Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Lykkesholm
Junior bruger
Oprettet: 13-Januar-2007
Status: Offline
Point: 33
|
Emne: Returret på ibrugtaget tv Sendt: 20-April-2009 kl. 13:25 |
Hejsa,
Jeg har fornyligt anskaffet mig et Sony 40" LCD igennem en butik på nettet.
Sagen er nu den, at både mig og kæresten synes at det er for stort, og vil derfor gøre brug af returretten, som der er oplyst om i forretningsbetingelserne ved indgåelsen af købet over nettet.
Jeg retter derfor henvendelse til internetbutikken som siger, at da jeg har pakket det ud og haft det tændt, kan jeg ikke returnere det.
Kan det virkelig passe? Jeg har al emballage intakt (bortset fra en pose til skruerne der skal holde tv'et på foden, samt manualposen) og vil selv være i stand til at aflevere tv'et på deres adresse som de angiver i salgsbetingelserne. Det vil jeg da mene er, at aflevere varen i væsentlig samme stand som ikke forringer værdien af varen ved evt. gensalg.
Eller er jeg helt galt afmarcheret i denne sag og har tolket aftalelovens §20 omkring returnering af varer forkert?
/Lykkesholm
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Flemming Larsen
Platin medlem
Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: 2630 Taastrup
Point: 24788
|
Sendt: 20-April-2009 kl. 13:30 |
Fordelen ved køb over nettet, er netop at du har returret. Og selvfølgelig skal man da have lov til at se på det, så man kan se om man er interesseret.
Så skub du bare til dem, og giv dem paragrafferne i hovedet.
|
Mvh Flemming Larsen
|
Vanderlay
Guld medlem
Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 1168
|
Sendt: 20-April-2009 kl. 13:41 |
Ingen tvivl om, at din udlægning af købeloven er den rigtige. Kan være du
bliver nødt til at argumentere lidt med butikken for at få dem til at
overholde reglerne
|
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 20-April-2009 kl. 20:02 |
Du skal nok holde dig fra at bruge ordet "ibrugtaget" og i stedet sige "afprøvet".
Det kan lyde som pedanteri, men der skelnes mellem de to ord. Du har ret til at afprøve varen og derefter returnere den. Meget ofte har du ikke ret til at tage den i brug og derefter returnere den.
|
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
|
Sendt: 20-April-2009 kl. 20:24 |
De har jo ikke en fysisk butik, hvor du kan se på produktet og der under også se hvordan billed står på skærmen. Så derfor har man 14 dages retur ret og i perioden må man man godt pakke det ud og sætte det til. Hvordan skulle du eller kunne bedømme kvaliteten.
Så retur med TV og få dine penge retur.
|
kskruger
Guld medlem
Oprettet: 05-Februar-2007
Point: 3498
|
Sendt: 20-April-2009 kl. 20:39 |
Lykkesholm skrev:
Hejsa,
Jeg har fornyligt anskaffet mig et Sony 40" LCD igennem en butik på nettet.
Sagen er nu den, at både mig og kæresten synes at det er for stort, og vil derfor gøre brug af returretten, som der er oplyst om i forretningsbetingelserne ved indgåelsen af købet over nettet.
Jeg retter derfor henvendelse til internetbutikken som siger, at da jeg har pakket det ud og haft det tændt, kan jeg ikke returnere det.
Kan det virkelig passe? Jeg har al emballage intakt (bortset fra en pose til skruerne der skal holde tv'et på foden, samt manualposen) og vil selv være i stand til at aflevere tv'et på deres adresse som de angiver i salgsbetingelserne. Det vil jeg da mene er, at aflevere varen i væsentlig samme stand som ikke forringer værdien af varen ved evt. gensalg.
Eller er jeg helt galt afmarcheret i denne sag og har tolket aftalelovens §20 omkring returnering af varer forkert?
/Lykkesholm
|
Hvilken internet butik er det?
Ang. for stort, så synes man i starten, at det nye tv er meget stort. Men ret kort tid efter, så vender man sig hurtigt til det og synes det er fedt med en stor skærm.
Redigeret af kskruger - 20-April-2009 kl. 20:43
|
henriksommer
Guld medlem
Oprettet: 26-Juni-2008
Point: 763
|
Sendt: 20-April-2009 kl. 20:51 |
som kskruger siger så vender man sig hurtigt til en større skærm jeg gik fra 32" til 42.. tænkte WOW i starten. men vendede mig hurtigt til det og gik og ærgede mig over jeg ikke købte 46" istedetfor. nu er min skærm til rep og bruger mit gamle 32" fra soveværelset.. og syntes det er VILDT lille XD :P
|
Philips 65" 754 Oled Panasonic 55" CX800E Nvidia Shield Android Tv
|
Lykkesholm
Junior bruger
Oprettet: 13-Januar-2007
Point: 33
|
Sendt: 23-April-2009 kl. 19:08 |
Gælder returretten også, når man har åbnet en af manualposerne for at
tage skruerne ud der skal monteres for at holde foden til fjernsynet?
Dette er gjort meget forsigtigt, så posen er intakt, men tapen på posen er
klippet over, samt batterierne er åbnet i den lille pose.
Butikken er edbbiksen.dk
/Lykkesholm
Redigeret af Lykkesholm - 23-April-2009 kl. 19:10
|
kskruger
Guld medlem
|
Sendt: 23-April-2009 kl. 19:40 |
Jeg har købt flere ting via nettet, som jeg så har afprøvet derhjemme og hvis det ikke levede op til mine forventerner, så blev det sendt retur indenfor de 14 dage. Og hver gang har jeg fået mine penge retur, uden brok. Enkelte steder har de også betalt for fragten retur.
Så jo, du skal selvfølgelig kunne sende dit tv retur, problemet er bare du har valgt en butik, som følger deres egne regler. Hvilket kan gøre det noget svære, evt. kontakt forbrugerrådet og forhør dig.
|
ojr5896
Super bruger
Oprettet: 24-April-2007
Point: 392
|
Sendt: 23-April-2009 kl. 19:59 |
At købe over nettet er fjernkøb, der med har du returret, dog skal varen returneres i samme stand og mængde.
Så selvfølgelig kan returnere tv'et - også selvom du har pakket det ud.
Hvis de ikke vil det så må du jo bare gå til evt. emærket eller forbrugerklagenævnet, du har retten på din side.
|
LG 47SL8500 - DM8000 JVC DLA-30X Panasonic DMP-BDT310 Pioneer DVR-LX61D
|
kskruger
Guld medlem
|
Sendt: 23-April-2009 kl. 20:04 |
Start evt. med, at ringe til e-mærket's hot line hverdag 9-15.
http://www.e-maerket.dk/sw2868.asp
|