recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Windows på MacBook
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Windows på MacBook

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Flarup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Randers NV
Status: Offline
Point: 796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Windows på MacBook
    Sendt: 10-Maj-2018 kl. 09:32
Hej
Jeg har lige købt en ny MacBook Pro med 512 ssd
Da jeg har en lille håndfuld programmer som kun kører Windows har jeg overvejet at lave en partition med Windows 10, men hvor meget plads kræver det eller er mest optimal ?
Kan Windows 10 evt installeres på en af de der udvidelses kort der er lavet til Mac ?
Med Venlig Hilsen
Flarup
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3841
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2018 kl. 10:50
Kørt den virtuelt. Hent VirtualBox og installer din Win10 her. Så skal du ikke oprette en partion og gætte dig til en størrelse.
Min Win10 installation på min MacMini (opgraderet fra Win7, og patchet flere gange) fylder 53Gb. Alt ligger i en enkelt fil som bare bliver større efterhånden som man installere flere programmer. Ingen spildplads. En ren installation af Win10 fylder nok en del mindre.
Man burde så efterfølgende kunne flytte denne ene fil ud på et eksternt drev hvis man mangler plads. Det hjælper nok bare ikke på hastigheden.

Redigeret af kim.t - 10-Maj-2018 kl. 10:51
Til top
Flarup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Randers NV
Point: 796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2018 kl. 12:13
Kan alle programmer køre i virtuelbox Windows ?
Med Venlig Hilsen
Flarup
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3841
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2018 kl. 12:23
Jeg er ikke stødt på nogen.
Det koster ikke noget at prøve - ud over din egen tid Tongue
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2018 kl. 13:24
først og fremmest - ja - det er super let at lave en virtuel maskine via virtualbox (selvom den performer seriøst dårligt i forhold til parallels eller vmware fusion. til gengæld er det "gratis") Og det er en 100% windows installation som ligger i en fil på din SSD og når du kører det via virtualbox, så har du reelt mulighed for at lave en komplet windows i et vindue. - eller lave det fuldskærm.

MEN det kræver selvsagt en licens til en windows, og hvis du har en win10 licens liggende, så ville jeg hellere køre det som en bootcamp løsning. Det betyder at du ompartitionerer din SSD så du fx får 32-100GB til en windows, og herefter kan du installere windows direkte på den partition (der er guides til det både direkte i osx og du kan læse på nettet!!) Når du booter op i windows får du den fulde performance fra en helt alm windows på en alm bærbar.
NÅR du har gjort det - og du har brug for at have både mac og windows programmer kørende på samme tid, så ville jeg investere de få kr det koster for en parallels eller vmware fusion licens. Det betyder nemlig at du kan tage din bootcamp partition OG køre den virtuelt også. - faktisk kan du gøre det så du aldrig vil komme til at se et windows skrivebord, men bare have windows applikationerne kørende side om side med mac applikationer. Det virker fremragende og er klart den bedste løsning hvis man konstant skal have fat i applikationer fra begge platforme.

OG en windows i en virtuel maskine ER en FULL BLOWN WINDOWS!! der er intet overhovedet som er forskelligt fra en standard windows på en alm bærbar, andet end driverne der skal bruges. Der skal man bruge de virtuelle drivere som alle er med i virtualbox/parallels/fusion.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2018 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

først og fremmest - ja - det er super let at lave en virtuel maskine via virtualbox (selvom den performer seriøst dårligt i forhold til parallels eller vmware fusion. til gengæld er det "gratis") Og det er en 100% windows installation som ligger i en fil på din SSD og når du kører det via virtualbox, så har du reelt mulighed for at lave en komplet windows i et vindue. - eller lave det fuldskærm.

MEN det kræver selvsagt en licens til en windows, og hvis du har en win10 licens liggende, så ville jeg hellere køre det som en bootcamp løsning. Det betyder at du ompartitionerer din SSD så du fx får 32-100GB til en windows, og herefter kan du installere windows direkte på den partition (der er guides til det både direkte i osx og du kan læse på nettet!!) Når du booter op i windows får du den fulde performance fra en helt alm windows på en alm bærbar.
NÅR du har gjort det - og du har brug for at have både mac og windows programmer kørende på samme tid, så ville jeg investere de få kr det koster for en parallels eller vmware fusion licens. Det betyder nemlig at du kan tage din bootcamp partition OG køre den virtuelt også. - faktisk kan du gøre det så du aldrig vil komme til at se et windows skrivebord, men bare have windows applikationerne kørende side om side med mac applikationer. Det virker fremragende og er klart den bedste løsning hvis man konstant skal have fat i applikationer fra begge platforme.

OG en windows i en virtuel maskine ER en FULL BLOWN WINDOWS!! der er intet overhovedet som er forskelligt fra en standard windows på en alm bærbar, andet end driverne der skal bruges. Der skal man bruge de virtuelle drivere som alle er med i virtualbox/parallels/fusion.
100% enig, alt andet giver ingen mening.Thumbs Up
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu