recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billed-lyd synkronisering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBilled-lyd synkronisering

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Emne: Billed-lyd synkronisering
    Sendt: 27-Januar-2005 kl. 13:03
Jeg optog for nogle dage siden et afsnit af DR's  Krøniken fra Internettet på min PC, alltså som streaming video.
Da min Internetforbindelse kun er på 256 kbit/sec gik der en del frames tabt ved indlæsningen.
Når jeg bagefter gennemså WMV filen i Windows Media Player eller en anden fremviser på min PC, så var der ingen problemer med dårlig synkronisering af billede og lyd. Alt var pænt i orden.
Men da jeg omkodede WMV filen til en MPEG2 fil (DVD format) så viste der sig at være grove synkroniseringsfejl, op mod 1 sec henimod enden af filmen. Jeg prøvede flere forskellige MPEG omkodere, alle med samme resultat.
Jeg har reddet optagelsen ved at redigere lydsiden af optagelsen, men jeg står alligevel med et stort spørgsmål:
Hvorfor afslører Windows Media Player ikke den dårlige synkronisering, hvorfor viser den sig først ved omkodning?
Kan nogen belyse dette lidt nærmere?

Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2005 kl. 15:57
Jeg har søgt lidt på Internettet og set, at mange andre har oplevet det samme, eller noget tilsvarende, nemlig at
en video film ses på en PC uden synkroniseringsproblemer, men når den så omkodes til DVD format, så viser det sig at lyd og video på DVD versionen ikke mere er synkrone.
Nogen løsning eller forklaring har jeg dog ikke set.

Mon ikke også nogle af dette forums 2500 medlemmer har været ude for denne lidt mærkelige foreteelse.
Hvad har I så gjort?
Kan problemet undgås eller omgås?
Hvad kan den dybere årsag være?

Erik Helmer Nielsen
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2005 kl. 17:13

Hej Erik

En af årsagerne til at billede+lyd bliver usynkront, hvor de bliver mere og mere usynkrone jo længere tid der spilles, er at der tabes frames (billeder) pga. flaskehalse i software/hardware.

At der tabes et billede hist og her ses ikke med det blotte øje, men jo flere billeder der mangler jo større er forskellen imellem datastrømmene af lyd og billede.

Usynkrone optagelser er mest almindelige på PC. Den dedikerede hardware i en recorder er som regel lavet til at kunne indspille og afspille realtime i timevis uden tab af data. Med nogle få undtagelser på discount-modellerne og enkelte andre.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2005 kl. 22:54
Tak til Lars for indlæg.
  Jeg må nok gentage, hvad mit problem er:
"en video film ses på en PC uden synkroniseringsproblemer, men når den så omkodes til DVD format, så viser det sig at lyd og video på DVD versionen ikke mere er synkrone."
  Jeg kan tilføje et andet spørgsmål:
"Hvorfor er der aldrig sync. problemer på en optagelse lavet med en DVD optager"?

Det sidste spørgsmål har givet mig nøglen til en forklaring, fundet ved lidt Søndagsarbejde på Internettet.

En MPEG fil indeholder såkaldte 'Presentation Time Stamps' (PTS).  Det er koder, som bruges til at fortælle afspilleren om sammenhængen mellem lyd og billed. Disse PTS koder indlægges når MPEG filen generes.
En DVD film i MPEG2 format vil efter optagelsen indeholde originale PTS koder og den vil derfor altid kunne afspilles med korrekt synkronisering, antallet af evt. tabte frames betyder intet.
Det samme gælder for en Windows WMV fil, som jo er baseret på MPEG4 formatet. Når man indlæser en WMV fil som en streaming fil, så vil filen indeholde de originale PTS koder. Den vil derfor blive afspillet uden sync. fejl.

Problemer med evt. fejl eller mangler i lyd eller billed kanalen viser sig først, når den oprindelige fil omkoderes. Derved mister man nemlig de originale PTS koder.  Det var det der skete, da jeg omkodede en WMV fil til MPEG2, og den derefter viste sig at være ude af sync.

Hvis den oprindelige fil er en MPEG fil, så kan programmet VideoReDo korrigere lyd eller billed sporet for fejl på basis af PTS koderne. Det samme skal  programmet Womble MPG2VCD efter sigende også kunne gøre.  Jeg har endnu ikke afprøvet disse programmer.

Hvis den oprindelige fil er en WMV fil, så har jeg ikke fundet noget program, der kan rette den slags fejl.  Her er man så tvunget til at gå den tunge vej med at skille lydkanalen fra og korrigere den manuelt.

I modsætning til MPEG så har AVI filer ingen PTS koder til at styre afspilningen. Her viser problemerne sig allerede ved afspilning af den AVI fil, som man f.eks. optager og koder med sin PC. Hvis der er synkroniseringsfejl, så kan de kun rettes manuelt på samme besværlige måde som nævnt for WMV filer.

Det er essencen af det, jeg foreløbig har fundet ud af.
Måske er der misforståelser i min fremstilling. Alle kommentarer er derfor meget velkomne.

Erik Helmer Nielsen
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu