|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Fruergaard ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 10-Januar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3 |
![]() Sendt: 10-Januar-2006 kl. 12:50 |
Jeg har et JVC videokamera hvor jeg har optaget 2 DV bånd, disse har jeg spillet over på en DVD, og vil nu til at redigere disse på min pc (evt. windows movie maker, for at tilføje rulletekster m.v.), herefter vil jeg have dem tilbage på DVD, og lave en DVD menu. Men hvordan gør jeg, jeg kan ikke få DVD'en overpå PC'en. Kvaliteten skal bevares til at kunne ses på en storskærm. |
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
![]() |
Spørgsmålet er først og fremmest om Moviemaker eller et andet videoredigeringsprogram kan læse DVD-formatet. Noget helt andet er, at du gør det baglæns (men det er der måske en dybere grund til?). Når du har original materialet på DV, burde du egentlig overføre DV-materialet til computeren, redigere og derefter lave en DVD. |
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
![]() |
|
Fruergaard ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 10-Januar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3 |
![]() |
Det ville jeg også gerne, men hvordan kan jeg gøre det, det er en GR DVL40 jeg har. Jeg aner ikke hvordan jeg skal få det over på PC'en, jeg prøver at overføre det via en DVD skive jeg har smidt i, som jeg så konverterer til en avi-fil, men det bliver ikke ordentligt.
|
|
![]() |
|
laursen ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 02-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4055 |
![]() |
Hej Fruergaard,
Det kræver at du har DV (Firewire) indgang på din PC. Et sådan kort kan evt. erhverves separat. Mange af redigerings-programmerne (Adobe Premiere, Sony Vegas mv.) giver mulighed for at overføre (importere) direkte fra DV kamera. For at bevare kvaliteten, skal du overføre DV materialet til PC'en og herfra redigere og overføre til DVD. DV formatet er nemlig beregnet til editering uden tab (M-JPEG) i modsætning til DVD formatet (MPEG2). Derfor får du ikke ordentlig kvalitet ud af det du forsøger. /Lars |
|
Redaktør, recordere.dk
|
|
![]() |
|
mogens66 ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-Januar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 47 |
![]() |
Du skal lave en såkaldt "DV Capture" først fra kamera til PC. Tilslut kameraet til PC'en med et firewire-kabel (hedder også i.Link eller IEEE1394). Brug et video-redigeringsprogram, hvis du kører Windows XP kan du evt prøve at bruge Windows Movie Maker. Den skulle gerne kunne indlæse fra dit DV-bånd, i DV-format (som ganske rigtigt lagres som en .AVI-fil på PC'en). Derefter kan du redigere i DV-formatet uden kvalitetstab (den bedste kvalitet), og til slut brænde fx en DVD-skive. DVD-formatet benytter MPEG2 som er dårligere kvalitet end DV-formatet. MPEG2 er iøvrigt også uegnet til redigering. |
|
-----
Vh Mogens |
|
![]() |
|
![]() |
Kanon... Hvilke kabler kræver det fra videokameraet, jeg har p.t. ingen, andet end det seriel kabel der tilsluttes PC-porten via jack, på optageren. |
|
![]() |
|
laursen ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 02-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4055 |
![]() |
Hej Fruergaard,
Det kan f.eks. være et kabel som dette. Du skal selvfølgelig (som nævnt) have DV/Firewire indgang på din PC, evt. bruge et kort som dette. Bemærk at du i nogle tilfælde kan du finde Pinnacle Studio som en del af en pakke med firewire kort inkluderet - så får du både software og hardware til en fornuftig pris (eks. Studio DV). /Lars Redigeret af laursen |
|
Redaktør, recordere.dk
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |