recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - BD: Pirates 16:9
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBD: Pirates 16:9

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2007 kl. 18:39

Der er dog eet sted jeg tager fejl.

Jeg troede kvaliteten på analogt og 4:3 Tv, ville blive "Det meget bedre"  ved samme ægte sendte 16:9. Jeg er lidt skuffet og tror jeg blot ville se billedet som lidt højt og tyndt.

Derimod hvis man på samme måde ville sende 2,35 (ligeledes som ægte 2,35) ville jeg være nødsaget til gøre billeder lavere. på mit 4:3.

Redigeret af moho - 26-August-2007 kl. 18:56
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12336
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2007 kl. 18:42
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2007 kl. 19:33
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Misteltenen i historien er at et 2,35 billede blæst op til fuldskærm 16:9, ikke er så ringe endda, her alene set på proportionerne.

Øhh, ikke så ringe endda? Det kommer så sandelig an på, hvad det er du ser på. Billedkvalitet, nej det kan godt være den måske ikke rykker sig så meget. Men du snyder dig selv for en stor del af billedet, som "forsvinder" ud i siderne. Kan du leve med det, så fint. Men det giver altså ikke den store mening, hvis det blot er for at undgå bjælkerne i top og bund.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2007 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Derimod hvis man på samme måde ville sende 2,35 (ligeledes som ægte 2,35) ville jeg være nødsaget til gøre billeder lavere. på mit 4:3.

2:35 format på et 4:3 billede. Det er bestemt ikke ønskværdigt!

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2007 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

2:35 format på et 4:3 billede. Det er bestemt ikke ønskværdigt!

For slet ikke at tale om Ben-Hur der er 2.76:1...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 558
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2007 kl. 23:58
Uhmmm 2.76:1 film ser fantastiske ud! Prøv og se disse flotte billeder fra HD-DVD udgaven af Mutiny on the Bounty og se, hvor meget information der er i billederne.

Mutiny on the Bounty

Vidunderligt
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 11:45

Oprindeligt skrevet af Bruce Bruce skrev:

Uhmmm 2.76:1 film ser fantastiske ud! Prøv og se disse flotte billeder fra HD-DVD udgaven af Mutiny on the Bounty og se, hvor meget information der er i billederne.

Mutiny on the Bounty

Vidunderligt

Mutiny on the Bounty, Battle of the Bulge, Ben Hur m.fl. er skudt i Ultra-Panavision 70 aka MGM Camera 65, dvs. på 65 mm negativt print og overført til 70 mm film print med en 1.25x anamorfisk sammenpresning, hvilket så giver det fantastisk brede format 2.76:1. Opløsningen er dog, set over bredden, 25% bedre på Todd-AO 70 mm film skudt i 2.20:1, som ikke har et anamorfisk presset billede. Sådanne film, fx The Sound of Music og Patton vil have et endnu flottere billede på HD.

En anden ting er, at jo bredere filmformaterne er på HD disc udgaverne af filmene, jo mindre udnyttes de 1080 liniers opløsning i det vertikale plan. En film i Ultra-Panavision 70 bruger kun godt 696 linier (1920/696 = 2.76). Tilsvarende bruger en Panavision film (2.39:1) kun ca. 803 linier af de 1080 tilgængelige linier i HD formatet.

Det skulle ikke undre mig, hvis de på et tidspunkt laver specielle anamorfiske HD disc udgaver af bredformat film (de film der er bredere end 2.20:1), lidt ligesom man laver anamorfiske (16:9) DVD film. Det vil så blot kræve at afspillerne/scalerne/projektorne/tv'ene kan finde ud af at vise signalet i de rette proportioner. På den måde, kunne man få endnu flottere Panavision og 70 mm film derhjemme.

/Tarkin

Til top
mhelt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-April-2005
Point: 220
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 12:17

Ja, jeg er også skuffet over at der ikke findes anamorfisk komprimering på de nuværende HD-medier, når det nu fx findes til DVD.

Pio 5090H

Mac mini/eyetv/pyetv/eyetv for iphone

Panasonic DMR-EX87

Sony PS3

Pioneer DVR 540HX-N

Yamaha YSP-800 + YST-FSW100
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Det skulle ikke undre mig, hvis de på et tidspunkt laver specielle anamorfiske HD disc udgaver af bredformat film (de film der er bredere end 2.20:1), lidt ligesom man laver anamorfiske (16:9) DVD film. Det vil så blot kræve at afspillerne/scalerne/projektorne/tv'ene kan finde ud af at vise signalet i de rette proportioner.

Det bliver næppe med HD-DVD eller Blu-Ray, da muligheden for anamorphic encoding ikke er nævnt i specs, bortset fra opløsninger som HD Lite formatet 1440x1080.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu