recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt LCD TV, hvordan kobler jeg DVD til?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt LCD TV, hvordan kobler jeg DVD til?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
lunde Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Februar-2006
Status: Offline
Point: 226
Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt LCD TV, hvordan kobler jeg DVD til?
    Sendt: 27-April-2006 kl. 18:43
Hejsa,
Jeg har netop købt Sony KLV-V32A10E 32" LCD TV, og dette har bla. en HDMI indgang. Har i samme omgang tænkt over et Pioneer RCS-606H komplet surround system med HD optager, men dette system har vist ingen HDMI udgang som jeg kan koble til mit TV.

Nu til spørgsmålene:
1. Er det noget skidt at surround systemet ikke har HDMI udgang, når jeg nu vælger at bruge ca. 10.000,- på et sådan system?

2. Hvordan kobler jeg det system sammen med mit nye TV uden brug at HDMI, er det bare via SCART-stik? Opnår jeg så samme kvalitet på mine DVD film?

3. Jeg vil også gerne kunne koble min PC til dette TV, hvordan gøre dette bedst, så jeg får den bedste kvalitet? Hvilke tilslutninger er nødvendige i mit TV og i min PC?

Håber der er et par venlige sjæle der vil hjælpe mig :)

/Lunde
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2006 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af lunde lunde skrev:

Nu til spørgsmålene:
1. Er det noget skidt at surround systemet ikke har HDMI udgang, når jeg nu vælger at bruge ca. 10.000,- på et sådan system?

Jeg synes i hvert fald det er synd ikke at udnytte mulighederne. Køb en dvd-afspiller med hdmi ud. De kan fås til 999 kr. men overvej at bruge lidt mere.

2. Hvordan kobler jeg det system sammen med mit nye TV uden brug at HDMI, er det bare via SCART-stik?

Ja, men der er sikkert også andre udgange på dvd'en og tilsvarende indgange på tv'et.

Opnår jeg så samme kvalitet på mine DVD film?

Nej

3. Jeg vil også gerne kunne koble min PC til dette TV, hvordan gøre dette bedst, så jeg får den bedste kvalitet? Hvilke tilslutninger er nødvendige i mit TV og i min PC?

Pas

Til top
mattias.dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-April-2006
Point: 63
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2006 kl. 19:39

Kender ikke specifikationerne på det TV, men går udfra at det kan køre 1:1 pixelmapping over VGA porten - så det eneste du skal tjekke er at du spytter den korrekte opløsning ud af PC'en

Der findes flere test-billeder som kan tjekke om du kører 1:1 pixelm. - søg i forummet efter mere info

Til top
lunde Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2006 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Nu til sp�rgsm�lene:
1. Er det noget skidt at surround systemet ikke har HDMI udgang, n�r jeg nu v�lger at bruge ca. 10.000,- p� et s�dan system?

Jeg synes i hvert fald det er synd ikke at udnytte mulighederne. K�b en dvd-afspiller med hdmi ud. De kan f�s til 999 kr. men overvej at bruge lidt mere.

2. Hvordan kobler jeg det system sammen med mit nye TV uden brug at HDMI, er det bare via SCART-stik?

Ja, men der er sikkert ogs� andre udgange p� dvd'en og tilsvarende indgange p� tv'et.

Opn�r jeg s� samme kvalitet p� mine DVD film?

Nej

3. Jeg vil ogs� gerne kunne koble min PC til dette TV, hvordan g�re dette bedst, s� jeg f�r den bedste kvalitet? Hvilke tilslutninger er n�dvendige i mit TV og i min PC?

Pas

Det surround system jeg har kigget på, er et samlesæt med dvdafspiller, højtalere og sub til ca. 10.000 kr.

Hvis jeg bare anvender scartkabel fra dvd til tv (som jeg altid tidligere har gjort), giver det så ikke stadig god billedkvalitet? Hvordan skulle jeg ellers forbinde tv og dvd, hvis jeg ikke har mulighed for hdmi og og scart ikke giver god nok kvalitet? Der er vel ik rigtigt andre muligheder?
Til top
lunde Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2006 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af mattias.dk mattias.dk skrev:

Kender ikke specifikationerne p� det TV, men g�r udfra at det kan k�re 1:1 pixelmapping over VGA porten - s� det eneste du skal tjekke er at du spytter den korrekte opl�sning ud af PC'en

Der findes flere test-billeder som kan tjekke om du k�rer 1:1 pixelm. - s�g i forummet efter mere info

Ved ikke lige om mit TV har det der pixelmapping, og kan ik lige finde det ud fra dets specs på sonys hjemmeside?? Men for at forbinde min PC til min TV, skal det så gøres via DVI stikket på mit grafikkort til HDMI stikket på TV'et? Hvad nu, når jeg kun har et DVI stik i mit grafikkort?
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2006 kl. 20:25

Hvis jeg bare anvender scartkabel fra dvd til tv (som jeg altid tidligere har gjort), giver det så ikke stadig god billedkvalitet? Hvordan skulle jeg ellers forbinde tv og dvd, hvis jeg ikke har mulighed for hdmi og og scart ikke giver god nok kvalitet? Der er vel ik rigtigt andre muligheder?

Jeg troede du med "samme kvalitet" mente samme kvalitet som med hdmi. Men hvis du bruger scart så køb i det mindste et ordentlig scartkabel.
Til top
lunde Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2006 kl. 20:30

Hvis jeg bare anvender scartkabel fra dvd til tv (som jeg altid tidligere har gjort), giver det s� ikke stadig god billedkvalitet? Hvordan skulle jeg ellers forbinde tv og dvd, hvis jeg ikke har mulighed for hdmi og og scart ikke giver god nok kvalitet? Der er vel ik rigtigt andre muligheder?

Jeg troede du med "samme kvalitet" mente samme kvalitet som med hdmi. Men hvis du bruger scart s� k�b i det mindste et ordentlig scartkabel.

Nu er jeg vist lidt forvirret :) Jeg har i forvejen et dyrt scartkabel fra techlink til 300 kr, og det har givet et bedre billede med det system jeg har nu. Med det 'dyre' scartkabel jeg har nu, vil jeg så godt kunne opnå en god billedkvalitet ved at forbinde det surroundsystem jeg har kigget på med mit nye LCD TV?
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2006 kl. 21:13

Hvis jeg bare anvender scartkabel fra dvd til tv (som jeg altid tidligere har gjort), giver det s� ikke stadig god billedkvalitet? Hvordan skulle jeg ellers forbinde tv og dvd, hvis jeg ikke har mulighed for hdmi og og scart ikke giver god nok kvalitet? Der er vel ik rigtigt andre muligheder?

Jeg troede du med "samme kvalitet" mente samme kvalitet som med hdmi. Men hvis du bruger scart s� k�b i det mindste et ordentlig scartkabel.

Nu er jeg vist lidt forvirret :) Jeg har i forvejen et dyrt scartkabel fra techlink til 300 kr, og det har givet et bedre billede med det system jeg har nu. Med det 'dyre' scartkabel jeg har nu, vil jeg så godt kunne opnå en god billedkvalitet ved at forbinde det surroundsystem jeg har kigget på med mit nye LCD TV?

Jeg er også forvirret - du snakker om "samme" og "god" kvalitet.  "God" er subjektiv og "samme" - så skal jeg vide hvad du sammenligner.

Men kort sagt: du kan bruge scart mellem dit lcd tv og dvd. Hvad du så synes om kvaliteten skal jeg ikke kunne sige.

Redigeret af Stampe - 27-April-2006 kl. 21:15
Til top
Jenning Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2006 kl. 21:23

Jeg er også forvirret - du snakker om "samme" og "god" kvalitet.  "God" er subjektiv og "samme" - så skal jeg vide hvad du sammenligner.

Men kort sagt: du kan bruge scart mellem dit lcd tv og dvd. Hvad du så synes om kvaliteten skal jeg ikke kunne sige.

Hej

Du kunne alternativt bruge komponent, det skulle efter sigende give en rigtig god billedkvalitet, har dog ikke selv prøvet

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu