recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Windows og keyboard tunet til pensionist, hvordan?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Windows og keyboard tunet til pensionist, hvordan?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Windows og keyboard tunet til pensionist, hvordan?
    Sendt: 26-Juli-2014 kl. 00:09
Hej alle
Jeg har netop sat ny PC op til min gamle far og han synes det er svært både at se tastaturet (behersker 1-finger systemet og skal kigge efter bogstaverne først) og nogle ting på skærmen bliver også for gnidrede/utydelige.
Det hele er jo nok noget der kan gøres noget ved - og håber I har nogle forslag til hvad!
Keyboard: Det gamle tastatur (15 år gammelt keytronic) er beige med sorte tegn og det er nemmere læsbart end et sort tastatur med hvide tegn - nogle forslag til et andet tastatur, som måske endda har lidt større påklistrede bogstaver end normalt - og som er med høj kontrast den "rigtige vej" (dvs. sort på hvid eller tilsvarende.
Windows: Der køres 1680x1050 opløsning på en 22-23" skærm og tekst er skaleret med 140% - regner også med at markøren skal gøres større/tydeligere - hvad kan man ellers overveje at gøre, som kan lette hans brug af computeren?
Mvh Tommy
Til top
Karin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 16-Juni-2004
Sted: Hørsholm
Point: 448
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Karin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 00:26
Kig på Hjælpemiddelbasen

http://www.hmi-basen.dk/r4x.asp?linktype=iso&linkinfo=22360304

En masse udstyr :-)
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 09:24
Er der noget i vejen for at fortsætte med hans gamle tastatur? Jeg bruger selv et gammelt keytronic fra den yngre stenalder, det har vist sig gennem de seneste 15-20 år at være stortset uopslideligt, så hvis din fars tastatur ellers er funktionsdygtigt er det da bare at fortsætte med det. Hvis han er nået helt til 2014 uden de tre ekstra windowstaster, så klarer han sig nok også 15 år mere uden dem.

Hvis hans nye computer ikke har ps2 indgang til tastatur, så kan ovennævnte adapter udvides med http://www.amazon.com/Replacement-PS-Keyboard-USB-Adapter/dp/B0009RKLMG så tastaturet snakker usb.

Hvis tastaturet er dødt er http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=37L2523&pn=IBM&vare=450185&f=edbp en mulighed, igen kan det blive nødvendigt med ps2 til usb adapteren hvis den nye computer ikke har indgang til ps2. Hvis du går på edbpriser.dk, klikker dig frem til deres tastatur sektion og skriver "hvid" i fritekstsøgningen får du en hel stribe hvide keayboards frem hvis nu det skal være trådløst og den slags.

Redigeret af strandvasker - 26-Juli-2014 kl. 09:34
Til top
Totoronto Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Maj-2006
Sted: Midt-jylland
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Totoronto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 22:42
Til top
Giffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-November-2007
Sted: Haderslev, DK
Point: 1219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Giffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2014 kl. 09:25
Tastatur med høj kontrast og store bogstaver: http://www.dukapc.dk/produkter/tilbehoer/tastatur-med-hoej-kontrast-til-svagtseende/

Du kan i kontrolpanel i Windows justere størrelsen på markøren så den bliver større.

LG OLED C1 77"
Denon AVR-X2800H
Synology DS916+
ATV 4K 3. gen
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2014 kl. 13:10
Til dem på arbejdet som har svære ved at se på skærmen, har vi valgt at investere i større skærme, men med samme opløsning som de alm. skærme.

En skærm i 24 tommer har normalt 1920x1080 pixels, men vi har fundet nogle 28 tommer ViewSonic skærme med samme opløsning hvilket giver 16% forstørrelse med 1:1 pixel uden ændringer i Windows.

Man kan også finde 19 tommer skærme med 17 tommers opløsning 1280x1024, her får man 11% forstørrelse uden ændring af Windows indstillinger.

Hvis det ikke er nok, så kan man jo ty til ændringer i Windows som der jo også er foreslået. Men nogle gange lave denne forstørrelse om i layout og lægger ting ind over hinanden.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2014 kl. 13:14
Tak for alle forslagene - Windows er blevet tweaket lidt i kanterne og et tastaturalternativ er på vej til det fædrende ophav - hvis det går helt galt, må jeg ud at kigge nærmere på nogle af de "senior-tastaturer" som er blevet luftet i tråden :-)
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2014 kl. 15:32
@Cyberguyen: Har af samme årsag også valgt en 23" med 1680x1050 opløsning til formålet - bare ikke helt nok :-)
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2014 kl. 02:39
Hvad med et hjælpeprogram til 10-fingersystemet? Hold kæft hvor er det et irriterende system at lære og jeg hadede det, da vi havde IT i skolen. Men efter noget tid, så sidder det der pludseligt.
Jeg pressede selv mine forældre til det, da de startede med at bruge computere, med det resultat, at min mor kan banke mig, med den ene arm på ryggen i dag.
Med et sådan program, kan han blive fortroligt med et tastatur på ganske få uger, alt efter hvor meget tid han bruger på det. Efterfølgende kan han bedre koncentrere sig om, at blive fortrolig med selve computeren, uden at skulle miste fokus ved hele tiden at skulle kigge ned på tastaturet og så op på skærmen for at se, om han nu ramte rigtigt.

Det er nok de færreste der bruger et decideret 10-fingersystem, jeg selv inklusive. Jeg har vel mit eget 8-fingersystem, som jeg har dannet ud fra mine egne behov. Det er jo det din far også skal lære.

Det der med, at tingene ser lidt sløret og gnidrede ud på skærmen, skal han nok tale med en optiker om. Jeg gør ud fra, at skærmen har et 1680x1050 panel, siden han kører med den opløsning, ellers skal den ændres til panelets native opløsning.

Redigeret af Nagash - 29-Juli-2014 kl. 02:39
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2014 kl. 07:19
Jeg bruger alle ti fingre, Har prøvet skrivekurser, men kan ikke klare det uden at se ned på tasterne, så ingen blindskrift her...

Der findes da også online skrivekurser, fx her: http://www.sense-lang.org/typing/lang.php?lang=DA

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2014 kl. 07:57
@Nagash: Dér har jeg også været for 10-15 år siden og det gik ok med min mor, men min far var det lidt op af bakke med - og nu er lysten og evnerne til at lære nyt ikke på toppen længere - han runder de 80 år næste år og har også netop købt nyt hus med kæresten - dét med computere er blot et nødvendigt onde ;-)
@turbo2: Er både prøvet med hæfter, programmer, online-kurser etc - er opgivet - vil selv / kan (ikke) selv...
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu