recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Trådløs skal til NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTrådløs skal til NAS

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ockley Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 10-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Emne: Trådløs skal til NAS
    Sendt: 15-Januar-2010 kl. 00:16
Jeg overvejer at købe en NAS og har set mig varm på QNAP. Jeg ville ligge ud med 219, der er anmeldt her. Jeg har i den forbindelse nogle spørgsmål, som jeg håber i vil opklare:

1. Kan jeg koble en trådløs klient til den (Wireless N) da den skal stå i kælderen uden mulighed for kabling til routeren?
2. Hvis "ja", er det så noget i stil med denne, fra trendnet (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=535198) eller har i andre solide forslag.
3. Vil jeg kunne flytte diske med indhold over i en større QNAP, hvis pladsen er trang uden at formatere om, eller skal de kopieres til den nye?
4. Hvilken RAID er den mest sikre ift. at sikre data (billeder, video, film og musik) Den sikreste spejler vel al indhold, og giver dermed kun den halve plads eller hur?
5. Er der andet jeg skal overveje. Jeg har pt. en Linksys DMC-350 og et Samsung UE40B8050.

På forhånd tak for jeres tid

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2010 kl. 02:25
En kommentar til dit spørgsmål 4 vedrørende sikkerhed / RAID:
http://forum.synology.com/wiki/index.php/RAID_vs_Backup
Til top
ockley Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 10-August-2007
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2010 kl. 00:02
Tak for kommentaren. Jo, jeg er indforstået med forskellen. Jeg hentyder til driftsikkerheden i det daglige. Hvad med de andre punkter - har du, eller andre, nogle indspark her?
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2010 kl. 00:34
Jeg kender desværre ikke så meget til QNAPs produkter, men mener da at 219 er en 2-disk-nas og så vil raid-1 være det sikreste da én disk her kan hoppe af uden du nødvendigvis mister indhold - hvis der var plads til flere diske, ville næste spring nok være raid-5.
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-August-2005
Point: 446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2010 kl. 01:23
Jeg kender ikke det produkt du henviser til i spørgsmål 2 eller noget andet så det vil jeg undlade at svare på. Det er dog aktuelt for du kan sagtens koble en enhed til netværket således at du kan forbinde kablede enheder til et trådløst netværk, sådan en enhed kaldes en bridge.

Spørgsmål 3 er lidt mere tricky, for umiddelbart er svaret at data skal kopieres men takket være understøttelsen af RAID capacity expansion kan du udskifte diske i et RAID setup, med nogle større, uden at skulle kopiere data. Jeg tvivler dog på at det er en mulighed med RAID 0, hvilket bringer os til spørgsmål 4.

Med 2 diske, som en 219 har plads til, har du kun 2 mulighed med hensyn til RAID, RAID 0 (striping) og RAID 1 (mirroring). Groft sagt virker RAID 0 ved at skrive skiftevis til de 2 diske mens RAID 1 skriver det samme til begge diske. Med RAID 0 har man altså ingen beskyttelse af data, hvor man med RAID 1 har al data to gange. I forhold til backup er ingen af mulighederne en særlig god løsning, og en RAID løsning bør aldrig erstatte backup. Hvad der er det rigtige afhænger af situationen, i forhold til hvad du skriver lyder det som om RAID 1 er det rigtige valg for dig.

Af andre ting du bør overveje er de potentielle problemer ved at streame via trådløse netværk. Du har ikke andre muligheder med dit nuværende setup, men vægge og gulve vil påvirke hvilken hastighed du kan opnå på dit trådløse netværk. Et trådløst netværk benytter sig af et delt medie til transport af data, radiobølger gennem luften, hvilket desværre til tider kan være meget støjfyldt. Almindelig datatrafik kan sagtens håndteres dette men streaming er desværre meget mindre tolerant over for dette. Du vil, fornuftigt nok, opsætte et 802.11n netværk og det vil hjælp dig noget af vejen. Fordelen er at 802.11n standarden tillader brug af både 2,4 GHz båndet, sammen med meget andet, og 5 GHz båndet som er mindre støjfyldt da det er mindre brugt. Du skal klart overveje enheder til dit trådløse netværk som tillader dig at bruge 5 GHz båndet da det vil forbedre dine odds for ikke at få problemer.
Panasonic TX-P42G10E
Panasonic DMR-BCT720
Oppo BDP-80
RikoMagic MK802IV med uoriginal firmware
Sony Xperia Z3
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu