|
HDD + Kabinett til audio? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Mr. Pierre ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-Oktober-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 101 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 02-November-2014 kl. 21:41 |
Tanken var at købe en alm HDD og sætte i et kabinet men USB b udgang, da jeg gerne vil undgå de små usb stik alm. externe HDD har.
Jeg skal bruge en HDD på min. 5T og den skal være hurtig. Mit spørgsmål er så om der er forskelle på HDD hvad angår deres hurtighed og om der er forskelle på de kabinetter man kan købe? Jeg har lidt over 4.5T musik og lige nu ligger de på 2 forskellige externe HDD`s. Den ene er hurtigere end den anden. Det er også lidt rodet at have det delt op på 2 forskellige HDD. Den skal tilsluttes en Lumin music A1 som ikke har indbygget HDD. Jeg ved at en NAS også kunne være løsningen, men da Lumin skulle lyde bedst via dens USB indgang, så vælger jeg at bruge den med en USB HDD. Smid gerne et link med de anbefalinger i har, da min viden om computer er temmelig begrænset. Takker
![]() |
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
På Lumin's hjemmeside skriver de ikke noget om hvorvidt sådan en A1 har usb 2.0 eller 3.0, dog kan jeg se at netkortet kun er 100 mbit så jeg tillader mig at gætte på at usb'en kun er 2.0. Nu jeg er igang med at gætte, så gætter jeg også på, at den af dine to diske du føler er hurtigst også er den med mindst plads/færrest musiknumre på. Mit bud er at din Lumin lettere kan få indexeret musiknumrene/albums fordi der er færre af dem. Nu jeg er igang så vover jeg påstanden at hastigheden på disken er fløjtende ligegyldig når data skal trækkes gennem et usb 2.0 interface, det er usb'en der sætter begrænsningen, ikke hvor hurtigt disken snurrer. Så er der den audiofile påstand om at musikken skulle lyde bedre via usb end fra en nas, det mener jeg helt klart du bør stille et gigantisk spørgsmålstegn ved. Jeg tør vædde hvad det skal være på, at der i sådan en Lumin sidder noget ram og at musikken først læses fra enten usb eller netværk over i denne ram for efterfølgende at blive afspillet derfra = det er skideligegyldigt hvor musikken oprindeligt blev gemt og hvilket interface den kom ind fra. Du behøver dog ikke tage mit ord for det. Kopier et par musiknumre fra en af dine eksterne harddiske over på din computer og sæt computeren op til at share den folder musikken ligger i. Nu kan din computer fungere som en slags nas for Lumin'en. Sæt dig så du ikke kan se displayet på Lumin'en og lad din kone/kæreste/kammerat spille musik for dig uden at fortælle om det kommer fra usb disken eller om det bliver hentet over netværket fra din computer. Hvis du med sikkert øre kan lytte dig frem til om musikken kommer fra den ene eller den anden kilde, fx. 9-10 ud af 10 gange, så er der noget om snakken. Hvis du på den anden side kun rammer ca. halvdelen af gangene rigtigt så er der noget der tyder på at du gætter i stedet for reelt at kunne høre forskellen. Mit bud er, at du kun kan "høre" forskel hvis du ved på forhånd hvilken indgang der leverer materialet, man må ikke undervurdere placeboeffekten og når nu alle de audiofile på nettet er stensikre på at de kan høre en forskel, så skulle det da være satans om ikke også du kunne, eller hvad? ![]() Nu jeg er igang med at rokke båden kunne jeg også foreslå dig at komprimere noget af din tabsfrie musik om til fx. 320 kbs mp3 og lade din kammerat/random play vælge om du får lov at høre den tabsfrie eller den komprimerede udgave af et givent nummer. Hvem ved, måske viser det sig at du kun kan høre forskel på de to formater når det er dig selv der vælger musikken og du på forhånd ved hvad du lytter til?? I så fald kan du komprimere dine 4.5T tabsfri musik om til 1 TB komprineret musik og have masser af plads til rådighed på dine nuværende diske.. ![]() Du kan selvfølgelig også købe en 5 TB disk og smide i fx. http://www.edbpriser.dk/lagringskabinet/raidsonic-icy-box-ib-368stu3-b-id-8107416.aspx?q=usb - RaidSonic's ICY bokse skulle være ret nice
|
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
4.5TB musik... - taler vi om 10-15.000 albums / 200.000 numre i tabsfrit format (FLAC/ALAC) - det er dælme meget... - forhåbentlig ikke i ukomprimeret format...
Harddiskplads er efterhånden så billig og hvis man sidder med en Lumin A1, så betyder nogle få tusinde til lagerplads nok ikke det store i dét regnestykke - så jeg absolut ikke anbefale at bruge tid på at transcode musikken - med den musikmængde er det nok bedre givet ud at tagge og organisere musikken så den er så nemt tilgængeligt som muligt. Derudover ville jeg nok også købe en ekstra harddisk til backup - der ligger nok meget arbejde i musiksamlingen og det vil være ærgeligt at miste det. Det skriger oplagt på en NAS-løsning, hvor en RAID-5 opsætning kan give lidt "sikkerhed" i forhold til nedbrud af en disk i systemet og giver også mulighed for større tilgængelighed af musikken. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |