Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Strange
Guld medlem
Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
|
Sendt: 29-Januar-2009 kl. 10:37 |
Synes jeg er fair nok...gider ikke købe et brugt produkt... Endnu en god grund til at handle i fysiske butikker.
Redigeret af Strange - 29-Januar-2009 kl. 10:37
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Bruger udmeldt 38
--
Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
|
Sendt: 29-Januar-2009 kl. 13:50 |
Prøv engang at sammenlig serienummeret bag på apparatet, med det som står uden på kassen.
M.v.h.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
bruger udmeldt 5
--
Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
|
Sendt: 29-Januar-2009 kl. 14:02 |
Henrik B. skrev:
Prøv engang at sammenlig serienummeret bag på apparatet, med det som står uden på kassen.
M.v.h.
|
det er en død fisk nu.
Han sendte den retur og købte andetsteds, så dit forslag falder vist til jorden der..
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Morten Rasmusse
Junior bruger
Oprettet: 07-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
|
Sendt: 04-Februar-2009 kl. 23:40 |
QUOTE] Jo, du gør. Der er ALTID 2 års garanti [korrektion: reklamationsret] på varer købt som forbruger af en erhvervsdrivende. Eneste undtagelser er fødevarer og lign., som ikke kan have 2 års holdbarhed.
Der er INGEN andre undtagelser. Dvs. underordnet om sælger skriver "kun 3 måneders garanti/reklamationsret på denne vare, da den er brugt", så er der STADIG 2 års reklamationsret. QUOTE]
Måske lidt OT, men relevant for forståelsens skyld. Hvor fremgår det, at der ikke er 2 års reklamationsret på fødevarer og lign?
Kan det ikke passe, at du forveksler reklamationsfristens længde med om der overhovedet er en mangel?
At en tomat er rådden efter 2 år udgør jo ikke en køberetlig mangel, da køber ikke kan forvente en så lang holdbarhed.
|
Tv: Sony KDL-40W4500
Reciever: Sony STR-DG820B
Dvd/blurayafspiller: Sony BDP-S350
Højtalere: Harman Kardon HKTS 11 BQ 5.1
Samsung Youseeboks
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Sigida
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
|
Sendt: 05-Februar-2009 kl. 19:51 |
heartware har man også 2års reklamationsret hvis man køber en hund og den bliver syg, skal forhandler så betale regningen eller hvis hunden dør skal de så give en ny gratis hund? hvis du får kunstig befrugtning på privatklinik mod betaling og når barnet bliver født sker der komplikationer og barnet dør, får man så et gratis forsøg igen(en ombytning). håber du forstår mig.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Fer
Junior bruger
Oprettet: 10-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
|
Sendt: 06-Februar-2009 kl. 17:14 |
Sigida skrev:
heartware har man også 2års reklamationsret hvis man køber en hund og den bliver syg, skal forhandler så betale regningen eller hvis hunden dør skal de så give en ny gratis hund? hvis du får kunstig befrugtning på privatklinik mod betaling og når barnet bliver født sker der komplikationer og barnet dør, får man så et gratis forsøg igen(en ombytning). håber du forstår mig. |
Jeg vil næsten vove den påstand at det har du. Reklamationsretten betyder at du kan reklamere over fejl der allerede var tilstede ved købet. F.eks. fabrikationsfejl. Du er selv inde på at hunden bliver syg.. Altså ikke en "fabrikationsfejl" Dog er det meget normalt at få kompensation f.eks. en ny hund hvis den dør af medfødte fejl. Ved dog ikke lige om der er kørt sager på det ;) Vil ikke komme ind på det med menneske liv.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Sigida
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
|
Sendt: 06-Februar-2009 kl. 19:17 |
hehe også hvis hunden dør når den er halvanden år :D synes kun der er kørt sager med hunde hvor hunden var syg da de fik den fra kennelen. hehe den med mennesker har jeg heller aldrig hørt, min mor fik f.eks. min lillesøster som var kunstig befrugtning, og der fik hun afvide hun fik 3 forsøg for 50.000kr og hvis hun ikke blev gravid på nogen af gangene var pengene gået tabt, virker ikke som om reklamationen gælder der åbenbart, da varen er at få et barn?
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Morten Rasmusse
Junior bruger
Oprettet: 07-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
|
Sendt: 15-Februar-2009 kl. 15:55 |
Sigida skrev:
hehe også hvis hunden dør når den er halvanden år :D synes kun der er kørt sager med hunde hvor hunden var syg da de fik den fra kennelen. hehe den med mennesker har jeg heller aldrig hørt, min mor fik f.eks. min lillesøster som var kunstig befrugtning, og der fik hun afvide hun fik 3 forsøg for 50.000kr og hvis hun ikke blev gravid på nogen af gangene var pengene gået tabt, virker ikke som om reklamationen gælder der åbenbart, da varen er at få et barn? |
Det kommer an på, hvad parternes aftale er. Mangelsansvaret er som udgangspunkt, hvad der direkte eller indirekte er aftalt parterne imellem. Man sondre typisk mellem resultat og indsatsforpligtigelser. Ved resultatforpligtigelser er man forpligtet til at levere et bestemt resultat, mens man ved indsatsforpligtigelser, alene er forpligtet til at yde en god faglig indsats. I det eksempel som du nævner er der formentlig tale om en indsatsforpligtigelser. De er således alene forpligtiget til at gøre en indsats for at gøre hende gravid. Der er således ikke tale om en mangel fordi hun ikke bliver det.
Hvis det imidlertid kommer frem, at de har lavet fejl i forbindelse med befrugtningen vil der formentlig være tale om en mangel.
|
Tv: Sony KDL-40W4500
Reciever: Sony STR-DG820B
Dvd/blurayafspiller: Sony BDP-S350
Højtalere: Harman Kardon HKTS 11 BQ 5.1
Samsung Youseeboks
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
|
Sendt: 22-Februar-2009 kl. 17:10 |
thor-thor skrev:
Jamen så er problemet jo løst.
På den ene side kan jeg godt forstå din modvilje mod evt. at modtage et "brugt" produkt.
På den anden side synes jeg nogen gange at der er for meget "glasset er halvtomt" for mange mennesker: hvad nu hvis den har været brugt, går i stykker, etc.
Det må være belastende at bekymre sig så meget, i en situation, hvor man ikke ved om der er noget at være bekymret for.
|
Jeg synes hans bekymring er YDERST relevant og berettiget. Men det kræver nok at man selv har prøvet, hvor surt det er at stå 2 år og 3 mdr. efter at have købt et nyt tv, og så lortet er gået i stykker. Der er absolut ingen hjælp at hente, ud over i sin egen pengepung. Og i dag kan det næsten ikke svare sig at få elektronik repareret.
Hvis man fik en "livstids garanti", så ville jeg absolut ikke have noget imod at tage en "brugt" vare. Og ja, for mig er en åben vare ens betydende med at den har været brugt. Hvorfor dog ellers åbne den? For at lægge film i, det er en voldsom dårlig undskyldning, synes jeg. Dem kan man leverer ved siden af.
|
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |