recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kubrick & Spielberg fans rejoice
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKubrick & Spielberg fans rejoice

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 558
Direkte link til dette indlæg Emne: Kubrick & Spielberg fans rejoice
    Sendt: 26-Juli-2007 kl. 11:32

Kubrick box med Shining, Eyes Wide Shut, Clockwork Orange og ikke mindst 2001, er på vej i Blu-ray og HD-DVD, alle med TrueHD lydspor.

Spielbergs Close encounters of the third kind på vej i en Blu-ray udgivelse med tre versioner af filmen.

Redigeret af Swearengen - 26-Juli-2007 kl. 11:33
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Point: 3215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2007 kl. 11:38
Jaaaaaa... Det er must have titler det der!!    Ser jeg frem til
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2006
Point: 738
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2007 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af Swearengen Swearengen skrev:

Kubrick box med Shining, Eyes Wide Shut, Clockwork Orange og ikke mindst 2001, er på vej i Blu-ray og HD-DVD, alle med TrueHD lydspor.

Spielbergs Close encounters of the third kind på vej i en Blu-ray udgivelse med tre versioner af filmen.

Der er så vidt jeg kan forstå ikke tale om en box, men seperate udgivelser - men ja fede film der alle skal i samlingen

Til top
Bridge Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Februar-2007
Point: 430
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2007 kl. 19:20
Nogle der ved om filmene er i 4:3 eller 16:9 format. Jeg har nemlig set at filmene tidligere er udgivet på alm dvd i 4:3 format, hvilket er ret irriterende når det foregår via et wide tv. Ja det er faktisk så irriterende at jeg ikke vil have dem, selvom jeg er en stor Kubrick fan.
Pioneer 5090 KURO | Pana BD-30 BLU-RAY | Pana EH-65 HDD Recorder | Pioneer DVR LX61D HDD Recorder | Samsung HD box uden HDD, og med HDD
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2007 kl. 19:35

Oprindeligt skrevet af Bridge Bridge skrev:

Nogle der ved om filmene er i 4:3 eller 16:9 format. Jeg har nemlig set at filmene tidligere er udgivet på alm dvd i 4:3 format, hvilket er ret irriterende når det foregår via et wide tv. Ja det er faktisk så irriterende at jeg ikke vil have dem, selvom jeg er en stor Kubrick fan.

"Rumrejsen år 2000" er da udgivet på DVD i 2.21:1 16:9-format (i det mindste på mit eksemplar af filmen  ), så mon ikke man alligevel bibeholder dette format på HD-DVD og Blu-ray udgaver? "A Clockwork Orange" har på min DVD-udgave formatet 1.66:1 (non-anamorfisk), så det gælder vel bare om også at få det gjort anamorfisk på HighDef-udgivelsen.

"Full Metal Jacket" er derimod tidligere udgivet på DVD i 4:3 (Kubrick's originale indspilnings-format), men på HD-DVD og Blu-ray udgivelserne er det så konverteret til 1.85:1.
Om man vælger den samme løsning for "The Shining" eller "Eyes Wide Shut"s vedkommende (begge originalt skudt i 4:3-format) vil kun tiden vise.

Redigeret af musicus - 02-August-2007 kl. 14:21
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Bridge Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2007 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af musicus musicus skrev:

"Rumrejsen år 2000" er da udgivet på DVD i 2.21:1 16:9-format (i det mindste på mit eksemplar af filmen  ), så mon ikke man alligevel bibeholder dette format på HD-DVD og Blu-ray udgaver? "A Clockwork Orange" har på min DVD-udgave formatet 1.66:1 (non-anamorfisk), så det gælder vel bare om også at få det gjort anamorfisk på HighDef-udgivelsen.

"Full Metal Jacket" er derimod tidligere udgivet på DVD i 4:3 (Kubrick's originale indspilnings-format), men på HD-DVD og Blu-ray udgivelserne er det så konverteret til 1.85:1.
Om man vælger den samme løsning for "The Shining" eller "Eyes Wide Shut"s vedkommende (begge orginalt skudt i 4:3-format) vil kun tiden vise.

Du skriver at "A Clockwork Orange" er i 1.66:1, det må betyde at der er nogle tynde lodrette sorte bjælker i højre og venstre side af skærmen i og med at det er ikke er 1.77:1 (16:9), og hvad hvis du så zoomer, så er der vel besvær med at se underteksterne?

Kan du lige forklare mig forskellen på anomorphic og non anamorphic ? (Ved godt at det måske er udenfor denne tråd)

Redigeret af Bridge - 01-August-2007 kl. 20:21
Pioneer 5090 KURO | Pana BD-30 BLU-RAY | Pana EH-65 HDD Recorder | Pioneer DVR LX61D HDD Recorder | Samsung HD box uden HDD, og med HDD
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2007 kl. 22:09

Du skriver at "A Clockwork Orange" er i 1.66:1, det må betyde at der er nogle tynde lodrette sorte bjælker i højre og venstre side af skærmen i og med at det er ikke er 1.77:1 (16:9), og hvad hvis du så zoomer, så er der vel besvær med at se underteksterne?

Kan du lige forklare mig forskellen på anamorphic og non anamorphic ? (Ved godt at det måske er udenfor denne tråd)

Ja, det er rigtigt nok, at der ved anamorphic 1.66:1-film vil være en meget tynd sort streg ude i højre og venstre side af billedet. Men det er meget diskret, og man (jeg) lægger stort set ikke mærke til det.

Med hensyn til anamorphic og non anamorphic:

Den er lidt svær at forklare, men non-anamorphic 16:9 billedeformat kaldes vist også Letterboxed 4:3, hvor de sorte bjælker er lagt ind som en fast del af billedet. D.v.s. at de 576 linier i billedet ikke udnyttes fuldt ud. Og på 16:9-skærme er man yderligere nødt til at tilpasse billedet - ved f.eks. at indstille det til "4:3" - for at undgå at det bliver langstrakt .

Ved Anamorphic 16:9 (eller ægte 16:9) er der kun sorte bjælker i de billedeformater, der begynder med et 2-tal. (f.eks. 2.35:1, 2.40:1 osv.). Og billedet tilpasser sig desuden automatisk bredskærmen med de rette proportioner i behold.

Dette var en lægmands forklaring til en lægmand. Jeg er sikker på at det er mere teknisk, end som så,  Jeg har forsøgt at finde en letforståelig forklaring, som giver mening. Håber dette kan bruges (Under: Billedeformater):

http://home.worldonline.dk/isl24678/dvd/surround.htm#Billedf ormater

eller her:

http://www.thornet.dk/Storskaerm.htm

Redigeret af musicus - 01-August-2007 kl. 22:33
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Bridge Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2007 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af musicus musicus skrev:

Kan du lige forklare mig forskellen på anamorphic og non anamorphic ? (Ved godt at det måske er udenfor denne tråd)

Ja, det er rigtigt nok, at der ved anamorphic 1.66:1-film vil være en meget tynd sort streg ude i højre og venstre side af billedet. Men det er meget diskret, og man (jeg) lægger stort set ikke mærke til det.

Med hensyn til anamorphic og non anamorphic:

Den er lidt svær at forklare, men non-anamorphic 16:9 billedeformat kaldes vist også Letterboxed 4:3, hvor de sorte bjælker er lagt ind som en fast del af billedet. D.v.s. at de 576 linier i billedet ikke udnyttes fuldt ud. Og på 16:9-skærme er man yderligere nødt til at tilpasse billedet - ved f.eks. at indstille det til "4:3" - for at undgå at det bliver langstrakt .

Ved Anamorphic 16:9 (eller ægte 16:9) er der kun sorte bjælker i de billedeformater, der begynder med et 2-tal. (f.eks. 2.35:1, 2.40:1 osv.). Og billedet tilpasser sig desuden automatisk bredskærmen med de rette proportioner i behold.

Dette var en lægmands forklaring til en lægmand. Jeg er sikker på at det er mere teknisk, end som så,  Jeg har forsøgt at finde en letforståelig forklaring, som giver mening. Håber dette kan bruges (Under: Billedeformater):

http://home.worldonline.dk/isl24678/dvd/surround.htm#Billedf ormater

eller her:

http://www.thornet.dk/Storskaerm.htm

Tak for forklaringen, Musicus. Nu er jeg blevet en del klogere

Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2007 kl. 13:16

Kubrick's film Full Metal Jacket, The Shining og Eyes Wide Shut er oprindeligt filmet i standard academy 1.37:1 (ca. = 4:3) format, eller måske mere præcist softmattet 1.85:1. Dvs. filmen vises i biograferne i 1.85:1 "widescreen" format idet filmfremviseren beskærer toppen og bunden af billedet.

Men da Kubrick, som dødede i 1999, hadede letterboxing, dvs. sorte bjælker i toppen og bunden af sit 4:3 tv, forlangte han at hans film blev udgivet i 4:3 fullframe format på video og i tv. Derfor eksisterer der både 4:3 og 1.85:1 versioner af fx Full Metal Jacket, på fx VHS og DVD. Men 4:3 versionen er altså ikke beskåret, så man mister noget af billedet, tværtimod indenholder 4:3 versionen mere af råfilmens originalbillede. Sådan er mange 1.85:1 film i øvrigt filmet, og bliver det stadig, dog sjældent med henblik på nogensinde at blive vist i 4:3 format, som Kubrick tog højde for.

/Tarkin

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu