|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
antilles ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 05-Januar-2009 Sted: BallerupDenmark Status: Offline Point: 389 |
![]() Sendt: 07-Januar-2010 kl. 10:58 |
Hej,
Nu har jeg søgt en del på nettet og kan ikke rigtigt finde et endegyldigt svar. Måske er det bare fordi der er noget indlysende, som jeg endnu ikke har opdatet. Well here goes. Jeg har en Synology diskstation, som tilbyder mine film via DLNA til min PS3. Jeg har nogle film i mkv container, som jeg ikke kan afspille gennem ovenstående system fordi PS3 ikke forstår mkv. Ved hjælp af mkv2vob kan jeg så konvertere til en anden container, så PS3 nu genkender filen. Desværre er lyden i DTS format, så den skal så vidt jeg ved laves om til AC3. Og det er mit problem. Jeg ved at skal splitte lyd fra billede i mvk filen, lave lyden om til AC3 og så mux'e dem sammen igen i en container PS3 kan læse. Men jeg mangler en guide til dette og hvilke programmer jeg skal bruge. Jeg har en anelse om at mkv2vob faktisk kan gøre det, men jeg er igen ikke sikker på hvordan. Desværre kan synology ikke transcode dette "on the fly" som f.eks. PS3 media server kan. Kunne forestille mig at det var en HW begrænsning da den kun har en 1GHz marvel processor og 256 MB RAM. Håber nogen vil og kan hjælpe. PS: Ved nogen om Sony har planer om at understøtte mkv og DTS? |
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
www.handbrake.fr kan konvertere til noget som din ps3 kan afspille.
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
dalhoj ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 58 |
![]() |
mkv2vob kan også konvatere DTS til AC3.
Åben mkv2vob klik på Config... Fanen og klik flueben i Always Trancode DTS.
Så er det løst.
|
|
![]() |
|
antilles ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 05-Januar-2009 Sted: BallerupDenmark Status: Offline Point: 389 |
![]() |
Tak for svarene. Jeg tror bare jeg bliver på mkv2vob. Jeg har imidlertid fundet ud af at problemet ikke ligger i selve audio codec'et. Jeg har to filer, billedet vises fint på begge, mens lyden "mangler" på den ene. Jeg har analyseret begge filer med MediaInfo og outputet kan ses herunder. For begge filer gælder det at lyd delen er kodet som AC-3, men den ene blot stereo og den anden 6.1 kanaler. Kunne det være forklaringen på at der ikke er lyd? Kan man få mkv2vob til at downsample til 2 kanaler fra 6.1? Er der en anden forklaring?
Mit setup er synology DS209 ->(ethernet)-> PS3 ->(HDMI)-> Panasonic 42PZ85 De to filer: -----------------VIRKER---------------------- General ID : 1 Complete name : virker.m2ts Format : BDAV Format/Info : Blu-ray Video File size : 350 MiB Duration : 5mn 27s Overall bit rate : 8 951 Kbps Maximum Overall bit rate : 35.5 Mbps Video ID : 4113 (0x1011) Menu ID : 1 (0x1) Format : AVC Format/Info : Advanced Video Codec Format profile : High@L4.1 Format settings, CABAC : Yes Format settings, ReFrames : 3 frames Duration : 5mn 27s Bit rate : 8 332 Kbps Nominal bit rate : 8 256 Kbps Width : 1 920 pixels Height : 1 080 pixels Display aspect ratio : 16:9 Frame rate : 29.970 fps Resolution : 8 bits Colorimetry : 4:2:0 Scan type : Progressive Bits/(Pixel*Frame) : 0.134 Stream size : 325 MiB (93%) Writing library : x264 core 61 Encoding settings : cabac=1 / ref=3 / deblock=1:0:0 / analyse=0x3:0x133 / me=umh / subme=6 / psy_rd=1.000000 / brdo=1 / mixed_ref=1 / me_range=16 / chroma_me=1 / trellis=0 / 8x8dct=1 / cqm=0 / deadzone=21,11 / chroma_qp_offset=0 / threads=3 / nr=0 / decimate=1 / mbaff=0 / bframes=3 / b_pyramid=1 / b_adapt=1 / b_bias=0 / direct=3 / wpredb=1 / bime=1 / keyint=250 / keyint_min=25 / scenecut=40(pre) / rc=2pass / bitrate=8256 / ratetol=1.0 / rceq='blurCplx^(1-qComp)' / qcomp=1.00 / qpmin=10 / qpmax=51 / qpstep=4 / cplxblur=20.0 / qblur=0.5 / vbv_maxrate=24000 / vbv_bufsize=9000 / ip_ratio=1.40 / pb_ratio=1.30 / aq=2:1.00 Audio ID : 4352 (0x1100) Menu ID : 1 (0x1) Format : AC-3 Format/Info : Audio Coding 3 Duration : 5mn 27s Bit rate mode : Constant Bit rate : 256 Kbps Channel(s) : 2 channels Channel positions : L R Sampling rate : 48.0 KHz Stream size : 10.00 MiB (3%) -----------------VIRKER IKKE----------------- General ID : 1 Complete name : virkerikke.mpg Format : MPEG-TS File size : 4.56 GiB Duration : 1h 59mn Overall bit rate : 5 469 Kbps Maximum Overall bit rate : 35.5 Mbps Video ID : 4113 (0x1011) Menu ID : 1 (0x1) Format : AVC Format/Info : Advanced Video Codec Format profile : High@L4.1 Format settings, CABAC : Yes Format settings, ReFrames : 5 frames Duration : 1h 59mn Bit rate : 4 449 Kbps Nominal bit rate : 4 607 Kbps Width : 1 280 pixels Height : 544 pixels Display aspect ratio : 2.35:1 Frame rate : 23.976 fps Resolution : 8 bits Colorimetry : 4:2:0 Scan type : Progressive Bits/(Pixel*Frame) : 0.267 Stream size : 3.71 GiB (81%) Writing library : x264 core 67 r1148 400740b Encoding settings : cabac=1 / ref=5 / deblock=1:0:0 / analyse=0x3:0x113 / me=umh / subme=7 / psy_rd=1.0:0.0 / mixed_ref=1 / me_range=16 / chroma_me=1 / trellis=1 / 8x8dct=1 / cqm=0 / deadzone=21,11 / chroma_qp_offset=-2 / threads=6 / nr=0 / decimate=1 / mbaff=0 / bframes=3 / b_pyramid=1 / b_adapt=1 / b_bias=0 / direct=3 / wpredb=1 / keyint=250 / keyint_min=25 / scenecut=40 / rc=2pass / bitrate=4607 / ratetol=1.0 / qcomp=0.60 / qpmin=10 / qpmax=51 / qpstep=4 / cplxblur=20.0 / qblur=0.5 / ip_ratio=1.40 / pb_ratio=1.30 / aq=1:1.0 Audio ID : 4352 (0x1100) Menu ID : 1 (0x1) Format : AC-3 Format/Info : Audio Coding 3 Duration : 1h 59mn Bit rate mode : Constant Bit rate : 640 Kbps Channel(s) : 6 channels Channel positions : Front: L C R, Surround: L R, LFE Sampling rate : 48.0 KHz Stream size : 546 MiB (12%) Redigeret af antilles - 07-Januar-2010 kl. 22:44 |
|
![]() |
|
dalhoj ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 58 |
![]() |
mkv2vob kan ikke downsample til stereo.
Jeg må indrømme jeg har aldrig haft problemer med 5.1, som jeg kan se den anden fil er.
Måske det er dine indstillinger i ps3'en som er galt på den. Det er jo et spørgsmål hvad du X'er af inde i audio menuen på ps3'en og hvad din forstærker eller hvad du bruger understøtter.
Prøv dig evt. lidt frem, med de forskellige indstillinger.
|
|
![]() |
|
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2875 |
![]() |
PS3 vil kun spille AC3 5.1 fra en disk (dvd,bluray) hvertfald i gamle dage.
Hvis du skal streame til PS3 kan du f.eks bruge AAC-LC som den kan forstå at bruge til surround.
Handbrake kan gøre dette ved jeg. Hvilket grafik kort har du og hvilken cpu har du? Cyberlink har et program kaldet "mediashow espresso" som kan udnytte et understøttet grafik kort til at omkode video filer med. Måske var dette noget værd at prøve?
Redigeret af Notfast - 08-Januar-2010 kl. 07:12 |
|
.....
|
|
![]() |
|
![]() |
OK, jeg er tilbage på handbrake igen så
![]() Jeg tror godt at jeg kan få den til at kode ned til 2.0 stereo - nu må vi så se om det giver mig lyd. Der er nu stadig et lille hul i min forståelse af hvordan det her virker (jeg plejer nu ellers at have meget godt styr på den slags - men er nok lidt af en sucker for stereo hehe). Jeg kan se på min PS3 når filmen kører, at der er lyd og den viser en bit rate, som tyder på at PS3 "forstår" lyd delen i filen. Det er jo fint. Jeg kan vælge i sound options menuen på PS3 hvilke lyd typer der skal sendes over HDMI fra PS3. Der har jeg valgt de fleste. Så nu antager jeg at signalet ligger på HDMI kablet. Næste led i kæden er så mit Panasonic TV, som normalt ikke har problemer med HDMI signaler når jeg bruge PS3 som BR afspiller. Men kan dette være problemet? Er det mit TV som ikke "forstår" lyd signalet i HDMI kablet? Redigeret af antilles - 08-Januar-2010 kl. 10:06 |
|
![]() |
|
![]() |
Sådan som jeg forstår det skal du kun aktivere de output formater som dit fjernsyn understøtter, og jeg ville tro, når det er et tv at du kun skal aktivere linear PCM 2 kan, 44,1 og 48,0 kHz Hvis du aktivere Dolby Digital 5.1 så sender den DD 5,1 til tv'et og det kan tv'et ikke forstå, og så kommer der ingen lyd.
mkv2vob kan godt bruges så du stadig kan afspille både stereo og sourround sound.
Det er ps3'en som laver dd 5,1 eller anden sourround om til stereo, hvis du kun klikker Linear PCM 2 kan. til.
|
|
![]() |
|
![]() |
Aha, så det du siger er at PS3'en er "dum" og at jeg skal fortælle den hvilke kapabiliteter næste led i HDMI kæden har? Så jeg kunne fint bruge 5.1 hvis jeg havde en moderne sorround forstærker mellem PS3 og TV, men når næste led er mit stereo TV, skal jeg fortælle PS3en at den kun skal sende stereo signaler. Det lyder rigtigt jeg må hjem og prøve...
|
|
![]() |
|
![]() |
ja det er sådan jeg har gjort. Og det virker.
Der er jo kommet den nye mulighed for at køre multi-lyd-output. Den bruger jeg så jeg kun sender stereo til tv'et mens den sender sourround sound til forstærkeren.
|
|
![]() |
|
![]() |
Jamen Dalhoj, du havde helt ret. Nu virker det, også selvom jeg ikke dekoder lyden - så længe der er tale om en fil der native indeholder AC-3 lyd. Så kan jeg nøjes med at lægge mkv filerne i en anden container med mkv2vob.
Tak for jeres inputs! |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |