|
Gamle spil på nette, er det lovligt? |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
aerik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4272 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 07-Januar-2015 kl. 18:22 |
|
Jeg overværede en samtale imellem nogle elever i folkeskolen i dag. De snakkede om gamle spil, og den ene siger, at de kan spilles gratis på nettet. Nysgerrig og i savn af nogle af de gamle spil fra min barndom blander jeg mig lidt, og spørger ind til hvor. Der henvises til Archive.org
Min ranke er nu, er det reelt lovligt? |
||
![]() |
||
Stampe ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 07-Januar-2004 Status: Offline Point: 2406 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja
|
||
![]() |
||
aerik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4272 |
|
Tænkte nok, men hvorfor?
|
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
|
Det kaldes abandonware. Altså software (spil) som udgiverne har opgivet at tjene penge på. Enten på grund af alder, fordi det simpelthen ikke kunne sælges, eller fordi den originale platform ikke findes mere.
|
||
![]() |
||
|
Lad os lige tage aftnens dumme så. Jeg kommer i tanke om et spil fra barndommen, Stunts, Googler det, og finder det, men hvordan kan jeg vurdere, om det er abandoned? |
||
![]() |
||
Jørgensen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Februar-2008 Sted: Holstebro Status: Offline Point: 886 |
|
Denne Stunts?
https://archive.org/details/msdos_Stunts_1990 Der er et indlæg et stykke nede, hvor det anføres, at Stunts er gratis. Mvh. Jørgensen Redigeret af Jørgensen - 07-Januar-2015 kl. 19:32 |
||
![]() |
||
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3841 |
|
![]() |
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
|
Ja, det kan jeg ikke helt svare dig på. Eneste sikre måde at finde ud af det på, er at kontakte udgiveren.
|
||
![]() |
||
|
Okay, så var mit spørgsmål jo ikke helt dumt ![]() |
||
![]() |
||
|
Lige præcis! Nok det spil jeg igennem tiden har brugt flest timer på. Havde ikke søgt den på siden endnu, var bare et tænkt eksempel!
Bum, du er da en blomst! ![]() |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |