recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billig DVB-C box som ikke bruge en masse strøm?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBillig DVB-C box som ikke bruge en masse strøm?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jess99 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 16-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: Billig DVB-C box som ikke bruge en masse strøm?
    Sendt: 16-November-2009 kl. 20:39
Jeg er Yousee kunder der hart et plasma uden DVB-C tuner. Derfor er jeg nød til at bruge en settop boks. Jeg har Samsung HD boksen fra Yousee som virker OK. Mit problem er at den er extrem strømslugende både når den er tændt og når den er i "standby". Jeg er næsten sikker på at Samsung har valgt at lave "standby" løsning med en simple  - send sort farve ud på HDMI stikket, så virker det som om jeg er i standby :). Derfor bruge boksen også rigtig meget strøm når den ikke er i brug. Så kunne man jo bare slukke bag på boksen!, men så går der jo ca. 40-60 sekunder før der kommer billede på igen, altså ikke en særlig brugbar løsning.

Jeg har så 2 spørgsmål:

Findes der i markedet en DVB-C freetoair boks med MPEG4 og HD som er lige så strømsparende som de nye DVB-T bokse der er kommet på  markedet? altså 0,5W i standby og 2-3W ved forbrug? og som kan starte op på et par sekunder? Helst med en lille ekstern Infrarød reciever så man kan gemme boksen bag ved sit TV?

Spørgsmål 2:

Da der træder et nyt EU direktiv i kraft fra næste år som kræver at der ikke må¨sælges f.eks. settop bokse der bruger mere end 1W i standby . Læs mere her: http://193.88.185.141/Graphics/Energibesparelser/alle_initiativer/el_apparater/Draft%20EuP%20standby%20post%20vote%20(2).pdf
Vil det ikke give Yousee problemer med at sælge deres Samsung bokse?

jeg håber at den samlet hjernemasse på dette Forum kan give mig nogle gode svar :)

MVH Jess
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2009 kl. 23:33
Oprindeligt skrevet af jess99 jess99 skrev:

Findes der i markedet en DVB-C freetoair boks med MPEG4 og HD som er lige så strømsparende som de nye DVB-T bokse der er kommet på  markedet? altså 0,5W i standby og 2-3W ved forbrug? og som kan starte op på et par sekunder?

Kan vi ikke få et link til denne fantastiske DVB-T box? Dine fine specifikationer virker en "anelse" overdrevne.

Du finder ikke en billigere MPEG4 DVB-C box end Samsung 3106 (den uden HDD). DVB-C er dyrere end DVB-T boxe, beklager.

Hvis du er bekymret for strømforbruget, kan du vel smide en strømspareskinne på? Hvis du har et YouSee kort vil jeg dog ikke anbefale dette, da du risikerer at dine nye smartcard nøgler udsendes mens boxen er slukket, og uden løbende opdatering af nøglerne, ingen adgang til dine betalingskanaler..
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2009 kl. 00:01
Oprindeligt skrevet af jess99 jess99 skrev:

Da der træder et nyt EU direktiv i kraft fra næste år som kræver at der ikke må¨sælges f.eks. settop bokse der bruger mere end 1W i standby . Læs mere her: http://193.88.185.141/Graphics/Energibesparelser/alle_initiativer/el_apparater/Draft%20EuP%20standby%20post%20vote%20(2).pdf
Vil det ikke give Yousee problemer med at sælge deres Samsung bokse?

Jeg skimmede dokumentet og jeg fandt ikke en præcis definition af "standby", og uden en præcis definition er det vanskeligt at forholde sig til strømforbruget. Det er ikke sikkert at vores definition af standby svarer til direktivets definition. DVB boxe og især DVB PVR boxe er ikke helt som andre apparater.

Standby betyder normalt at apparatet kan tændes på fjernbetjeningen, men hvis jeg kigger på mine forskellige apparater (og strømforbruget) fungerer standby på flere forskellige måder.

Min Pioneer recorder fungerer som min gamle VHS maskine. Den lukker fuldstændigt ned hvis jeg slukker for den på fjernbetjeningen. Opstartstiden er ca 30 sekunder. Hvis der er en programmeret timeroptagelse, er der et internt ur som sørger for at tænde maskinen før optagelsen skal starte. Strømforbruget i stand-by er meget lavt (et par watt), da stand-by kun skal drive et lysdisplay og pass-through af antenne og SCART signal.

Min Popcorn Hour A-100 og min Dreambox DM600C fungerer på en anden måde. Begge maskiner er små Linux computere. Det eneste som sker når jeg sætter dem i "standby" er at der slukkes for video output, hvilket sparer ca 1 watt i strømforbrug. Alle andre processer på Linux computeren kører videre. Det er ikke fordi de er voldsomt strømforbrugeren, da vi taler om 6-7 watt per maskine i "standby" og altså lidt mere i "drift" (strømforbruget afhænger også af om eventuelle diske kan spinnes ned). Begge maskiner kan bringes fra "standby" til "tændt" på fjernbetjeningen på under et sekund, da den eneste forskel som sagt er video output. Timerprogrammering på DM600C er selvsagt ikke noget problem, da Linux computeren kører hele tiden. På Popcorn Hour A-100 kan der være forskellige processer, som skal køre hele tiden, f.eks. Bittorrent klienten hvis man bruger den. Hverken Dreambox'en eller Popcorn Hour har et standby mode som min Pioneer recorder. De kan godt slukkes helt (poweroff), men så skal de tændes på stikkontakten, og der kan ikke være timeroptagelser på Dreambox'en, og opstartstiden er omkring et minut.

Standby definitionen på min Pioneer recorder svarer formentlig til direktivets definition. Omvendt vil jeg gætte på at min Dreambox og min Popcorn Hour aldrig er i standby mode (i direktivets forstand), da de reelt er tændt 24/7.

Det kan naturligvis gøres på andre måder. Vantage DVB PVR boxene opfører sig vist forskelligt i stand-by afhængigt af om der er en aktiv timerprogrammering eller ej (uden kan de slukke helt, med kører boxen videre i semi-tændt tilstand).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
jess99 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 16-November-2009
Sted: Danmark
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2009 kl. 13:38
Hej Jesper. 

Tak for dit gode svar. Jeg har fundet en model som jeg efter bedste overbevisning faktisk kan opfylde mange af kravene til en moderne Settop boks. Det er Triax C-HD CX. Dog er denne model med Conax embeddet, så ingen betalingskanaler, hvilket jeg heller ikke har brug for :)

Jeg kan se at den har en IR extender, der giver mulighed for at gemme boksen bagved TV'et eller i et skab - perfekt. Strømforbrug - 0,5w i standby og max 10w ved brug.... Der kan Yousee lære noget med deres Strømvampyr boks :)

Er der nogen der har erfaringer med denne boks på Yousees kabelnet?
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Point: 1220
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2009 kl. 19:01
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvis du er bekymret for strømforbruget, kan du vel smide en strømspareskinne på? Hvis du har et YouSee kort vil jeg dog ikke anbefale dette, da du risikerer at dine nye smartcard nøgler udsendes mens boxen er slukket, og uden løbende opdatering af nøglerne, ingen adgang til dine betalingskanaler..
Jeg har lige et forståelses spørgsmål ift. det med "standby" contra "slukket bagpå": Jeg slukker min YouSee boks bagpå, når den ikke bliver brugt. Og jeg har ingen problemer haft med opdateringer og mine betalte kanaler (4 Favorit).
Så forstår vist ikke helt det, som du skriver, Jesper. Hvis jeg altså har forstået det rigtigt ?Smile

Mvh. Roland  
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu