recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lene Espersen: Afg. skal være bindende
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLene Espersen: Afg. skal være bindende

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Emne: Lene Espersen: Afg. skal være bindende
    Sendt: 07-Februar-2009 kl. 02:26
I dag dukkede der følgende pressemeddelelse op på erhvervsministeriets hjemmeside:

Lene Espersen: Forbrugerne skal sikres deres ret, når de vinder en sag


Det lader altså til, at afgørelser i forbrugerklagenævn endelig bliver bindende.

Selv om det er over et år siden, at daværende erhvervsminister Bendt Bendtsen lovede, at han i løbet af foråret 2008 ville kigge på og komme med forslag på området, er det da aldeles glimerende at forslaget nu endelig kommer på bordet.

I pressemeddelelsen står der bl.a.:


De nye regler vil betyde, at forbrugeren med klagenævnets afgørelse i hånden kan få fogedens hjælp til at få sine penge, hvis den erhvervsdrivende ikke betaler, inden der er gået seks uger. Hvis den erhvervsdrivende er uenig i afgørelsen, kan han indbringe sagen for domstolene. Det er imidlertid den erhvervsdrivendes ansvar – ikke forbrugerens – at indbringe sagen for domstolene.


Jeg må sige, at forslaget er fuldstændig som håbet.

Så er det bare at håbe, at det ikke når at blive ændret inden den endelige vedtagelse.

Min kommentar på forbrugerdanmark.dk

Forbrugerrådets kommentar

Dansk Erhvervs kommentar





Redigeret af ha9953 - 07-Februar-2009 kl. 02:35
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2009 kl. 09:38
En god dag at være forbruger.

Det er rart at det er virksomhederne der skal tage sagen til retten, hvis de virkelig mener afgørelsen er forkert. Det har altid virket forkert at det var den der fik ret der skulle tage sagen i retten, typisk fordi virksomheden spekulerede i at det orkede forbrugeren ikke.
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2009 kl. 12:27
Helt enig.

Det vil give en helt anden sitiation fremover, hvis det bliver vedtaget.

Firmaerne kan ikke længere trække sagerne i langdrag, ud over den uacceptable sagsbehandlingstid, hos forbrugerklagenævnet.

Desuden er der nok heller ikke mange firmaer, der ønsker at bruge omkostninger på at gå i retten.

Så ja, det bliver forhåbentlig en go dag for os forbrugere.

Go weekend
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 12:05

Lad os nu se forslaget blive vedtaget. Det er ikke første gange Lene (oa.) har lukket varm luft ud og efterfølgende har "glemt" alt om det.

Prøv selv at se på, hvad der er sket med sagsbehandlingstiderne hos FKN. De har ikke ændret sig en tøddel, på trods af at man lovede betydelige forbedringer i 2008. Det er stadigvæk dybt grotesk at en standard procedure for en given vare kan strække sig i halve til hele år.

Ydermere synes jeg at forslaget glemmer at tage højde for de firmaer som reelt er pisse ligeglade og som evt. bare betaler, og dermed udnytter den massive lange sagsbehandlingstid i FKN. Det er næsten vigtigere at få stoppet sådanne bedragere end at forbrugerne får medhold og krav om deres erstatning inden for 6 uger. Førstnævnt vil nemlig også kunne nedbringe sagsbehandlingstiden i fremtiden.

Men at få en politiker til at fatte noget så simpelt, det er sværere end at vinde 7 rigtige i lotto



Redigeret af Kandersen - 11-Februar-2009 kl. 12:08
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Lad os nu se forslaget blive vedtaget. Det er ikke første gange Lene (oa.) har lukket varm luft ud og efterfølgende har "glemt" alt om det.

Prøv selv at se på, hvad der er sket med sagsbehandlingstiderne hos FKN. De har ikke ændret sig en tøddel, på trods af at man lovede betydelige forbedringer i 2008. Det er stadigvæk dybt grotesk at en standard procedure for en given vare kan strække sig i halve til hele år.

Ydermere synes jeg at forslaget glemmer at tage højde for de firmaer som reelt er pisse ligeglade og som evt. bare betaler, og dermed udnytter den massive lange sagsbehandlingstid i FKN. Det er næsten vigtigere at få stoppet sådanne bedragere end at forbrugerne får medhold og krav om deres erstatning inden for 6 uger. Førstnævnt vil nemlig også kunne nedbringe sagsbehandlingstiden i fremtiden.

Men at få en politiker til at fatte noget så simpelt, det er sværere end at vinde 7 rigtige i lotto



Som jeg skriver i indlægget, er der stadig chancer for, at der sker ændringer, så helt enig.

Mht. sagsbehandlingstider i forbrugerklagenævnet, har et af regeringens egne udvalg jo været ude at rose regeringen for at sagsbehandlingstiderne er faldet til "hele" 7 måneder!!!!!

http://www.forbrugerdanmark.dk/blog/2008/05/29/regeringsudva lg-flot-med-7-maneders-ventetid/

Det tyder jo så nok på, at de mener at 7 måneder er acceptabel!!!!!!

Problemet med deres beregninger er bare, at sagsbehandlingstiderne ikke kun var 11 måneder, men var helt oppe på 2 år i nogle tilfælde.

Man kan jo så diskutere om de er kommet frem til det rigtige resultat, når udgangspunktet er forkert....
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu