|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |||||
lunge ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 427 |
![]() Sendt: 16-September-2005 kl. 13:00 |
||||
Jeg har et halvgammelt breformat Samsung TV.
Det har altid irriteret mig at ansigterne er flade når en film eller et program ikke lige bliver udsendt i bredformat. På TV'et findes disse indstillinger: Automatisk Panorama 16:9 4:3. Zoom1 Zoom2 Ser jeg TV "direkte" kan jeg "forvrænge" billedet lidt ved at vælge Panorama. Funktionen retter ansigterne op så de ser mere naturlige ud, (trækker så lidt i eks. skuldrene så folk ser meget bredskuldrede ud i venstre og højre side af TV'et. - men pyt med det) Jeg har vænnet mig til altid at slå over på Panorama for at få ansigterne til at se lidt mere naturlige ud (og har vænnet mig til de unaturligt brede skuldre.) Nu har jeg så fået en Sony HX-710 fornylig. Hvis jeg ser TV gennem den, eller ser optagelser fra den, virker tv'ets Panoramafunktion ikke længere. Den gør faktisk bare folk endnu bredere og fladere i ansigtet. Det gør ingen forskel om jeg vælger 16:9 eller 4:3 i opsætningen af Sony'en. Det sjove er at det kun er når jeg vælger at signalet skal være RGB under Scartindstillinger på Sony'en. Hvis jeg vælger "Video" kan jeg godt få lov at trække i folks hoveder på alt det optagne. Er der nogen løsning på det problem - eller kræver det bare et nyere TV med flere skærmindstillingsfunktioner? Er det kun mig der har fladmaste hoveder? Redigeret af lunge |
|||||
Venlig hilsen
Jan |
|||||
![]() |
|||||
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
||||
Hej Lunge, RGB styrer farvekanonerne [mere] direkte og det er nok derfor, du ikke kan bruge, ja måske slet ikke vælge(?) panorama på samme måde som hidtil/på TV'et selv - medmindre du vælger "video"/composite output. Se 4:3 i 4:3 og undgå forvrængning! Det er efter min mening unaturligt at gøre andet. Nyere TV har næppe mere at vælge imellem. Jeg kan ikke holde ud at se på Panorama, Smart Zoom og hvad de forskellige 16:9 nu har af navne på narrestreger til at fylde skærmen ud med. Hvis du kan holde de manipulerende stræk i billedet ud og foretrækker det fremfor et naturligt 4:3-billede med sorte lodrette kanter, må du nok undvære RGB. PS - mit Sony TV kan godt smartzoome i RGB fra 710 på samme måde som ved TV-kig. Altså mest i siderne og diskret i midten, så folk i centrum ikke mases flade men bare får ualmindeligt brede skuldre. Det er så også et 100 Hz TV, der jo bruger processor power til at digitalisere hele billedet. Redigeret af Carser |
|||||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
|||||
![]() |
|||||
lunge ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 427 |
![]() |
||||
Mener du hermed at jeg bør bruge et gammeldags kvadratisk TV - eller hvordan skal det forståes? Hvis du mener at jeg skal vælge 4:3 på TV'et, så giver det mig ikke nogle sorte lodrette felter i siden af TV'et (i modsætning til et andet TV vi har). Vælger jeg 4:3 på det Samsung jeg taler om, så sker der heller ikke det helt store. Folk er stadig fladmaste. |
|||||
Venlig hilsen
Jan |
|||||
![]() |
|||||
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
||||
Det, jeg mener er det, du spørger om i 2. afsnit. Men i det tredje kan jeg se, der er noget galt. Se manual side 87 nederst og vær sikker på, at 16:9 er valgt. Så skal udsendelser og optagelser i 4:3 have
når TV'et er stillet på auto eller 4:3. Ellers er TV'et helt ude af justering eller defekt. Du er også inde på, at et andet I har, opfører sig anderledes. PS: Var det ikke dig, der også havde noget med billedstøj i rød og blå og en "død" indgang på TV'et? Hvis ja, har vi da endnu et tegn på, at TV'et er defekt. Hvis ikke: Tænk ikke på det, det er mig, der så husker noget andet med et Samsung. PPS: 4:3 er ikke kvadratisk, selv om det er tæt på at se sådan ud, når man er vant til widescreen.
Redigeret af Carser |
|||||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Hej igen Lunge, Jeg søgte lidt - det var jo dig! Tråden er her og jeg spottede 24. august, at dit Samsung var defekt. Få dit TV til service. Der er både geometri-, kontrast-, indgangs- og støjproblemer. Det kan svar her ikke afhjælpe. Redigeret af Carser |
|||||
M.v.h. Carser
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Det er helt rigtigt at du var 100 % overbevist om at mit TV var defekt, men du tog altså fejl. Mit andet problem blev løst ved at købe et godt scartkabel og forsvandt helt ved at følge et godt råd jeg fik - nemlig at klippe ben 19 af i TV-enden. Hvis du nærlæser den gamle tråd (eller blot læser mit sidste indlæg) vil du også kunne se at jeg forsøgte mig med et andet TV. Her var problemet det samme. I denne her sag er det ikke anderledes. TV'et opfører sig helt som det altid har gjort. Det er kun i forbindelse med Sony'en og RGB at billedformaterne ikke opfører sig som ønsket, men hertil skriver du jo selv:
Redigeret af lunge |
|||||
Venlig hilsen
Jan |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Hej Lunge, At TV'et opfører sig som det plejer betyder ikke, at det er i orden. Det kan eksempelvis være beskadiget under transport fra fabrik og via mange led hjem til jer. Var alt i orden, havde du ikke behøvet at oprette denne tråd og at se på fladmaste ansigter, vel? Du fik løst billedstøjsproblemet, det må jeg erkende. Det får bare ikke de andre defekter til at forsvinde. Så nu er min melding fritaget for billedstøjsproblemet og lyder: For 100% at løse problemet: Få dit TV til service. Det er altså defekt på flere punkter. Der er både geometri-, kontrast- og indgangsproblemer. Jeg opnår intet ved at skrive dit TV er defekt og ville da ønske, det ikke var sådan. Men det er jeg ret sikker på det er. Hvis ikke du vil erkende, at der er noget galt eller tror, at det er recorderens skyld, kan jeg ikke gøre andet end at trække på mine brede skuldre. For hvorfor har du så ikke forlængst sendt recorderen til service? Den har du jo også garanti på. _______ Kan andre her løse det, og har jeg taget fejl m.h.t. dit TV, vil jeg gerne vide, hvad der så hjalp. Redigeret af Carser |
|||||
M.v.h. Carser
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Jeg bliver nødt til at understrege:
Jeg har ingen problemer med mit Samsung TV når det bruges sammen med videobåndoptager, alm. DVD afspiller eller andre ting jeg kan finde på at tilslutte. Ej heller når jeg bare bruger det som TV til direkte udsendelser. Det er KUN når jeg bruger det sammen med Sony'en at problemerne opstår. Hermed siger jeg ikke at det er noget galt med Sony'en, men de fungerer bare ikke 100% optimalt sammen når det handler om billedformaterne. Jo som sagt - hvis jeg vælger "Video" under scartindstillinger. Bare ikke RGB. Jeg er ikke i pengenød og ville fluks gå ud og købe mig et nyt TV hvis jeg var overbevist om at du havde ret i at der er noget galt med det. Det har nogle mangler og virker på en uhensigtsmæssig måde, men der er ikke noget galt med det. Det bliver jeg nødt til at holde fast i fordi jeg er 100% overbevist om at det forholder sig sådan. Ikke fordi du ikke må få ret. Når jeg spurgte om der var nogen der kan løse problemet, så var det fordi jeg håbede på at der var en indstilling jeg havde overset i Sony'en som kunne indstilles så den virkede på samme måde hvad enten jeg valgte RGB eller Video under scartindstillinger. |
|||||
Venlig hilsen
Jan |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Hej Jan, Defekt behøver ikke at betyde skrotbart. Der er grader af det. "Det har altid irriteret mig at ansigterne er flade når en film eller et program ikke lige bliver udsendt i bredformat." skrev du i dit indledende indlæg. Jeg troede du virkelig mente altid, altså også før du fik din 710. Gjaldt det kun via Sony'en? Så har du da udtrykt dig lidt uheldigt, for den er jo ret ny og jeg har så nok misforstået dig. Om sidste afsnit: Det har jeg svaret på og jeg mener ikke, der er andre relevante indstillinger at benytte. For lige at repetere: Se manual side 87 nederst og vær sikker på, at 16:9 er valgt. Så skal udsendelser og optagelser i 4:3 have
når TV'et er stillet på auto eller 4:3. Har du valgt 16:9? Det er et dobbelttjek, I know, for jeg har læst " Det gør ingen forskel om jeg vælger 16:9 eller 4:3 i opsætningen af Sony'en." Det lyder i sig selv meget underligt, at der ikke ses nogen forskel. Så måske har du bare et "underligt" TV og absolut ikke nogen defekt... Fint med mig! Stadigvæk: Kan andre her løse det, og har jeg taget fejl m.h.t. dit TV, vil jeg gerne vide, hvad der så hjalp. Jeg har i øvrigt selv min 710 på værksted for tiden. Den har faktisk en let defekt. Redigeret af Carser |
|||||
M.v.h. Carser
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Jeg mener som jeg skriver - altid - også før Sony'en. Jeg kan ændre det til 4:3 eller Panorama når jeg ser TV - uden Sony'en indblandet. Derved bliver det ok at se på - med to sorte felter eller brede skuldre. Det er frit valg. Ingen af delene er efter min mening fantastisk at se på. MEN MEN MEN - nu er vi ved at være tilbage til humlen i hele mit spørgsmål. At trykke på billedformatknappen når jeg ser TV via eller optagelser af Sony'en, gør ingen nævneværdig forskel - KUN hvis jeg vælger ikke at bruge RGB under scart-indstillinger. ALTSÅ: Mit TV's format indstillinger virker fint m.h.t. 16:9 - 4:3 - osv. når jeg ser TV gennem dets egen tuner. Det er kun i forbindelse med valgt RGB indstilling på Sony'en at det ikke gør nogen nævneværdig forskel om jeg vælger 16:9 eller 4:3. Vælger jeg derimod "Video" under scartindstillinger, får jeg to sorte lodrette felter i højre og venstre side når jeg vælger 4:3 og også brede skuldre når jeg vælger Panorama. Med andre ord virker TV format indstillingerne helt fint uden RGB valgt.
Som nævnt er det kun med RGB valgt i Sony'en at det ingen forskel gør.
Jeg fanger godt din ironi. Det er også ok. Du mener at jeg fornægter at der er noget galt med mit TV, men forklar mig lige hvordan det kan være defekt når det virker fint når "Video" vælges under scartindstillinger, men defekt når jeg vælger RGB. Måske gav du i virkeligheden allerede svaret på mit oprindelige spørgsmål i dit første indlæg:
....er du gået fra den forklaring - eller mener du stadig det??? Redigeret af lunge |
|||||
Venlig hilsen
Jan |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Tak for din uddybning, nu er jeg mere med på, hvad præcist, der sker. Dit TV har en Jeg vil understrege, at jeg i det, du citerer til sidst, har taget forbehold for forklaringen og du bør se i manualen, om RGB og "panorama" evt. konflikter. Hvis ikke det er nævnt, skal alle formater (du lavede selv en fin liste over dem) kunne benyttes også i RGB. Og med korrekt geometri vel at mærke. Dette her afsnit overruler min forklaring. Mit eget Sony-TV kan justeres individuelt for alle formater og indgange i servicemenuen. Altså også grad af stræk, zoom, højde, bredde, placering af sorte kanter ved 4:3 o.s.v. Så er du heldig, kan et værksted via dit TV's servicemenu afhjælpe dit problem. Er du uheldig, er der mere galt og det vil jeg ikke længere komme med (flere) bud på før du har fået apparatet grundigt undersøgt af en fagmand. Allerede nu synes jeg, vi har brugt alt for mange ord og jeg selv alt for megen tid på sagen. Dette er således mit sidste svar til dig ang. dit TV. |
|||||
M.v.h. Carser
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |