Sigida skrev:
forresten skal jeg vælge contrast grey eller white flex.. har total hvide vægge men med god mørklægning.. har hørt at de hvide gør at sort bliver gråt og derfor ville contrast grå være at foretrække. er i enige i den udlægning |
Min egen erfaring (som lægmand) er, at det med et gråt lærred er sværere at få farve-gengivelsen til at se rigtig ud, end med et hvidt lærred. Jeg kommer selv fra et helt almindeligt hvidt lærred, men skulle lige prøve med det grå også. (Connect Floor, Greyline, Gain: 0,8) Jeg havde jo også hørt, at man skulle kunne vinde lidt ved sort-gengivelsen. Det gør man også ..... men: Farve-gengivelsen ser lidt forkert ud, og jeg synes farverne nogen gange får et svagt grønligt eller gulligt skær. Det virker sådan nærmest lidt Zentropa-agtigt- og her tænker jeg på de dér mærkelige farvefiltre, som selskabet er så glad for at benytte i mange af deres deres film.
Nu har jeg så bikset med det i et par dage og er nået til dén nedslående konklusion, at det grå lærred alligevel ikke duer til mit formål. Hvis jeg vil ha' et bedre sort-niveau på det grå lærred, er jeg åbenbart nødt til også at give afkald på noget andet. Der kræves sikkert en professionel kalibrering af projektoren, før jeg vil blive helt tilfreds med at se film på det grå lærred. Så tilbage til det hvide. ![](smileys/smiley1.gif)
EDIT: I den forbindelse er jeg lige kommet til at tænke på noget. Dengang jeg skulle købe min første projektor var jeg rundt forskellige steder, for at se nogen projektorer i aktion. Bl.a. havnede jeg hos Tape Connections projektor-rum i Århus. På Sanyo Z2 og Panasonic AE500 fik jeg demonstreret scener fra "Ringenes Herre". Jeg var nu lidt skuffet over især farvekvaliteten i filmen, men regnede med, at det nok bare skyldtes en begrænsning i LCD-teknikken. (Jeg købte så en DLP-projektor i stedet.
) Det er først nu det slår mig, at det da sikkert var fordi de viste filmen på et gråt lærred.
Redigeret af musicus - 12-Marts-2008 kl. 23:13