recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pixelmapping 1:1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPixelmapping 1:1

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Fabricius Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-December-2004
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Emne: Pixelmapping 1:1
    Sendt: 23-November-2005 kl. 15:36

Åh nej, nu breder forvirringen sig igen mellem mine ører .

Jeg lusker (som tidligere nævnt) med tanken om at købe et bagprojektionstv, som dette...

http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=KDF-E42A1 1E&site=odw_da_DK&pageType=TechnicalSpecs&catego ry=TVP+Rear+Projection+TV

...hvis jeg da nogensinde får det set IRL, og hvis det altså viser sig at være pengene værd.

Tilmed har jeg så planer om (måske) at anskaffe mig et Zitech Media Center...

http://www.zitech.dk/mediacenter/

...hvis de da nogensinde får løst de mystiske problemer, som de åbenbart har.

Nu læser jeg så i tråden om et LG-fælleskøb en masse om "Pixelmapping 1:1", "gangefaktor 8" og jeg skal komme efter dig skal jeg!

Vil det sige at ovenstående kombination ikke vil fungere optimalt sammen? Sony-skærmen har så vidt jeg kan gennemskue en opløsning på 1280*720. Er det ikke fint nok? Til gengæld ser det ikke ud til at den har DVI. Vil det være et problem?

M.v.h.

Henrik.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2005 kl. 15:55

Oprindeligt skrevet af Fabricius Fabricius skrev:

Vil det sige at ovenstående kombination ikke vil fungere optimalt sammen? Sony-skærmen har så vidt jeg kan gennemskue en opløsning på 1280*720. Er det ikke fint nok? Til gengæld ser det ikke ud til at den har DVI. Vil det være et problem?

Det TV du køber har ingen digitale indgange (DVI / HDMI) og ej heller almindelig VGA (analog). Der er slet ingen tilslutninger for PC - sådan direkte.

Så skal du bruge det til en PC, skal denne helst kunne levere et godt videosignal på RGB. Det findes der bl.a. grafikkort fra Matrox som kan. S-video kunne til nøds bruges, men det ser det ikke ud til at TV'et understøtter.

Alt i alt må man sige, at det TV du har fundet vil være et dårligt valg som en skærm til et mediecenter. Her får du langt mere ud af at vælge en skærm med digitale inputs, og skal det være rigtigt godt en skærm med pixelmapping 1:1.

Der hvor muligheden for pixelmapping 1:1 rigtig kommer til sin ret, er hvis du skal bruge mediecenter computeren som PC på internettet. Altså surfe, læse mail, dokumenter og den slags. Men som du kunne læse i emnet om fælleskøb af LG LX1, så kræver det også stadig et grafikkort som kan leverer det rigtige signal (i dette tilfælde 1360x768 på DVI).

Så jo, det er et forholdsvis komplekst emne. At vælge et TV som er godt til det hele. Kan godt forstå at du er forvirret

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2005
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2005 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Så skal du bruge det til en PC, skal denne helst kunne levere et godt videosignal på RGB. Det findes der bl.a. grafikkort fra Matrox som kan. S-video kunne til nøds bruges, men det ser det ikke ud til at TV'et understøtter.

Matrox kort er ikke kompatibel med Windwos Media Center, så det er en dårlig idé.
Eneste mulighed er ATI og nVidia som begge understøtter en lang række videofaciliteter som avanceret de-intarlacing og skalering.
Skal man bruge RGB udgang til f.eks. et scartstik, så bør man købe et ATI grafikkort, som med et specielt RGB -> Scart kabel som bl.a. kan købes hos AV-Connetion understøøter dette, omende det kræver en del justering på PC'en. Men det er ikke nogen idéel løsning og understøtter slet ikke til HDTV og egner sig heller ikke til almindelig PC brug som surfing, e-mail osv.

Den bedste løsning til HTPC er et LCD TV.

Alt i alt må man sige, at det TV du har fundet vil være et dårligt valg som en skærm til et mediecenter. Her får du langt mere ud af at vælge en skærm med digitale inputs, og skal det være rigtigt godt en skærm med pixelmapping 1:1.

Jeg ville helt klar vælge et LCD TV til HTPC brug.
LG laver også en 42" model med 1:1 pixelmapping kaldet 42LP1R.

Der hvor muligheden for pixelmapping 1:1 rigtig kommer til sin ret, er hvis du skal bruge mediecenter computeren som PC på internettet. Altså surfe, læse mail, dokumenter og den slags. Men som du kunne læse i emnet om fælleskøb af LG LX1, så kræver det også stadig et grafikkort som kan leverer det rigtige signal (i dette tilfælde 1360x768 på DVI).

Det giver dog også et bedre billede ved almindelig TV og video-brug fra PC'en fordi man undgår en ekstra skalering af materialet.

LCD TV'et kommer til at virke som en monitor, uden skalering og diverse andre indgreb i billedet.

Skalm man derimod ikke bruge sit TV til en HTPC / PC så betyder det ikke så meget om den kan 1:1 pixelmappe i native oplsøning.

Redigeret af HTPC
Til top
zerocool Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-August-2005
Point: 61
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2005 kl. 16:24
I am the Law
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2005 kl. 16:26

Ha! Damn, ja så blev den plan jo effektivt skudt ned. Heldigt at jeg spurgte INDEN jeg købte .

Nå, men så må jeg jo nok finde en anden skærm, for tanken om en komplet multimediemaskine alá Zitech'en har bidt sig lidt fast.

Tak for svarene, både dig og HTPC.

M.v.h.

Henrik.

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2005 kl. 00:00

Det TV du køber har ingen digitale indgange (DVI / HDMI) og ej heller almindelig VGA (analog). Der er slet ingen tilslutninger for PC - sådan direkte.

Øhm...jeg forstyrrer lige igen  .

Tv'et HAR åbenbart HDMI, i hvert fald i den udgave der er nævnt her:

http://reviews.cnet.com/Sony_KDF_E42A10/4507-5_7-31304863.ht ml?tag=sub

Det diskuteres også i denne tråd:

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=266305

Vil tv'et så stadig være komplet håbløst til en HTPC?

M.v.h.

Henrik.

Til top
pekr Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Januar-2005
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2005 kl. 05:38
Hvis der er HDMI indgang burde det kunne bruges, og hvis skærmes opløsning er fx. 1280x720 så burde 1:1 være muligt. Men hæng mig ikke op på det, kender ikke til skærmen.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu