recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stiblet linje på Pana V10 i THX-mode
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStiblet linje på Pana V10 i THX-mode

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Emne: Stiblet linje på Pana V10 i THX-mode
    Sendt: 22-December-2009 kl. 15:19
Jeg modtager digitalt kabel-tv fra YouSee, og mit helt nye Panasonic TX-P42V10E leverer et formidabelt godt billede. Jeg bruger ikke modtagerboks eller YouSee Kort.

Men på visse af tv-kanalerne er der helt foroven i billedets øverste kant en hvid stiblet linje (kun den venstre halvdel af billedets kant foroven). Den punkterede streg forekommer kun i THX-billedindstilling.

Det er kun nogle af  tv-kanalerne der vises med punkteret linje, nemlig DR1, DR2, Infokanalen, dk4, DR Update, Trailer, SVT2, NKR1, ARD, ZDF, NDR, RTL. De øvrige kanaler vises uden punkteret linje. På kanalpladserne 501 og 502 vises også DR1 og DR2 korrekt.

Hvad kan der være galt?

Tilføjelse: Da dette var skrevet, var den punkterede linje ikke længere til stede på DR1 og DR2 (kanalplads 1 og 2), men fortsat på de andre som jeg nævnede.

Ny tilføjelse:
Jeg har nu opdaget at jeg kan få den punkterede linje til at forsvinde ved at vælge det skærmformat der kaldes "Tilpasset 16:9" i stedet for "Automatisk".

Redigeret af Vilhelm - 24-December-2009 kl. 14:38
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Point: 6282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2009 kl. 15:38
Hej , der er ikke noget galt , men i THX mode kan der ikke ændres på overscan , så det er derfor. Hvis du vælger en anden mode end THX kan du ændre overscan hvis du vælger 16:9 i aspect...
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2009 kl. 16:43
jeps som sagt, fordi at den viser HELE det udsendte billede, og de øverste linier er der teksttv og andet i, og derfor er kanten ikke helt lige.

Samme issue er der på alle andre tv der kører fuld visning
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2009 kl. 17:04
Tak.
Det er først nu jeg har fået fladskærms-tv, så de mange menumuligheder skal jeg lige finde ud af.
I billedindstillingen "Normal" var overscan på forhånd (default) slået til, så der er der intet problem. Men i THX-indstillingen er jeg ved at finde ud af de forskellige muligheder for valg af  skærmformat (Aspect), hvor "Tilpasset 16:9" løser mit problem.
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Point: 6251
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2009 kl. 17:09
Det gør mit Samsung LCD 658 osse (Screen Fit)
Linjen forsvinder ved 16:9
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2009 kl. 13:04
Sådan lidt spøjst, samme linie lå normalt øverst i 4:3 Tv billederne, helst så højt oppe at linien blev skjult.

Af en af mig ukendt årsag flyttede mange programleverandører denne stiplede linie ned i "´starten af Letterboks- og andre billedformater"  Embarrassed Så de som sender disse stiplede linier synes åbenbart det er noget vi alle sammen bare skal  leve med.

Og hvorfor samme stiplede linie er afhængig af studie- eller andre optagelser forvirrer mig, så det især sidste år på TV3+ hvor der blev sendt NFL, amerikansk fodbold.

Redigeret af moho - 23-December-2009 kl. 13:07
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2009 kl. 13:09
@ Vilhelm

Den første linie i Tv billeder starter altid med en halv linie, (og jeg løber med en halv vind), og første halvdel skal aabenbart være stiplet hos nogen udbyder.  Wink
Til top
delco Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 28-Oktober-2007
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2009 kl. 18:23

Den stiplede linie som du ser, er linie 23 (mener jeg) som bl.a. indeholder information om aspect, altså 4:3 og 16:9-flag.

Redigeret af delco - 23-December-2009 kl. 18:24
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2009 kl. 16:35
Oprindeligt skrevet af delco delco skrev:

Den stiplede linie som du ser, er linie 23 (mener jeg) som bl.a. indeholder information om aspect, altså 4:3 og 16:9-flag.

Korrekt at det er i linie 23, men hvorfor bliver samme flyttet med ned i overkanten af et 16:9 Letterboks billede (og i linie 100 eller deromkring), og hvor der ingen grund er til sende en halv linie stiplet. Det er det jeg syntes er direkte morsomt, eller er det ikke spor sjovt?  Tongue 

Redigeret af moho - 28-December-2009 kl. 16:51
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu