|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
rune kr ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 14-April-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 7 |
![]() Sendt: 14-April-2010 kl. 17:32 |
Jeg har efterhånden brugt mange timer på at suge en masse informationer ud af dette glimrende forum, senest bla. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=78963&PID=800138&title=gode-sprgsml-til-en-hjemmenas#800138 - meget går hen over hovedet på mig, men mindst ligeså meget giver mig en ide om mange ting. Alt mit "medieforbrug" (primært fim og tvserier, men også musik og billeder) bliver pt. kørt over bærebar Mac og "Hacket" Appletv, som jeg drømmer om at udskifte med en Mac Mini med Plex. Det er altså ikke noget avanceret setup med live tv, avanceret lyd eller andet.
Mine data ligger på en efterhånden overfyldt Buffalo Linkstation NAS, som derfor er moden til udskiftning/supplement. Jeg havde overvejet at forsøge, at få min eksisterende NAS "overtalt" til at sluge en ny større harddisk, men umiddelbart virker besparelsen for lille i forhold til en ny "simpel" NAS. Derfor er jeg heller ikke lige pt. ude efter meget avancerede funktioner, men jeg vil gerne forsøge at "fremtidssikre" mig med DLNA osv., ligesom jeg gerne vil kunne tilslutte en ekstra ekstern harddisk via USB, hvis (når?) jeg løber tør for plads igen.
Jeg var egentlig på vej ud for at hente en Iomega Home Media Network Hard Drive (1TB) i Elgiganten til kr. 999, (http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/harddisk/IOMEGA1TBNAS/iomega-nas-server) men den var ikke på lager.
Nu har jeg så surfet lidt rundt og er blevet i tvivl om det er den rigtige løsning.
(1) En ting er om det er den rigitige "simple" NAS, eller om jeg i stedet skulle vælge fx.:
My Book World Edition WDH1NC10000, 1.090,00, DKK http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=500835
Buffalo LinkStation Live LS-CH1.0TL 998,00 DKK http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=487356 Eller måske noget helt tredje eller fjerde(?)
(2) En anden ting er om jeg vil få (væsentligt) mere ud at opgradere setup'et til noget som er mere udbygningsegnet, som fx.:
- umiddelbart virker det lidt overdrevet at gå helt op i Synology, Qnap fler-disk-løsningerne, men jeg hører meget gerne jeres input.
På forhånd mange tak.
Hilsen Rune |
|
![]() |
|
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() |
Jeg kan ikke hjælpe dig med NAS, for jeg kender intet til det
![]() ![]() |
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
![]() |
|
rune kr ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 14-April-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 7 |
![]() |
Tak
![]() |
|
![]() |
|
turbonegro ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 290 |
![]() |
Jeg tror nu jeg som minimum ville vælge en med plads til 2 harddiske og mulighed for tilslutning af USB. Og så vil jeg seriøst kigge på hvor meget den støjer. Nu er jeg yderst tilfreds med min HP server, men de to ting ville jeg kigge på i dag hvis jeg skulle købe. Alle NAS og netværksdiske kan jo dele musik, film og filer, og jeg har altså ikke brug for så mange andre funktioner end disse, og jo mindre bøvl er der også med opsætningen.
|
|
![]() |
|
KillerT2 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 15-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 265 |
![]() |
Jeg synes du seriøst skulle overveje at have minimum 2 diske hvor den ene er et spejl af den anden (RAID) - selvom harddiske er super stabile, så dør de alligevel før eller siden - når man én gang har prøvet at miste en disk med masser af billeder etc. så betaler man gerne for en ekstra disk til backup...!
Jeg har selv en ReadyNas Duo - den er rimelig i pris, simpel men kan alligevel en masse og der er to hot-swap diske i.
|
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
RAID er ikke backup.. Regelmæssig rsync med en ekstern USB harddisk er backup. |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
kleth ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-April-2006 Status: Offline Point: 215 |
![]() |
Jeg ville også vælge en to-drev model.
1. For at kunne køre raid som sikkerhed for datatab v. diskcrash. 2. Når du skal opgradere kan du købe en ny NAS med datasikkerhed og så bruge den "gamle" uden raid og dermed doble kapaciteten og give lidt mere levetid. En lille to-drev NAS behøver ikke at være dyr, hvis du ikke har de vilde krav. |
|
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD. Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450. DNT Ipdio Mini Pro. QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407. - Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router. |
|
![]() |
|
----OR---- ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 787 |
![]() |
Har selv en Readynas Duo med 2x 1 TB Seagate Pipeline diske. Jeg fik den i Elgiganten med en 500 GB disk i for 1399,-kr. Jeg tror ikke man får noget bedre til så små penge. Man kan vælge at køre RAID 1 (mirror) eller flex-RAID (1+1=2 TB lager ialt). Der er mange konfig muligheder og mulighed for DL af apps . Bittorrent er som standard allerede lagt ind. Jeg streamer til en TVIX 6500, fungerer perfekt via NFS og gigabit LAN. Brugere klager over at den larmer, min siger stort set intet, bortset fra opstarten der varer 20 sekunder. Det har noget med valg af diske at gøre. Jeg fraråder bestemt Netgear STORA. Jeg måtte aflevere den igen, da den stort set kun kan streame via uPNP og SMB. Giver en del begrænsninger. Man kan kun opsætte den via internettet. Besynderligt ![]() Som skrevet: RAID er ikke backup, det kan holde et system kørende. Hvis man har virus eller fejl findes det jo på begge diske ![]() Redigeret af ----OR---- - 24-April-2010 kl. 06:38 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 8 ![]() -- ![]() Oprettet: 05-August-2008 Status: Offline Point: 650 |
![]() |
Jeg har en Qnap 109 som har kørt super stabilt i mere end 2 år. Da jeg ikke kan "tåle" at miste billeder, hjemmevideo mv tager jeg regelmæssigt backup på extern HD som jeg har derefter lægger i bankboks. Så har jeg en rigtig backup ved evt. brand, tyveri mv.. Derfor har jeg heller ikke brug for en NAS med flere HDiske med dertil hørende risiko for fejl eller tyveri.
Fordelen ved den Qnap jeg har er:
1. Ingen støj og varme
2. Lavt strømforbrug
3. Er lille så den kan gemmes et hemmeligt sted
4. Og ikke mindst stabil
|
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7128 |
![]() |
Som andre skriver er backup meget vigtigt på en eksteren enhed. jeg har prøvet at miste 2 x 750gb diske i spejl mode på 24 timer ikke sjovt
Fordelen ved at gå op i synology og Qnap er hastighed........ Er der flere bruger på samme tid kan de andre godt virke svage,
|
|
![]() |
|
![]() |
Mange tak for alt jeres input.
Jeg havde faktisk nærmest købt en Netgear ReadyNas 1tb. Først en brugt til 1.400 kr og derefter - da den brugte ”pludselig” var solgt til anden side - en ny hos Wupti til 1.600 kr., men jeg var så ubeslutsom, at de regulerede prisen op igen inden jeg fik købt den. Jeg tøvede nok særligt fordi, jeg nok følte at løsningen var lidt for overdrevet til mit brug - og da jeg ikke lige ville bruge penge på disk nr. 2 her og nu, ville jeg kun få begrænset merværdi i form af udbygningsmuligheder ud af det. Derfor faldt jeg tilbage til den oprindelige løsning altså en mere simpel NAS - lille, stille, lavt strømforbrug osv... Det var uhyrligt svært (for mig) at blive klog på, hvad der var den rigtige...hastighed, USB-funktionaliteter, interface, Time Machine-kompatibilitet osv osv. Ingen tests var entydige, og vægtningen mellem parametrene er mildest talt kompliceret at låse sig fast på. Til sidst "smed jeg håndklædet i ringen" og bestilte en Buffalo Linkstation Pro. Den skulle have fin hastighed for ”klassen” og skulle have den bonus, at gerne skulle kunne køre automatiserede backups over til min gamle Buffalo NAS. Jeg giver en melding når den er ”kørt ind”. Igen mange tak for input. Hilsen Rune KR.
Redigeret af rune kr - 24-April-2010 kl. 14:00 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |