recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - teoretisk spørgsmål om copyright
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

teoretisk spørgsmål om copyright

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: teoretisk spørgsmål om copyright
    Sendt: 07-August-2012 kl. 14:53
Måske der er nogle kloge hoveder derude som kan gøre mig klogere Wink

Hvis man nu laver en film som man lægger på youtube over ens oplevelser et sted, og man så tilfældigt går ned af en butiksgade hvor der kører noget baggrundsmusik, kan ejeren af dette musik så gøre deres copyright gældene også selvom det er noget som er filmet på et offentligt sted, og iøvrigt ikke er klippet ind eller brugt iøvrigt i resten af filmen

konkret er det denne video (ca. 12:17 inde i filmen også lidt frem)

der har jeg fået denne besked på youtube "Run For Your Life", komposition administreres af:
EMI Music Publishing"  også har de machet trediepartsindhold for hele filmen på 46 minutter hvor denne utilsigtet blot er kommet ind i ca. 30-50 sekunder som baggrundsstøj på et butikstorv.

Og her tænker jeg så, hvor meget eller lidt er "fair use" er det kun et amerikansk fænomen, og kan det overhovedet betale sig at bestride sådan en?.

Jeg kunne forstå hvis det var hele sangen som var filmet og brugt fra ende til anden, feks fra en koncert, så er jeg indforstået med det.. men når jeg går og filmer et offentligt sted og det så kører som baggrundsstøj af butikkerne.. og det kun er et mindre brudstykke.. hvor er så grænsen?, nogen som ved det?
jeg kunne self. bare fjerne lyden men nu var jeg nysgerrig for hvad reglerne sagde?
Mvh

René
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2012 kl. 15:48
Nu er det længe siden jeg havde med musik at gøre, og dengang var det en rådden branche, der selv afgjorde, hvornår noget var for meget. Den del har nok ikke ændret sig meget i dag. Så dit "fair use" er nok det tætteste du kommer. Men som jeg ser det, har det intet med "Fair use" at gøre.

Personligt - Når jeg ser filmen igennem fra 12:15 til næste klip som ligger lige godt 2 minutter senere, så kan jeg godt forstå, at man kan få den ide, at du har "fanget" lidt for meget, hvis man altså lige ser bort fra, hvad det er der ellers optages og hele ideen med optagelsen. Der er nok ingen tvivl om, at du har ikke haft til hensigt at fange "Run for your life", som primære mål, men varigheden og "kvaliteten" gør det problematisk over for begrebet "fair use". Forklaring følger.

Generelt set, så er det ikke din film på 46 minutter der skal holdes op imod de 2 minutter musik det er galt med. Det er 2 minutter af et værk, som sandsynligvis vare omkring 4 minutter, (altså 50%) som Youtube/kommentaren og deres "Fair use" går på.

"Fair use" er baseret på, at du som ophaver af et værk, (din video) bevidst bruger en del af en andens værk i dele af dit værk og som en del af dit værk. Lidt ala sampling i musikverden. I "gamle dage hed det omkring 10-15 sekunder, og blev vurderet individuelt ud fra samplingen og dens oprindelige form. Det er muligt det er den del Youtube har fået galt i halsen. Men så bør de overlade det til/ophaveren EMI.

Til gengæld så er der noget der undre mig rigtig meget i Youtube´s kommentar. De BURDE vide, at der allerede er betalt afgift for offentlig fremføring af værket, (altså til ophaveren af "Run For Your Life"), og dermed også betalt kompensation for, at der kan stå en tilfældig dansker (i dette tilfælde) og filme i offentligheden, og dermed fange. Så det har på ingen som helst måde noget at gøre med "fair use". Ihvertfald ikke noget som hverken kunsteren eller ophaveren lider nød af. Så i det her tilfælde må det være Youtubes egen definition af "fair use" du er oppe imod.

Jeg er ret sikker på, at du aldrig vil høre et ondt ord fra hverken EMI eller kunsteren for dette. Tværtimod kan de drage udnyttelse af det, som gratis markedsføring.
Så hvis Youtube kræver du skal indhente en tilladelse fra EMI, så gør du bare roligt det. Den skal du nok få.

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2012 kl. 16:07
Nu er det heller ikke fordi jeg er truet med noget, men youtube har deres "matchet trediepartsindhold" via deres "maskiner" og det kan jeg så acceptere, herefter vises der bannerreklamer på min video hvor klikkene tilfalder rettighedshaveren.

Og lige i denne film syntes jeg måske nok det var for meget at de skulle have bannerklik på den lille sekvens, derfor havde jeg overvejet og protestere over det, og her får jeg følgende muligheder

"

Jeg mener, at dette ophavsretlige krav er ugyldigt af følgende årsager:

< style="BORDER-BOTTOM: 0px; : ; BORDER-LEFT: 0px; PADDING-BOTTOM: 0px; MARGIN: 0px; OUTLINE-STYLE: none; OUTLINE-COLOR: invert; PADDING-LEFT: 0px; OUTLINE-WIDTH: 0px; WIDTH: 16px; PADDING-RIGHT: 0px; FONT: 12px arial, sans-serif; HEIGHT: 16px; BORDER-TOP: 0px; CURSOR: pointer; BORDER-RIGHT: 0px; PADDING-TOP: 0px; TOP: 1px; LEFT: 1px; opacity: 0; -webkit-appearance: none" id=reason-1 ="yt-uix--- video-" name=reason_id value=1 => 

< style="BORDER-BOTTOM: 0px; : ; BORDER-LEFT: 0px; PADDING-BOTTOM: 0px; MARGIN: 0px; OUTLINE-STYLE: none; OUTLINE-COLOR: invert; PADDING-LEFT: 0px; OUTLINE-WIDTH: 0px; WIDTH: 16px; PADDING-RIGHT: 0px; FONT: 12px arial, sans-serif; HEIGHT: 16px; BORDER-TOP: 0px; CURSOR: pointer; BORDER-RIGHT: 0px; PADDING-TOP: 0px; TOP: 1px; LEFT: 1px; opacity: 0; -webkit-appearance: none" id=reason-2 ="yt-uix--- video-" name=reason_id value=2 => 

< style="BORDER-BOTTOM: 0px; : ; BORDER-LEFT: 0px; PADDING-BOTTOM: 0px; MARGIN: 0px; OUTLINE-STYLE: none; OUTLINE-COLOR: invert; PADDING-LEFT: 0px; OUTLINE-WIDTH: 0px; WIDTH: 16px; PADDING-RIGHT: 0px; FONT: 12px arial, sans-serif; HEIGHT: 16px; BORDER-TOP: 0px; CURSOR: pointer; BORDER-RIGHT: 0px; PADDING-TOP: 0px; TOP: 1px; LEFT: 1px; opacity: 0; -webkit-appearance: none" id=reason-3 ="yt-uix--- video-" name=reason_id value=3 => 

< style="BORDER-BOTTOM: 0px; : ; BORDER-LEFT: 0px; PADDING-BOTTOM: 0px; MARGIN: 0px; OUTLINE-STYLE: none; OUTLINE-COLOR: invert; PADDING-LEFT: 0px; OUTLINE-WIDTH: 0px; WIDTH: 16px; PADDING-RIGHT: 0px; FONT: 12px arial, sans-serif; HEIGHT: 16px; BORDER-TOP: 0px; CURSOR: pointer; BORDER-RIGHT: 0px; PADDING-TOP: 0px; TOP: 1px; LEFT: 1px; opacity: 0; -webkit-appearance: none" id=reason-4 ="yt-uix--- video-" name=reason_id value=4 => 

< style="BORDER-BOTTOM: 0px; : ; BORDER-LEFT: 0px; PADDING-BOTTOM: 0px; MARGIN: 0px; OUTLINE-STYLE: none; OUTLINE-COLOR: invert; PADDING-LEFT: 0px; OUTLINE-WIDTH: 0px; WIDTH: 16px; PADDING-RIGHT: 0px; FONT: 12px arial, sans-serif; HEIGHT: 16px; BORDER-TOP: 0px; CURSOR: pointer; BORDER-RIGHT: 0px; PADDING-TOP: 0px; TOP: 1px; LEFT: 1px; opacity: 0; -webkit-appearance: none" id=reason-5 ="yt-uix--- video-" name=reason_id value=5 => 

< style="BORDER-BOTTOM: 0px; : ; BORDER-LEFT: 0px; PADDING-BOTTOM: 0px; MARGIN: 0px; OUTLINE-STYLE: none; OUTLINE-COLOR: invert; PADDING-LEFT: 0px; OUTLINE-WIDTH: 0px; WIDTH: 16px; PADDING-RIGHT: 0px; FONT: 12px arial, sans-serif; HEIGHT: 16px; BORDER-TOP: 0px; CURSOR: pointer; BORDER-RIGHT: 0px; PADDING-TOP: 0px; TOP: 1px; LEFT: 1px; opacity: 0; -webkit-appearance: none" id=reason-6 ="yt-uix--- video-" name=reason_id value=6 => 

< style="BORDER-BOTTOM: 0px; : ; BORDER-LEFT: 0px; PADDING-BOTTOM: 0px; MARGIN: 0px; OUTLINE-STYLE: none; OUTLINE-COLOR: invert; PADDING-LEFT: 0px; OUTLINE-WIDTH: 0px; WIDTH: 16px; PADDING-RIGHT: 0px; FONT: 12px arial, sans-serif; HEIGHT: 16px; BORDER-TOP: 0px; CURSOR: pointer; BORDER-RIGHT: 0px; PADDING-TOP: 0px; TOP: 1px; LEFT: 1px; opacity: 0; -webkit-appearance: none" id=reason-7 ="yt-uix--- video-" name=reason_id value=7 => "

her klikker jeg på "
Jeg mener, at dette ophavsretlige krav er ugyldigt af følgende årsager:
Min brug af indholdet opfylder de lovmæssige krav til rimelig brug eller reel optræden i henhold til gældende love om ophavsret.

Hvis du mener, at brugen opfylder de lovmæssige krav til undtagelse fra ophavsret i henhold til gældende lov, kan du bestride dette krav. Hvis du er usikker, bør du søge juridisk rådgivning, før du indgiver en bestridelse.

< style="BORDER-BOTTOM: 0px; : ; BORDER-LEFT: 0px; PADDING-BOTTOM: 0px; MARGIN: 0px; OUTLINE-STYLE: none; OUTLINE-COLOR: invert; PADDING-LEFT: 0px; OUTLINE-WIDTH: 0px; WIDTH: 16px; PADDING-RIGHT: 0px; FONT: 12px arial, sans-serif; HEIGHT: 15px; BORDER-TOP: 0px; CURSOR: pointer; BORDER-RIGHT: 0px; PADDING-TOP: 0px; TOP: 1px; LEFT: 1px; opacity: 0; -webkit-appearance: none" id=reason_confirm ="yt-uix--- video-" name=reason_confirm value=1 => 
også siger de man skal være sikker i min sag.

har læst lidt her http://www.youtube.com/t/copyright_what_is og syntes ikke rigtigt jeg blev klogere, men er da fristet til at bestride copyrighten med henvisning til "Min brug af indholdet opfylder de lovmæssige krav til rimelig brug eller reel optræden i henhold til gældende love om ophavsret"

Men ville som sagt godt høre jer andre der måske er lidt mere inde i jura end mig.. worst case så sletter jeg bare sekvensen.. men syntes bare ikke det kunne være rigtigt det skulle være så omstændigt.. men rettigheder er jo = med penge såeh jeg forstår godt mekanikken

Mvh

René
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2012 kl. 16:40
Du skal svare som du har gjort, og alternativt kontakte EMI/ophaveren og forklare situationen. Jeg tvivler dog på at Youtube vil kræve det, når de engang bliver klar over hvordan de hænger sammen.
Problemet er jo som skrevet, at det er 2 minutter af et værk, som de/deres maskiner nok opfatter som, at det er noget du har valgt at bruge (bevidst) som baggrundslyd. Er det en maskine de overlader det til, så fatter den ikke, at det er i offentlig regi. Derfor må det være din besvarelse som vurderes ud fra.
Giv Youtube noget at tænke over. Remember KLF Clap
For de som ikke kender eller har hørt om KLF, (The KLF), så er det en 80ér gruppe som startede en voldsom ballade omkring (mis)brug af sampling/phrases. Deres musik var dog unik og blev på ganske kort tid helt ekstremt populær.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2012 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Måske der er nogle kloge hoveder derude som kan gøre mig klogere Wink

Hvis man nu laver en film som man lægger på youtube over ens oplevelser et sted, og man så tilfældigt går ned af en butiksgade hvor der kører noget baggrundsmusik, kan ejeren af dette musik så gøre deres copyright gældene også selvom det er noget som er filmet på et offentligt sted, og iøvrigt ikke er klippet ind eller brugt iøvrigt i resten af filmen

Nej, det bør ikke begrænse dine muligheder for at tilgængeliggøre dit eget værk at der tilfældigvis bliver spillet musik i baggrunden. Jeg har ikke set din video, så jeg forudsætter at det er utilsigtet at der kommer baggrundmusik med.

Der må være klare analogier til denne sag.

Men om du har lyst til langvarige retssager i USA er en anden ting.Confused

Du er formentlig blevet ramt af en computer hos YouTube som laver fingerprinting analyser af de videoer som folk uploader. Hvis det kan være en trøst...Wink
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2012 kl. 21:34
Hej jesper: tak for linket, ja den kunne godt være sammenlignelig.

Lyden kom tilfældigt med, faktisk lagde jeg først mærke til den specifikke sang efter youtubes robot havde lavet en match på trediepartsindhold, men nu har jeg lavet en protestprocedure og pt er reklamerne væk igen, også må vi se.

Men jeg har andre videoer af feks disneylands fyrværkerishows, og mon det er samme historie? Her er musikken jo dog en del af en større helhed
Mvh

René
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu