|
GB istedet for i TB? |
Besvar ![]() |
Side <1 567 |
Forfatter | ||
Among ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-September-2010 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 501 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
@Strandvasker
Det bliver hurtigt en øvelse i spådomme, da ingen af os i praksis ved, hvilken betydning de nye betegnelser vil få i fremtiden. Jeg giver dig dog ret i, at it-folkene sandsynligvis vil blive ved med at bruge det binære talsystem, da det teknisk er mest praktisk. Jeg kan heller ikke afvise, at kibibyte blive den dominerende betegnelse i fremtiden, og at man simpelthen "skrotter" den gamle betegnelse, men det vil jeg i givet fald heller ikke have noget problem med. Så har vi trods alt opnået det, at man ikke misinformerer med ordet kilo, som jo er en almindelig, velkendt standard. Branchen kommer ganske rigtigt til at jonglere med to begreber, men det er i min optik et bedre alternativ, end at producenterne anvender de samme begreber som udtryk for noget forskelligt. For det er helt sikkert uholdbart! Det eneste alternativ er således, at harddiskproducenterne skal tvinges til at kvalificere 1 kilobyte som 1024 bytes, og det forekommer ikke videre realistisk, når ordet kilo jo er defineret som en standard, der betyder 1000. Hvem skal tvinge harddiskproducenterne til at rette ind og på hvilket grundlag? Jeg tror ikke, der kommer så meget nyt i denne diskussion. Det er som om, at den går i tomgang. Som I nok kan gætte, så er jeg fan af ensretningen og det nye begreb, mens I tilsyneladende helst vil bevare den traditionelle betegnelse. Længere kommer vi det nok ikke. |
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
|
Når du taler netværk, har kilo altid været 1.000, så det har aldrig været ligetil. |
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
|
To af de tre ting benytter i dag SI-betegnelserne, så hvorfor skulle de pludselig gå over til kibi, gibi, tebi?
Hvis dit OS benyttede SI-betegnelserne, så vil din film stå korrekt i GB i forhold til DVD-skiven, der har 4,7GB plads, og så ville du nemt kunne se at den ikke ville kunne være der. I dag er der forvirring, fordi dine filer står som MB, men er i MiB, og din internetforbindelse er i MB, og betegnes korrekt i MB. |
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
|
Det undrer mig hvis det altid har været sådan, taget i betragtning at hele ideen med kilo = 1000 (indenfor IT) først blev indført i 1998. Så hvis man allerede i fx. 1990 havde et coax baseret, 10base2, 10 Mbit netværk var det allerede dengang 10 millioner bits? Desværre ser det ud til at IEEE vil have betaling for at lade mig se standarden, så det er slet ikke umuligt at du har ret, det ville bare forbløffe mig - altså ikke at du har ret, men at man allerede dengang brugte mega som en million..
![]() |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 567 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |