recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Scart - Composite kabel i projektor?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketScart - Composite kabel i projektor?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Superbif Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: Scart - Composite kabel i projektor?
    Sendt: 31-Januar-2007 kl. 12:10

Hej allesammen.

Jeg har ikke så stor forstand på kabler og teknink.

Jeg har lige købt en projektor; BenQ w100.

Jeg har dog problemer med at sætte kablerne rigtig op.

Jeg har prøvet at sætte et  (Component i den ene ende"Den med rød, grøn og blå" og scart i den anden ende)  Hvor jeg så sætter den i enten en gammel VHS eller også en kombi DVD-VHS afspiller også op i projektoren

Intet duer dog, projektoren kan slet ikke forstå at den burde vise noget billede.

Hvad kan problemet være her?  

Mange tak.

Tak
Til top
claus64 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Januar-2004
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2007 kl. 12:55
Desværre kan man ikke konvertere forskellige signaler på den måde som du har gjort her.  (Component og Composit er nemlig to forskellige slags overførselsmåde. Hvor component er LAAANGT bedre end composit)

I stedet kan du gøre sådan her:

Brug en scart adapter med scart i den ene side og 3 x phono stik i den anden.
Eksempelvis denne her fra kableronline.dk / scart adapter

Sæt så scart stikket i din VHS maskine og benyt et phono - phono kabel fra "Video" udgangen på scart adapteren til video/composit-indgangen på din projektor. Nu burde du have et billed på. Har dine VHS og DVD-VHS maskiner S-Video (SVHS) udgang kan du i stedet benytte et S-Video kabel fra udgangen af afspillerne til S-Video indgagnen på din projektor.

Hvis du har problemer med det, eller ovenstående står for uklart skriver du bare igen.

VH Claus

Redigeret af claus64 - 31-Januar-2007 kl. 12:59
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2007 kl. 12:57
Du skriver component i indlægget og composite i overskriften. 
Det er to (vidt) forskellige ting.

Din VHS kan med sikkerhed kun sende composite ud, og din kombiafspiller kan udover composite måske også sende s-video og rgb ud (skal sættes op i afspilleren).

Din component indgang på på projektor (rød, grøn, blå), kom modtage component, og altså ikke composite, s-video (er lidt i tvivl om man kan sende rgb fra scart til en componentindgang, men jeg tror det ikke).

Hvis du skal sende composite eller s-video skal du bruge de tilsvarende indgange på projektoren (composite er et gult stik med phonobøsning, hedder nogle gange blot "video").

Mvh Michael

Redigeret af Maggerholm - 31-Januar-2007 kl. 12:58
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2007 kl. 00:23

Hej igen

Ja overskriften er forkert. Der er tale om component!

Jeg har købt et lign kabel, som dette.

http://www.hama.de/portal/articleId*114795/action*2563/searc hMode*1/bySearch*Component+scart

Også fra Hama.

Hvor der altså er component i den ene ende og scart stik i den anden ende.

Jeg har så prøvet at forbinde component stikket ind i projektoren som har component stik og den anden ende med scart satte jeg i en gl. VHS afspiller (Også prøvet med en DVD afspiller)

Der kommer intet frem. 

- Jeg har dog forhørt mig frem (Merlin) som mente at jeg skulle gøre projektoren eller også VHS'en klar over at det var et bestemt ting jeg skulle vise. Dette mente han jeg kunne fortælle den via s-video eller lign.

Dette forstår jeg dog ikke helt. Kan i hjælpe mig, med at præcisere det?

( Hvordan ser jeg tv over projektoren ) Jeg har købt component/scart stik og der vises intet på skærmen..

MVH

Christian

Tak
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2007 kl. 10:32
Jeg er sikker på at du ikke kan bruge Scart ud fra din VHS og derefter komponent ind på din projektor, det lader sig ikke gøre. Du skal have fat i et s-video kabel også kaldet s-VHS  eller et composite kabel. (gentager nok noget af det der allerede er sagt, sorry). Du kunne anvende Komponet kabel hvis du havde en kilde der hvad udgange for komponent, men næppe en udgang fra Scart.

Er ret sikker på at dit Scart kabel i stedet bruges fra Komponet ud til Scart ind. Men tror ikke man kan trække komponent ud fra Scart.

Men køb et s-video kabel (forstår at du har en kombi afspiller med s-video ud) Det vil virke. (men ikke med din VHS recorder hvor du skal have composite kabel). Og anvend så en scartkonverter som forslået. På en sådan er der composite og s-video ud ( plus lyd i stereo).

Køb en god kvalitet i scartconverter, feks et clicktronic fra avconnection i metal, og et godt s-video kabel (ekstra afskærmet) ellers får du skygger. Det koster mere med gode kabler, men det kan tydelig ses i form af et klarere billede, bedre farver, skarphed og kontrast. Heller ikke et Composite kabel er ligegyldigt. Det skal være et 75 ohm (rigtig impedans) for bedste billede. Spar ikke nogle hundrede kroner.

Foreslår du besøger avconnection.dk, de har nogle meget gode beskrivelser ved deres kabler og er gode at handle med.

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2007 kl. 12:23

Hej endnu engang!

Har lige nogle generelle spørgsmål:

Forskel mellem s-video og video-kabel. hvad er bedst?
På dvd/vhs-afspilleren står "RGB" ved én af scart-stikkene på bagsiden.

Kan man lave component ud gennem det?

Er stikkene, som fulgte med, i udemærket kvalitet, eller skal man købe nogle nye?

Nogle links til de kabler jeg har kigget på:
http://www.av-connection.dk/?PNo=CT-A006&PVer=0
http://www.av-connection.dk/?PNo=07-124&PVer=0
http://www.av-connection.dk/?PNo=CT080-300&PVer=0
http://www.av-connection.dk/?PNo=CT030-300&PVer=0

Ser det fornuftigt ud?

Tak
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2007 kl. 17:49
Din VHS kan kun sende composite ud.

Din kombiafspiller kan så åbenbart sende RGB ud på det ene scart.

Component via scart er ikke ret udbredt (JEg har hårt om et par Medion fladskærme der benytter det).

Så jeg er ret sikker på at du ikke får billede med det omtalte kabel.

Så du skal bruge et composite/video kabel til din video.
Og til kombiafspilleren kan du bruge enten composite/video (som er ringeste kvalitet), s-video (hvis det kan vælges i afspilleren, kan måske endda kun bruges ved dvd delen), eller RGB, men dette tror jeg ikke du får held af, medmindre projektoren har en scartindgang der understøtter RGB).

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu