|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
ThomP ![]() Bruger ![]() Oprettet: 17-Juni-2004 Status: Offline Point: 53 |
![]() Sendt: 08-Marts-2005 kl. 13:25 |
Jeg er ved at bygge en HTPC, baseret på et Via Epia MS bundkort http://www.viaembedded.com/product/epia_ms_spec.jsp?motherbo ardId=281 . Den har en 10 pin TV-out-connector på kortet (ikke nogen stik bagpå), som jeg har tænkt mig at koble til et SCART-stik. Jeg har dog lidt svært ved at descifrere betydningen af de forskellige pins, så jeg håber, der er en venlig sjæl, der kan hjælpe mig med at oversætte følgende betegnelser til noget brugbart: 1: +2,5V Jeg går ud fra, at _ betyder, at den enkelte pin kan have forskellige funktioner, afhængig af, hvordan bios er indstillet, så pin 3 enten kan være B eller Pb, men jeg har svært ved at regne ud, hvad de forskellige betegnelse betyder (B er jo nok Blå, men de andre er jo knap så åbenlyse). I bios kan TV-layout indstilles til: Default, COMP.+S-video, S-video+S-video, COMP.+RGB, COMP.+YCbCr, COMP.+SDTV-RGB, COMP.+SDTV-YPbPr. Jeg ved dog ikke, om alle disse muligheder kan laves med stikket, eller om det bare er dem, der understøttes af chippen... Mit ønske er om muligt at forbinde via SCART-RGB, men dels ved jeg ikke, om Vias "RGB" er SCART-kompatibel (så vidt jeg kan forstå kræver det en selvstændig sync), dels ved jeg ikke, hvilke pins, jeg skal bruge, hvis den er. Jeg gætter på, at R, G, B er 8, 4, 3, men hvilken er Sync, og hvad med GND - kan man bruge en "fælles" GND til alle 4 forbindelser, selvom de har hver deres i SCART-stiket? Med andre ord: Er der nogen, der kan give lidt brugervejledning, når Via ikke vil Hvis jeg prøver mig frem, kan jeg så risikere at ødelægge noget (tv eller bundkort)? Hvis ikke, hvordan griber jeg det så an? Kan jeg starte med at identificere "blå" ved at forbinde stikkene et for et til "blå" på SCART-stikket og så se, hvornår jeg får et billede? Skal jeg evt. forbinde RG og B og så teste de resterende pins mod sync? Kan jeg se, om de tre farver er rigtigt forbundet, uden at have sync på? Det er mange spørgsmål, men jeg er lidt på herrens mark P.S.: Hvis RGB ikke virker er jeg nødt til at bruge composite, da mit tv ikke understøtter s-video (heller ikke via SCART), så s-video er ikke interessant, selvom det sikkert er nemmere at udlede og giver et ok billede! |
|
![]() |
|
flyboy ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 52 |
![]() |
Jeg ved ikke om dette diagram kan hjælpe dig ?
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2tv/circuit.h tml |
|
Mange Hilsner Erik
|
|
![]() |
|
![]() |
Tak for linket. Desværre kan det jo ikke bruges her, da det ikke er en VGA-udgang... Det, jeg gerne vil, er at sætte mit tv til tv-udgangen på bundkortet, så der skal ikke en masse elektronik til - enten er der stik til RGB, eller også er der ikke. Hvis der ikke er, så må jeg bruge composite. Pointen er, at det er betegnelserne på bundkortet (SCART-delen har jeg styr på!), jeg ikke helt kan finde ud af, og så nogle detaljer som, hvorvidt signalerne på en eller anden måde kan deles om de to GND, selvom SCART jo normalt har en GND pr. kanal. |
|
![]() |
|
flyboy ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 52 |
![]() |
ok. Jeg tror jeg ved hvad du mener. Da jeg fandt det link, da søgte jeg "scart diagram" på google. Har du prøvet at søge, det kan være at du finder det rigtige ? Jeg bruger desværre ikke selv tv via min pc, så det er ikke meget hjælp jeg kan give |
|
Mange Hilsner Erik
|
|
![]() |
|
![]() |
Ja, jeg har søgt og søgt, også specifikt i forskellige fora. Jeg har også spurgt i flere fora (blandt andet Via's supportforum!), men indtil videre har jeg kun fået svar, der beskriver "modtagersiden" (SCART) og eventuelt VGA som afsender, så jeg bliver ikke meget klogere.
|
|
![]() |
|
erimads ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 93 |
![]() |
Hej ThomP. Jeg kender ikke det viste stik men mit forslag er at du vælger COMP+RGB så er mit gæt at du får følgende ud R ben 8, G ben 4, B ben 3, CVBS ben 7 benyttes som Sync. Hvis ikke det er muligt på TV at vælge specifik at det er RGB skal ben 16 'så vidt jeg husker' i SCART have en skiftespænding evt. de 2,5V for at vælge RGB. Du kan godt bruge samme ground. Håber at det kan bruges. /Erik
|
|
![]() |
|
![]() |
Tak for svaret - det var dejligt konkret Jeg må lige kigge nærmere på det med skiftespændingen, for mit tv har ikke mulighed for aktivt at vælge signaltype (det er noget gammelt, billigt skrammel). |
|
![]() |
|
![]() |
Så lykkedes det (efter 3 uger) at vriste et svar ud af Via's support EPIA MS JTV SCART Cable ----------------------------------------------------------Pin1 (+2.5) Pin16 Pin2 (NC) NC Pin3 (B) Pin7 Pin4 (G) Pin11 Pin5 (Gnd) Pin21, Pin17, Pin13, Pin9, Pin5 Pin6 (Gnd) Pin18, Pin14, Pin8 Pin7 (NC) NC Pin8 ( R ) Pin15 Pin9 (CSO) Pin19 , Pin20 Jeg vender tilbage med en kort melding, når jeg har haft mulighed for at teste det (maskinen er splittet i atomer p.t. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |