recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til lærred og størrelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til lærred og størrelse

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
nicolais Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til lærred og størrelse
    Sendt: 04-Maj-2008 kl. 17:46
Hejsa,

Nu har jeg efterhånden gået nogle uger og tænkt over hvilket TV jeg skulle anskaffe mig, men er kommet frem til, at jeg primært ser film - så hvorfor ikke købe en projektor i stedet, tænkte jeg :)

Jeg er blevet ret lun på Optoma HD80, som kan fås i Hifi-Klubben til 18k ca.

Mit spørgsmål er så: Hvor stort et lærred skal jeg købe, for at få et rigtigt godt (og passende) billede i afstanden 3,5 til 4 meter?

Jeg har "snydt" lidt, og undersøgt sider som:

http://www.projectorcentral.com/Optoma-HD80-projection-calcu lator.htm

Den siger at jeg vil være fint tjent med 180 x 100 cm. hvilket passer fint til min mur, hvor der er plads til ca. 230 - men jeg vil gerne ned omkring 200 cm. eller lidt mindre, så det ikke bliver alt for trangt.

Jeg fandt dette lærred hos AV-Connection.

Er jeg helt på afveje - eller er dette et "udmærket" setup for en førstegangskøber?
Skal jeg have et meget bedre lærred, for at kunne udnytte HD80'erens evner?
Skal jeg starte med at købe en billigere projektor?

På forhånd tak for input og kommentarer :)

- Nicolai

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2008 kl. 18:37

du skal minimum have 100" fra den afstand ellers får du ikke biograffornemmelse..  du skal tage deres 16:9 lærred fra lissau.. http://www.avconnection.dk/?PGr=637&ML=709

dette lærred er godt.. skal være tabtention så der ikke kommer bølger i dugen samt motor da manuelt kan danne bølger..

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2008 kl. 18:47
Tak for svar Sigida

Men 14k for et lærred? Hehe... Hmmm 

Nu er det ikke fordi jeg skal gøre mig klog på dette område (endnu), og jeg er sikker på, at der nok skal være forskel fra et lærred til 1.800 og et til 14.000, men det er vel næppe 800% bedre?

Findes der ikke noget i "mellemklassen"... altså 1.000 - 4.000, hvor mange herinde nok vil sige at dette er absolut lavpris

Jeg kan ikke lade være med at tænke på min kammerat, der har købt en voksdug og bruger bagsiden af dette som lærred

Forstå mig ret - der skal nok være en væsentlig kvalitetsforskel, men jeg er ikke ude på at gå George Lucas' private hjemmebio til 7 milliarder i bedene... (overdrivelse fremmer forståelsen)

- Nicolai
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2008 kl. 18:48

Hej Nicolais

Prøv lige at checke dette link http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1686&zoneid=5

Jeg har handlet hos AV-Precision og er yderst tilfreds.

Her kan du også få råd vedr lærred.

God fornøjelse

Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2008 kl. 18:54

hehe dit problem er at du vil have rullelærred og det er hammer dyrt.. hvis du kan leve med fastrammet kan det gøres for ca 4500 kr i samme kvalitet... der er stor forskel på lærred, både på skarpheden og farverne samt sortniveau osv...

http://www.avconnection.dk/?PGr=479&ML=711

Redigeret af Sigida - 04-Maj-2008 kl. 18:56
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2008 kl. 18:55
som overstående skriver så laver otto en ret billig total løsning med et fornuftig setup.. ville jeg tage med dit givende budget..
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2008 kl. 18:57
Hvis man kan få noget i fast ramme, der ikke koster en herregård, men leverer billedgengivelse derefter, så kunne jeg nok godt overveje denne løsning. Så skal rammen bare være "relativ" flot :)

Mange tak for input - jeg læser med livets lyst...

Keep it coming
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2008 kl. 19:17
Jeg læste faktisk godt om "Demo-aften hos Otto", men det var dengang jeg kun havde et Plasma-TV på hjernen...

Om jeg nu er blevet klogere ved jeg ikke, men set ud fra mit behov, så er en god projektor nok et mere åbenlyst valg.

Jeg har nu skrevet til Otto, for at høre om der er plads...

Tak for feedback :)
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2008 kl. 19:31
hehe var så lidt.. hehe flot ramme koster en del ekstra.. ca 2000kr ekstra i pris så får man deres cfm ramme som jeg selv har, utrolig flot...
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 19:23
Jeg hører jungletrommerne buldrer, at der skulle være noget nyt på vej fra Lissau, og det lyder jo spændende...

Indtil jeg ved mere, så har jeg anskaffet mig et mega low-end lærred fra Harald Nyborg... 399,- ja tak :P

Det må holde nogle uger eller måneder... jeg har alligevel ikke nogen projektor endnu - men den må snart være på vej med posten :)

Jeg synes selv jeg var lidt smart, og købte den med tripod... så kan jeg bruge den til at tage med rundt, når jeg nu køber et fast-ramme-lærred engang ;)

...eller også kan min far "arve" den til hans lysbillede/smalfilm-fremviser :P
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu