recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Konen skal overtales hjælp!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKonen skal overtales hjælp!

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
codan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 24-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Emne: Konen skal overtales hjælp!
    Sendt: 24-Juni-2006 kl. 00:26

Hej derude

håber virkeligt at i kan hjælpe mig, da jeg skal have overbevist konen om et nyt tv. Problemmet er hver gang vi er ude og kigge på tv kan hun ikke forstå at fjernsynen bliver vist med alm 4:3 signal. hun hadder den sorte bjælke ude i sidden. som hun siger hun gidder ikke have en 1/3 af skærmen der ikke er noget på. så vil hun heller have vores gamle 4:3 tv 29" sony snøft snøft. hvad skal jeg sige til hende...? håber i kan følge mig..! vi har viasat parabol kan alle deres programmer ændres til 16:9?

Tak for jeres Hjælpe, KONEN Spørger om det skal være lcd eller plasma, hun syntes at mange af skærmene er meget grov kornet og laver det der ghosting, og jeg vil faktisk give hende ret. Hvad skal vi ud og se på gider ikke slæve hende ud til noget lort vi har ca 15.000 er det nok?

Redigeret af codan - 24-Juni-2006 kl. 08:08
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2006 kl. 00:37

DR1+DR2 via satellit (samt DVB-T og DVB-C) har en del udsendelser i ægte 16:9. Her vil der være sorte bjælker nederst og øverst på jeres 4:3 TV. Bottom line: sålænge der både sendes 4:3 og 16:9 indhold, bliver man nødt til at acceptere sorte bjælker på den eller den anden måde, hvis man vil bevare billedets korrekte proportioner.

Trenden går i retning af mere og mere 16:9 indhold. HDTV, når det kommer, vil også være 16:9. Det samme gælder langt de fleste DVD film (allerede i dag).

Så det afhænger dybest set af jeres præferencer. Hvad der I mest? De sorte bjælker vil være der ganske ofte, enten i siden eller øverst/nederst.

Redigeret af JesperLund - 24-Juni-2006 kl. 00:40
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2006 kl. 00:59

Hej Codan - og velkommen som ny bruger.

Zapper man rundt i alle de mange kanaler og har man et 16:9 TV, erfarer man, at det nok højst er 10-15%, der sendes i ægte 16:9. Det kommer dog også an på, om man har filmpakker o.l.

Men når det gør, er oplevelsen stor. Også ved DVD afspilning.

På ethvert 16:9 TV kan man godt fylde skærmen helt ud ved at hive i billedet. Men er det et 4:3 billede, så vil det blive beskåret og/eller strukket unaturligt. Det er der nogle, der intet her imod. Jeg har - men har intet imod sorte bjælker i siderne.

Du kan fortælle fruen, at de udgør nøjagtigt 25% af skærmens areal. 

I biografen har man også sorte sider - de er bare gemt bag forhæng, der glider længere ud i siderne, jo bredere filmen er. Billedhøjden er den samme. Og det minder mig om noget andet: Skal i se 4:3 TV i samme størrelse som på jeres 29" på et 16:9, må i op på mindst et 32" widescreen TV. For de der tommer har mere med bredde end højde at gøre - ja, det er et diagonalt mål, men lad os ikke blive alt for matematiske.

Af de danske kanaler sender kun DR1 og DR2 og TV2 ægte 16:9*. Og især DR har DVD kvalitet på mange af deres produktioner og film.

Lad os vende det lidt om, for masser af film I ser nu har sorte bjælker i toppen og i bunden. De er nemlig i letterbox*. På et 16:9 TV kan de blæses op, så der er meget mindre sort og man kan også flytte det hele lidt opad, så underteksterne ikke falder nedenud af skærmen.

Jeg har haft 16:9 i 3½ år, og det har jeg ikke fortrudt. Lige før købet tænkte jeg, at jeg kunne tænde det gamle ved 4:3 og det nye ved 16:9, men for Søren - to TV fylder og det nye 16:9 er bare så meget bedre, at det gamle for længst er gemt af vejen og næsten er lige til at skrotte.

Jeg kan ikke give dig et komplet manuskript til fruen, men der bliver helt sikkert sendt mere og mere ægte 16:9 fremover og I kan også købe et TV, der er forberedt til HDTV, der har 16:9 som grundformat.

Skal i bare se lidt TV er 16:9 ikke vitalt. Men skal I jævnligt hygge jer med en god film vil jeg sige, at et godt og pænt stort 16:9 TV er vitalt.

* mere om det på http://www.recordere.dk/faq/?f=99

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Lance52 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Maj-2006
Point: 210
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2006 kl. 08:00
Nu ved jeg ikke hvad i har været ude at kigge på. Men på min panasonic 42pv60 er der aldrig sorte bjælker i siderne. Den står i noget der hedder AUTO ASPECT. Jeg har parabol og ser alt derfra bortset fra TV2. Jeg går ud fra at alle over 32" kan vise det i widescreen. Når du har en 29" så lad være at køb et 32". Du vil ikke føle du har fået et større tv.
Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 30-November-2005
Point: 2048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2006 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af codan codan skrev:

Hej derude

håber virkeligt at i kan hjælpe mig, da jeg skal have overbevist konen om et nyt tv.

"Husk hvad blomster kan gøre."

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2006 kl. 11:40

Oprindeligt skrevet af Lance52 Lance52 skrev:

Nu ved jeg ikke hvad i har været ude at kigge på. Men på min panasonic 42pv60 er der aldrig sorte bjælker i siderne. Den står i noget der hedder AUTO ASPECT.

Den mulighed er der altid, men du ser billedet i de forkerte proportioner. Personer er for brede i ansigterne.

På lidt længere sigt, når (hvis) vi får HDTV, vil 4:3 materiale fra de "gamle" arkiver blive vist med tvungne sorte bjælker i siderne.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Pokerface Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-December-2003
Point: 1357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2006 kl. 12:28

Hej.

Min mening er. at hvis du er tilfreds med størrelsen af dit nuværende TV, så går du ikke helt "galt i byen", ved at vælge et 32" i bredformat. 4:3 billeder vil så være i "næsten" samme str.

De sorte bjælker i siderne, kan fjernes, som det også tidligere er skrevet her på siden, ved at "strække" billedet lidt ud.
Men fabrikanterne imellem, er der lidt forskel på, hvordan og godt det gøres.

På mit gamle Philips 32" 100Hz Wide CRT (såkaldt Luxus TV", brugte jeg næsten aldrig muligheden, jeg syntes nemlig at det så forfærdeligt ud, udover at der gav en masse "billedstøj".

Men mit nye JVC LT-32X70BU gør det på en lidt anden måde, og forbavsende flot, så nu kører jeg konstant med "Auto-bred" funktionen tilkoblet. Altså med billede i fuld skærm.
Og der er på trods af forstørrelsen, (billedet bliver her trukket lidt i både sider og top/bund, hvorefter det tilpasses skærmen) stort set INGEN yderligere billedstøj at se.
Det laver altså MEGET BEDRE billeder, en mit gamle CRT-TV gjorde.

Godt gået JVC.  

Er du ude at kigge på nyt, synes jeg bestemt du også skal se på de nye JVC'er. 
Inden jeg selv valgte dette, havde jeg kasseret følgende: Samsung 32R72, Samsung 32M61, Sony 32V2000, Panasonic 32LX60, LG 32LP1 og LB1.

Jeg var faktisk kommet frem til, at jeg nok blev nødt til at vente til det nye Samsung M71 kommer på markedet her i løbet af sommeren, el. måske købe et større, og så evt. gå over i Plasma... Men sådan gik det altså så ikke.
Philips har jeg ikke kigget på, da jeg i forvejen aldrig har været tilfreds med "det gamle" jeg har.

Skulle du være int. kan du i linket herunder finde en del oplysninger om de nye JVC'er.
Et produkt som jeg efter 14 dage må erkende, at jeg er blevet rigtig glad for.  
Og min kone, tjaaaa, hun er vild med designet, og syn's ellers bare at resten er OK.

http://jch.jvc-europe.com/site/ch_de/lcd_web/lcd/index.html

PS. Jeg fandt det hos:  http://www.godpris.dk   til en "godpris".

Redigeret af Pokerface - 24-Juni-2006 kl. 13:54
Mvh. Frede.

[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu