recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - vanvid af skide projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketvanvid af skide projektor

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Emne: vanvid af skide projektor
    Sendt: 28-Marts-2008 kl. 20:08

Nu er jeg virkelig ved at køre tør i hvordan man får et projektorbillede til at blive firkantet.. har prøvet på en hylde, sengebord, har målt med vaterpas og den siger den er helt lige, men billede kan ikke blive helt firkantet.. Den ene side er helt iorden men i den anden side går den skævt ned..

håber virkelig en der kan hjælpe mig ;)

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

Nu er jeg virkelig ved at køre tør i hvordan man får et projektorbillede til at blive firkantet.. har prøvet på en hylde, sengebord, har målt med vaterpas og den siger den er helt lige, men billede kan ikke blive helt firkantet.. Den ene side er helt iorden men i den anden side går den skævt ned..

Jeg kan se i en anden tråd at du er omkring en centimeter fra at have billedet helt firkantet. Det er normalt af en projektor at du ikke kan ramme geometrien 100%, der vil altid være noget afvigelse i optikken, især i den prisklasse. Det er bl.a. derfor det er væsentligt med en sort, lys-absorberende ramme omkring billedet.

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 20:25
jeg har købt et cfm plano white flex med en lækker alukant i sortmetal.. hehe ok har bare så meget nedtur idag, for det irritere mig grænseløst at billede ikke er helt lige, nå men det må jeg så leve med, tror jeg skifter den ud når konen kan overtales til en dyre :p..
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 20:51

Billedet vil aldrig ramme kanten 100% på milimeter, uanset prisen på projektoren.

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 20:56
okay så har jeg lært noget nyt, men jeg får ihvertfald et firkantet billede med en dyrere :p
Til top
Hooks Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Marts-2006
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 02:24

Well, selvom Otto mener det er optikken der er skæv, så burde du kunne rette billedet op. Det er bare om at tænke sig om.

Du siger det er skævt i den ene side... Well, så hjælper vatterpas osv. nok ikke meget, for du bliver nok nødt til at justere den horizontale retning på projektoren... Symmetrisk skævt er målet her, og så keystone justering på det sidste stykke. Mener at kunne huske du havde InFocus INxx hvilken vel netop har god optik (for klassen), men knapt så imponerende opstillingsfunktioner? Har du den kørende med eller uden keystone på dit billede nu?

OK - ser lige at der er tale om en hel centimeter... well... måske kan du ikke rette sådan en bagatel op!

Redigeret af Hooks - 31-Marts-2008 kl. 02:49
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af Hooks Hooks skrev:

Well, selvom Otto mener det er optikken der er skæv, så burde du kunne rette billedet op. Det er bare om at tænke sig om.

Du siger det er skævt i den ene side... Well, så hjælper vatterpas osv. nok ikke meget, for du bliver nok nødt til at justere den horizontale retning på projektoren... Symmetrisk skævt er målet her, og så keystone justering på det sidste stykke. Mener at kunne huske du havde InFocus INxx hvilken vel netop har god optik (for klassen), men knapt så imponerende opstillingsfunktioner? Har du den kørende med eller uden keystone på dit billede nu?

Keystone er bandlyst i enhver seriøs projektor-opstilling! Hvis projektoren hænger i den rigtige højde, skal det ikke være nødvendigt med keystone.

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 17:53

den sidder på et sengebord nu, opgav det med hylden da den blev lidt skæv pga vægten af projektoren, det jeg mener med skævt er at billede ikke er parallelt og det gør i den ene side ser den skæv ud mens i den anden ser den kvadratisk ud, mine øjne er tilpasset så jeg overlever nok, ses mindre når der er lærred på med ramme...

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2008 kl. 18:36
og keystone kan ikke ændre det da det kun er i den ene siden, den retter nemlig på begge sider, så bytter de bare plads..
Til top
Hooks Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Marts-2006
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2008 kl. 00:26
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Hooks Hooks skrev:

Keystone er bandlyst i enhver seriøs projektor-opstilling! Hvis projektoren hænger i den rigtige højde, skal det ikke være nødvendigt med keystone.

Helt enig! Hvilket jeg meget klart gav udtryk for i den anden tråd hvor samme bruger bad om hjælp til opsætning... ;-)

Og jeg justere da også min holdning da jeg fandt ud af at der var tale om een centimeter i skævhed.

Sigida:
Du siger at det kun er i den ene side at den er skæv, det betyder at projektoren ikke skyder vinkelret ind på væggen/lærredet, og at du derfor skal dreje projektoren (imod højre eller venstre) indtil trapezformen er symmetrisk. Derefter kan du så højdejustere til trapezen forsvinder, og er det ikke muligt, kombineret med at din irritation over skævhed er større end din irritation over at anvende keystone, så er keystone sidste udvej til at opnå et geometrisk korrekt billed.

---

Iøvrigt, jeg har skrevet lidt med folkene bag projectorcentrals projection calculator - de er ved at inkorporere vertikalt offset i kalkulatoren, således at man kan se hvilket offset en given projektor vil vise i en given opstilling, samt hvilke minimum og maksimum justeringer man kan foretage med lensshift i en given opstilling.

Så er næste bastion min utilfredshed med hovedparten af "beslag/ophæng" sælgere, som i bund og grund ikke aner hvad årsagen er til at ophængene gør det de gør... altså bare noget så basalt som at kende højden på deres ophæng, eller spørge kunden om hvilken højde projektorlinsen skal hænge i. De skal opdrages på eller stilles i gabestokken. Håber at projector central får inkluderet ophæng data i deres kalkulator v4 så man kan finde det ophæng man har behov for.

---

Alt min galde er snart kommet ud, jeg har brugt de sidste par uger på at købe mange af disse sager - og ikke mindst at finde de rette ting/stumper - det er derfor jeg ved hvor slemt det står til. Jeg har selv haft større viden om tingene end 80% af de sælgere jeg har talt med, og det bliver lidt trættende i længden. Jeg var faktisk på vej ind til TC i Kbh. men fandt aldrig butikken, kørte op og ned af Vesterbrogade 2 gange og tænkte så at de måske var flyttet...   Der havde jeg sikkert kunne finde bedre hjælp end hvad jeg ellers er stødt på. Det er dog ikke alt sammen skidt - CSO i Lyngby var både vidende, flinke og hjælpsomme, og der er enkelte medarbejdere i HiFiKlubben som også kunne have haft job dér for 20 år siden, men der er kommet længere mellem snapsene!!
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu