recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering af anlæg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kalibrering af anlæg

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Stillerdk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 16-Juni-2015
Sted: Tylstrup
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stillerdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kalibrering af anlæg
    Sendt: 15-September-2016 kl. 19:39
Godaften Hi-fi folket her på recordere

Jeg står og vil kalibrere mit anlæg ind på surround receiveren med microfon (den der følger med processoren yamaha's egene) men er i tvivl med subwooferne ?
Kan i vejlede mig her

Mit anlæg består af følgende

Dantax utopia 7 (front)
Dantax utopia 1 (baghøjtalere)
B&w cmc2 s2 (center)

Yamaha cx-a5000 (processor) & Mx-a5000 (effekt)
Svs sb-13 ultra subwoofer (front)
Legendarisk Sony sa-wx900 (bagerste subwoofer)

Det jeg er i tvivl om er omkring indstillingerne inden jeg kalibrere og efter jeg har kalibreret

Jeg har prøvet og kalibrere det ind og stillet begge subwoofere på halv volumen, men syntes ikke jeg kan få ordenligt liv i svs'en ? som om den aldrig kommer i gang? til og slå ordenligt fra sig i film. Nogle der kan fortælle mig hvordan den skal indstilles/stå i indstillinger inden kalibrering med volumen og andre indstillinger osv. Samt sony også. Del gerne erfaringer

Samt efter kalibreringen ? hvad i retter til der?

Har også læst man skal sætte alle sine højtalere til small et sted, så subwooferne får lov til og gøre deres arbejde. er det sandt? og kalibrere yamaha processoren med ypao under 40hz?

Takker for alt hjælp på forhånd som modtages med kyshånd
Mvh Mads
Mads stiller
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2016 kl. 20:44
Ja du bør sætte dine højttalere til small og med et crossover på 80hz. Nu ved jeg ikke om Yamaha selv ændrer på large/small under kalibrering. Men ellers må du ind og indstille det manuelt bagefter.
Mht subs der må du ind og kigge i channel levels, altså volumen for de enkelte kanaler. Hvis SVS'en f.eks. står til +10db bør du skrue højere op bagpå den og lave ny kalibrering.
Men generelt er auto kalibreringer lidt noget skrammel der gætter sig for meget frem, og mange ender med og slå EQ helt fra. Du vil få bedre lyd med en prof manuel kalibrering af din processor. Det kunne jeg evt godt lokkes til og gøre for dig for en skilling.

Redigeret af armani-thomas - 15-September-2016 kl. 20:55
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu