Thomasref skrev:
Jeg tænkte derfor på om det er muligt at det kan være fordi fabrikationen af disse DVD'er er for dårlig og det udstyr jeg har er så godt at det desværre viser de fejl der er kommet med, selvom jeg troede at DVD'er er fejlfri og altid har et godt billede at vise.... |
Hej Thomas,
Dit TV er sikkert udmærket, men din DVD-afspiller er ikke high-end. At noget er nyt betyder ikke, det er perfekt. (Gid det var så vel)
For at få plads til film benyttes kraftig kompression. Og det kan bestemt ofte ses, både på satellit-tv og DVD. Endvidere er mange filmkopier, endda originaler, også tit ikke i top. Jeg ser tit filmkorn, takkede pæle, små firkanter og den slags.
Kompression er ikke en fejl i produktionen - det er et must, ellers kunne der kun være 3-5 minutter på en DVD. Jeg har tal til at bakke det op, hvis du synes det lyder utroligt. Så der smides meget væk, og hvor godt, der overføres fra original til DVD kan variere meget. Det er både et spørgsmål om omhu og udstyr.
En DVD vil aldrig kunne vise nær så gode billeder som du kan opleve i biografen - medmindre de viser 16 mm. film eller værre. Og selv i biffen kan du ofte se skavanker hvis du ser rigtigt godt efter. Billeder, der buer i bunden, grønskær, støv, fokusvariationer, uro i fremføringen, små huller til lyd i lærredet, o.s.v.
Glæd dig til HDTV.
PS: Prøv at tage strømmen helt fra din sub-woofer og se, om det hjælper. Et så stort TV vil altid være lidt mere følsomt end et mindre for elektromagnetiske forstyrrelser - strålerne i røret skal en længere vej.
![](uploads/Carser/2005-12-10_234943_bld.jpg)
Og selvom selve højttalermagneten er skærmet kan trafoen i sub'en eller store strømstyrker i ledninger i den måske påvirke TV'et. Der kommer lidt an på, hvordan de der bølger er.
Tvnørdens råd er også gode.
Redigeret af Carser