|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | ||
erimads ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 93 |
![]() |
|
Det bliver klart flere og flere da alt nybyggeri er med jord i alle stikkontakter. /Erik |
||
![]() |
||
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
|
Carser Har selv hos en kammerat set en elektrolytkondensator eksplodere i et Tv under service. Pårørende til omkomne efter brande i Tv, mener nok ikke der er tale om nogen skrøner. Fladskærmenes Elektronik og så strømforsyningen er måske i højere grad adskilt end i et CRT Tv. Med et andet ordvalg, ild skal have en chance for opstå i Tv. "Be smart !" både på en Strand og så slukke for et tv.
|
||
![]() |
||
pilehave ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1263 |
![]() |
|
Lynnedslag er nok ikke det der giver størst chance for brand, men kan fint futte f.eks. telefon, ADSL modem eller endog porten på din router af.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 31 ![]() -- ![]() Oprettet: 20-April-2006 Status: Offline Point: 2601 |
![]() |
|
For 3 år siden slog lynet ned i jorden 2 grunde fra os. TV, Playstation, Selector, video, Netværksrouter og Surroundreceiver blev "grillet". ![]() Vi har alle kabler i jorden... |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Var det et parcelhusområde (lave huse) eller en by med mange høje etageejendomme? Men du har ret... selvfølgelig kan det ske. Spørgsmålet er bare om risikoen er så stor, at det er rationelt at hive alle kabler ud hver gang det tordner lidt... |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
|
Det er korrekt, og det har også futtet TV af hos nogle naboer til mig - og vi har kabler i jorden og bor i ret lave lejligheder og lynet slog ikke ned lige i nærheden. Om overspændingen fra det er løbet via lys- eller kabel-TV nettet ved jeg ikke - et lyn skelner nok heller ikke så nøje...
Det er ikke en skrøne, at der opstår TV-brande, og jeg føler bestemt med pårørende til ofre for brand. Med "skrøne" refererer OTol og jeg til overskriften. Jeg har selv oplevet en el-brand i min Ellert (den danske Mini-El "bil"), og der gik kun få minutter fra at den opstod til at den var totalt udbrændt. Her er lidt om hvad man bør være opmærksom på m.h.t. brandfare i boligen: http://www.bolius.dk/CD7F9FE5-3057-4F38-B879-6F45CDE390EB.W5 Doc For lige at vende tilbage til jord: Jeg har prøvet at jorde alt mit A/V udstyr og det går ikke, da jeg har kabel-TV og der opstår brumsløjfer. Det er på ingen måde (brand)farligt, HPFI-relæet trigger ikke og det giver blot småforstyrrelser i lyd og billede og bør undgås - kabel-TV har sin egen "jord". Det er også ret almindeligt, at pc-udstyr tilsluttet nettet har et andet stelpotentiale end HiFi m.m. har. Det skyldes støjdæmpende kondensatorer. Så før tilslutning skal alle netstik ud. Den lille ladning, de små kondensatorer gemmer på kan godt zappe følsom indgangselektronik. Nok om det - pas godt på jer selv og jeres elektronik derude! Redigeret af Carser - 20-Juni-2006 kl. 13:03 |
||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 31 ![]() -- ![]() Oprettet: 20-April-2006 Status: Offline Point: 2601 |
![]() |
|
Parcelhuse. Huset på den grund lynet slog ned i fik blæst stikkontakterne ud af væggen og kobberrørene til radiatorerne bøjede pga overophedning. I alle kabelTV bokse på vejen smeltede indmaden totalt. Telefonerne røg selvf. også. Det kom som "lyn fra en klar himmel"... da der ikke havde været forudgående torden. Der er altså MEGET energi i det skidt ![]() |
||
![]() |
||
Digi ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 91 |
![]() |
|
![]() |
||
:o) K
|
||
![]() |
||
Ulvaren ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 24-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 401 |
![]() |
|
Hej derude
En kortslutning vil ikke få HFI relæet til at slå fra, et HFI relæ slår normalt kun fra hvis der er en afledning til jord. |
||
Logitech® Harmony®
Philips 47PFL9664/12 Sonos Connect Linksys E3000 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |