner? Ovenstående specs er vigtigst - og hvis man ikke skal give mange tusinde for at få det pakket ind i pænt ydre, så vil dét også være nice to have! Håber der dukker nogle gode forslag op - synes selv kun at jeg har været i stand til at finde semi-dårlige løsninger eller gode maskiner omkring 10-12.000 :-/ |
||
![]() |
||
Jakabov ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2008 Sted: Vodskov Status: Offline Point: 1330 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Bedste bud herfra;
Opfylder alle ønskerne næsten. Kommer dog med SSHD så evt skal man se hvordan hastigheden er inden man evt skifter men SSD plejer nemt at kunne skiftes i alle bærbare.
|
||
![]() |
||
Jakabov ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2008 Sted: Vodskov Status: Offline Point: 1330 |
|
Og lidt ærgeligt det ikke må være 13,3", den her kan fås til 7129,- med rabatkode. :-)
|
||
![]() |
||
ladiesman217 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2337 |
|
Har du læst min tråd? Den ligger lige under denne, og er fyldt med gode forslag og info.
|
||
|
||
![]() |
||
longjohn2 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-November-2009 Status: Offline Point: 1026 |
|
Et alternativt bud kunne være Lenovo Flex 2 15. Lækkert design, har mange af de ønskede specifikationer (+ FHD-touchskærm) undtagen SSD'en og med en i5-4200U i stedet for. Mht SSD'en kan du nemt proppe fx. en Samsung EVO 250 GB i og stadig holde dig lige under 6.000 kr.
http://www.edbpriser.dk/baerbar/lenovo-flex-2-15-id-8454187.aspx http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/samsung-840-evo-mz-7te250-250-gb-id-7487534.aspx
|
||
![]() |
||
Muffeh ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-December-2009 Sted: Gilleleje Status: Offline Point: 1040 |
|
Personligt ville jeg forslå enten Lenovo eller Asus maskiner, begge er utrolig fine til priserne, og ikke kun hvad angår indhold, men også ang. brugervenlighed når man skal formatere eller reparere
![]() |
||
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
|
||
![]() |
||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
|
Jakabov: Asus'en ser interessant ud - den vil jeg snuse lidt mere rundt i! Har også haft kig i deres Zenbooks - de bliver bare lidt for dyre, men kunne nok godt selv være fristet af en lille lækker maskine på 13-14" :-)
ladiesman217: Jeps - det var den som inspirerede mig til denne tråd - en del brugbart, men også lidt forskellige behov. longjohn2: Absolut interessant med Lenovo Flex 2 15 - virker til at være en lillebror til yoga-serien - og lidt research har vist at der i maj skulle komme Broadwell-baserede udgaver - hvis så dollar-kursen også kunne nå at følge lidt med eller Danmark kunne fravige fastkurs-politikken, så kunne prisen sikkert nå at falde 20-25%! Muffeh: Asus har også en høj stjerne hos mig, men har læst at de vist på nogle af deres maskiner har leveret SSD'er med specielle interfaces, hvilket har besværliggjort opgraderinger/udskiftninger. Lenovo har tidligere været lidt IBM-klodsede, men jeg synes efterhånden de er kommet godt efter det og laver nogle lækre maskiner med gode specs og en fornuftig pris. HP er også med på radaren - der er også mange fornuftige maskiner at finde. Fælles for dem alle er dog at en installation af OS'et inkluderer en bunke software, som man ikke har brug for og som altid tager en krig at fjerne. Jeg har dog ladet mig fortælle, at det nu skulle være muligt at downloade en matchende Windows fra MS og installere den på maskinen, hvorefter produktnøgle automatisk læses fra BIOS'en og man dermed kan slippe for alle de ekstra "features" :-) |
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
|
det er hurtigere at fjerne alt det ekstra software, frem for at skulle jagte og installere ekstra drivere til fingeraftrykslæsere, kamera, genvejstster osv.
|
||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Det er så nok den sidste SSD man skal vælge! Samsung EVO 840-serien er fejlramt! Samsung har forgæves forsøgt sig med en firmwareopdatering. Den løser dog ikke problemet (SSD'en bliver langsommere og langsommere over tid, på filer der ikke er ændret/læst for nylig). M.v.h. |
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
|
Jeg har SUPER gode erfaringer med den billige Crucial M500, vi har den kørende i omkring 50 maskiner på arbejdet. Det er ikke den hurtigste disk, men der har ikke været nogen problemer med hverken firmware eller strømudfald.
Der er nu kommet Crucial M550 som bygger videre på den tidligere model og som er blevet væsentligt hurtigere. jeg vil til en standard maskine anbefale den over alt andet på markedet. Til en workstation vil jeg anbefale Sanmsung Pro 850, der har 10 års garanti, men stadig ikke er sikret imod strømudfald. Dette er heller ikke så vigtigt i en laptop som i en stationær. Til dem som ikke ved det, så kan et strømudfald gøre at man ikke kan få kontakt med sin SSD og skal foretage nødprocedure. I værste fald skal den ombyttes.
|
||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
||
![]() |
||
Guests ![]() Gæst ![]() |
|
Jeg hører til dem, der troede at problemet med 840 EVO var blevet løst tilbage i Oktober sidste år og at man blot skulle opdatere firmwaren før man tog den i brug men det ser ud til, at Samsung er i gang med at forsøge sig med yderligere en opdatering. Ikke betryggende. Det ser dog ud til, at 840 EVO så småt er ved at forsvinde fra lagrene så det snart kun er muligt at købe efterfølgeren 850 EVO. Jeg bemærker også, at MM-Vision nu sælger Vision B4570 med en Kingston 240GB V300 SSD i stedet for en Samsung 250GB 840 EVO - og det er indenfor de seneste 4 dage dette skift er sket. Jeg kører selv med Samsung 850 Pro, Samsung 840 Pro (udgået) og Intel 520 (udgået). Aldrig haft problemer med dem. 7-9-13. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |