|
Ombyttet TV - Hvad er mine rettigheder? |
Besvar | Side <123 |
Forfatter | ||
dpny
Guld medlem Oprettet: 23-Juli-2013 Status: Offline Point: 570 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Udover at det muligvis er rigtigt i princippet er det jo ikke noget der kan bruges til ret meget i praksis. Der er da ingen der kan huske, eller dokumentere, hvad begrundelsen var for at vælge en bestemt model over en anden. Det står jo ikke nogen steder at hr Hansen lagde vægt på at apparatet var sort og hr Nielsen lagde vægt på at der var indbygget Netflix. Der er da heller ikke sikkert at de begrundelser i det hele taget har været drøftet. Hvad nu hvis kunden er kommet ind fra gaden og har sagt: Jeg vil gerne have lige det der! Jeg tager det med med det samme! Har han så slet ingen rettigheder i forhold til hvad der ombyttes til? Eller er han reelt bedre stillet fordi forhandleren ikke kan pege på to/tre egenskaber, da intet blev nævnt da handlen blev indgået. Hvad med handler hvor der slet ikke er nogen egentlig kommunikation, som ved internethandel? |
||
Masterbrew
Bruger Oprettet: 19-September-2009 Status: Offline Point: 92 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Enig. Det virker da også til at sagen blev afgjort ud fra købers argumenter a posteriori. Det var ikke nævnt at køber havde gjort sælger opmærksom på de krav til indretning og DVD-maskine specifikationer i købssituationen.
|
||
tbj2803
Bruger Oprettet: 22-Januar-2008 Status: Offline Point: 76 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Among: Jeg er helt enig i det du skriver, men som dpny også pointerer så er det teoretisk. I praksis fungerer det ikke så nemt. Men er vi enige om, at hvis forhandleren vælger at ophæve købte så skal alle pengene retur? |
||
Among
Guld medlem Oprettet: 09-September-2010 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 501 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er bestemt mere end bare teori. Hvis forhandleren insisterer på, at omlevering er sket i overensstemmelsen med aftalen (som det var tilfældet i den nævnte afgørelse - ellers var det jo aldrig blevet til en klagesag ved Forbrugerklagenævnet), så vil det jo nødvendigvis komme til en juridisk diskussion, og i sidste ende en retssag, hvor alle forhold skal tages i betragtning. Hold nu for øje, at det, jeg opstillede, blot var eksempler for at understrege en pointe, nemlig at ikke alle købsaftaler skal behandles ens rent juridisk. Mens den konkrete modeltype fx kan være af afgørende betydning for en køber, kan den specifikke modeltype være af mere irrelevant betydning for en anden. Og det kan være afgørende!
Ja, det kan godt være, at det er svært at huske, hvad der blev sagt, da aftalen blev indgået, men det bliver det ikke mindre uvæsentligt af - hvis det ellers har stor betydning, hvad der blev sagt. Og ja, det kan til tider være svært at argumentere for sin sag, men det er så her, hvor man må anskaffe sig en god jurist, der er i stand til at formulere nogle tungtvejende argumenter. Min anke er, at Forbrug.dk får det til at lyde som om, at hvis der er tale om en ombytningsmodel, der ikke er 100 % identisk, så vil forbrugeren altid pr. definition have krav på hævning af købet. Det kan man imidlertid bestemt ikke være sikker på, da "opfyldelse af aftalen" afhænger af den konkrete situation. Som advokat for forhandleren ville jeg således argumentere for, at modeltypen ikke kan have været afgørende for aftalens opfyldelse, mens jeg som advokat for forbrugeren naturligvis ville argumentere for det modsatte. Sådan er det. Og jo, hvis der er tale om et køb, der hæves, så skal hele købesummen tilbagebetaltes. Jeg har aldrig hørt om, at en forhandler må fradrage et beløb, fordi der tilfældigvis er tale om et produkt, der er faldet i markedsværdi. Når man hæver et køb, så skal hver parts ydelse gå tilbage. Køberen skal tilbagelevere tv'et, og forhandleren skal tilbagebetale købesummen - de skal med andre ord stilles som om, købsaftalen aldrig var indgået. Købeloven giver ganske vist mulighed for, at forhandleren kan give afslag i prisen ved mangler, men dette medfører netop, at købet ikke hæves. I denne situation beholder køberen således tv'et. |
||
Mr. Laursen
Super bruger Oprettet: 20-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 458 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det fleste butikker vil idag udstede et gavekort på det oprindelige beløb hvorefter kunden frit kan vælge et nyt produkt efter eget ønske til den oprindelige salgspris. Det er i hvert fald det jeg selv har oplevet hos elgiganten, humac og andre.
|
||
Mvh. Mark
Bio: NAD T777, 2x B&W DM604-S3,1xB&W CMC, 2x B&W DM601 S3, 2x B&W DS6S3, 1x Dali Concept Sub., Pioneer BDP-LX AppleTv Stue: Samsung UE55HU6900U, NAD C356BEE + sonos con, 2 B&W CM1 + ASW 608 |
||
Besvar | Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |