recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er noget af det her ulovligt i DK?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEr noget af det her ulovligt i DK?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Skalle06 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1116
Direkte link til dette indlæg Emne: Er noget af det her ulovligt i DK?
    Sendt: 12-Oktober-2010 kl. 22:14
Har overvejet følgende:

1. Oprette en US iTunes konto
2. Købe og downloade film fra iTunes
3. Fjerne DRM beskyttelsen fra filmene
4. Putte danske undertekster på filmene. Hentet fra nettet.
5. Afspille filmene fra min WD TV

Kan ikke se, at noget af det er ulovligt i DK, da der jo ikke er nogen der taber penge. Og er det ikke OK at fjerne kopibeskyttelsen, så længe jeg beholder originalen? Var der noget med, at man i så fald skulle underette Anti-Piratgruppen?

Nogen der har dyrket dette? Eller måske en nemmere måde at få de nyeste DVD-film på lovligt og billigt?
Go outside, the graphics are amazing!
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2010 kl. 22:32
åh nej ............ ikke nu igen en af disse "er dette lovligt" tråde. De udvikler sig altid en kæmpediskussion med indlæg fra 1. års jurastuderende, wanna-be højesteretsdommere og kommende justitsministre med kilometerlange indlæg og alenlange citater fra diverse betænkninger.

Gør som mig:
1) Snyder du nogle (ikke juridisk men moralsk, din moral altså)?
2) Kan det lade sige gøre?

Hvis "ja" til 1 + 2 = gør det (og hold din kæft med at du gør det)
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2010 kl. 07:40
Det springende punkt er dette:

3. Fjerne DRM beskyttelsen fra filmene

I den danske ophavsretslov står der, at man ikke må omgå effektive tekniske beskyttelser - heller ikke til eget privat brug...

Derudover, så er

4. Putte danske undertekster på filmene. Hentet fra nettet.

også teknisk set en overtrædelse af ophavsretsloven (med mindre underteksterne er lavet af den person, der har lagt dem op, og altså IKKE blot rippet fra en anden persons oversættelse).

Men ellers er jeg enig med Stampe. Hvis du køber og betaler for en film, så vil jeg mene, at du (moralsk set) kan gøre med den hvad du vil, så længe du ikke videregiver den til andre.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2010 kl. 08:26
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

åh nej ............ ikke nu igen en af disse "er dette lovligt" tråde. De udvikler sig altid en kæmpediskussion med indlæg fra 1. års jurastuderende, wanna-be højesteretsdommere og kommende justitsministre med kilometerlange indlæg og alenlange citater fra diverse betænkninger.

Gør som mig:
1) Snyder du nogle (ikke juridisk men moralsk, din moral altså)?
2) Kan det lade sige gøre?

Hvis "ja" til 1 + 2 = gør det (og hold din kæft med at du gør det)

Kald mig bare wanna-be højesteretsdommer, men jeg kender folk der er blevet straffet rimeligt hårdt for at følge den tankegang. Så hvis man virkelig vil gøre det så simpelt, så skal man nok lige have et tredje punkt: "Kan jeg blive opdaget". I det hele taget synes jeg dit punkt 1 er problematisk, den skulle nok hellere være "vil nogen føle sig snydt".

Edit: Det var en reaktion på din udtalelse som en generel holdning, ikke så meget til den specifikke situation. Jeg tror ikke på at nogen vil komme efter nogen for at snyde sig til at betale for at se en film.

Redigeret af AV Precision - 13-Oktober-2010 kl. 08:27
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1263
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2010 kl. 08:28
Mht. den "effektive tekniske beskyttelse" er der flere meninger og hvad det betyder. I praksis har vi ingen retssager om det i DK endnu, men her er et bud på at det IKKE gælder en simpel teknisk sikring der kan omgås uden videre:

http://www.ikt-ret.dk/papers/dikopri.shtml

"For at være beskyttet efter lovens kapitel 6 a, skal den tekniske foranstaltning være anvendt for at begrænse kopiering eller andre ophavsretligt relevante handlinger. Foranstaltninger, som hindrer eller besværliggør brugerens personlige tilegnelse er ifølge bemærkningerne til lovforslaget ikke beskyttede. Endvidere skal kopisikringer m.v. være "effektive" for at blive omfattet af beskyttelsen. Det fremgår ikke klart, hvornår man har forestillet sig, at dette er tilfældet, men det nævnes, at beskyttelsen ikke omfatter "tekniske foranstaltninger, som ikke reelt hindrer ...".

Mht. undertekster og om du selv laver dem eller andre gør, så er filmen (værket) beskyttet, og du må ikke umiddelbart oversætte den til dansk uden at skulle have en juridisk aftale. Lidt som når jeg ikke må oversætte en udenlandsk bog og så udgive den på mit eget forlag - uden en aftale.

Kopiering af undertekster er i den eneste dom der inddrager undertekster, takseret til at koste 5000 kr. at fremstille. Et evt. erstatningsbeløb for tab og "forstyrrelse af markedskræfterne" vil derfor være ganske lille.

Redigeret af pilehave - 13-Oktober-2010 kl. 08:30
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2010 kl. 12:01
Afspilning via en streaming konto i USA (uden at lave DRM-frie kopier) vil formentlig også være ulovligt, uanset at man har betalt for det.

Man kan ikke undgå at lave temporære kopier af musikken når man streamer, og når udbyderen ikke har en aftale med rettighedsorganisationerne i Danmark (Koda), sker denne kopiering uden lovligt forlæg. Altså en overtrædelse af ophavsretsloven. Principielt samme problemstilling som hvis man ser en Youtube video som krænker tredjeparts ophavsret.

Hvis man skal se meget strengt på det..
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Skalle06 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-November-2006
Point: 1116
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2010 kl. 14:05
Tak for jeres vurderinger. Kan vel opsummeres til, at jeg formelt set kan komme til at foretage ulovlige handlinger, men at det næppe er noget nogen vil retsforfølge en for, da der er sket betaling for filmen.

Som AntipiratGruppen udtalte på et tidspunkt "...Hvis en DVD har en kopispærring, må man derfor ikke omgå kopispærringen og lave en kopi af filmen til f.eks. sit mediecenter. Deri har du ganske ret. Når det er sagt, er det væsentligste formål med reglen at sikre mod misbrug ved, at film og musik kopieres og distribueres ulovligt videre. Man har fra Videogramforeningens side bestemt ingen interesse i at sagsøge forbrugere, der som dig, har købt lovlige produkter – tværtimod," skriver Videogramforeningens talsmand Jakob Plesner Mathiasen i svaret til Henrik F. E. Andersen."

@Stampe - Sorry, hvis sådanne spørgsmål har været postet tidligere. Gennemgik bare "Jura" tråden et stykke tilbage i tid, og fandt intet. Men søgte ikke i andre tråde eller gik lang tid tilbage. My bad..
Go outside, the graphics are amazing!
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu