recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ny bærbar eller stationær
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ny bærbar eller stationær

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
andersp2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersp2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: ny bærbar eller stationær
    Sendt: 17-August-2014 kl. 13:51
Har planer om at skifre den ene af mine 2 computere der ser sådan ud.

Stationær: Selvbyg fra Oktober 2008
Asus P5gc
Intel pentium 4 3 ghz
Nvidia geforce 8500 Gt (udskiftet 2009)
2 gb ram
Seagate 250 gb sata disk til windows 7
Maxtor  160 gb ide disk  til Ubuntu
Sandberg ide til sata adaptor
400 watt PSU

Firewire pci kort
Hauppauge pvr150
Hauppauge nova-t
Samsung dvdbrænder
Liteon dvddrev

Bærbar: Juli 2008
Acer extensa 5220
2 gb ram
750 gb harddisk (fra ny 320 gb)
Dualboot mellem Windows 7 og Ubuntu
Hauppauge hvr 1400
Terratec H7

Som man kan se er begge computere næst 6 år gamle og trænger til udskiftsning.

Har derfor de sidste par mdr vaklet mellem enten at opgradere den stationære da den bliver brugt mest, eller købe ny bærbar.

Bruger mest computer til følgende:
netsurfing
TV/video
Billedredigering (har lige købt photoshop elements 12)
Der kan gå dage hvor ingen af computerne er tændt da jeg mest surfer fra mine tablets

Har ikke spillet ret ret meget og de spil jeg kan fint afvikles på de nuværende.
Kravene er ikke ret mange men lidt:
CPU: Intel core i5 eller AMD
Ram 4 eller 8 gb
OS2: Ubuntu
Har tænkt noget på SSD til en af OS
evt noget Touch

Har et tilbud liggende på 5499 på opgradering af stationær hvor jeg beholder kabinettet.

Har kigget en del på bærbare og tjekket pasmarks og kan jeg får væsentlig mere på en stationær,men har jeg noget at bruge det.
Bliver det en bærbar vil den fortrintvis er tillsuttes skærm via HDMI, da mine tables bliver brugt til rejse brug

Planen er at bruge 5500-6000 på projektet
Har også kigget på Mac og har tidligere arbejdet en del på mac men budgettet er hvis ikke til ret meget til mac.
Da jeg hvis kun kan få den bliigste Mac mini eller brugt.

Af Apple har jeg nu Ipod touch 4 gen samt Ipad 3 64gb.

Hvad vil være bedst at købe år 2014 Bærbar eller stationær?

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2014 kl. 15:54
Det første må være at afgøre med dig selv om du har brug for den transportabilitet en bærbar giver? Hvis ikke du har brug for at have en mobil computer, så giver en stationær mere for pengene, som du selv er inde på.

Jeg var igennem tilsvarende overvejelser for et års tid siden. Jeg var fristet af at købe en bærbar, men måtte erkende, at jeg ikke rigtigt har brug for den mobilitet sådan en tilbyder. Min firmabærbar er en fin, lille maskine, men jeg bruger den ikke rigtigt "transportabelt", det er noget med at hooke den op til skærm, mus og taster hvor jeg nu end befinder mig og kun meget sjældent bruge det indbyggede tastatur, mousepad og skærm. Til sofabrug er en tablet federe og dækker fint behovet.

Jeg endte op med at bygge mig en stationær med i5, noctua blæser til cpu'en, 80+ bronze psu og ssd - en computer der er så lydsvag at jeg i praksis ikke kan høre om den er tændt eller slukket og når jeg starter min firmabærbare op herhjemme irriteres jeg over hvor støjende sådan en 2½" hdd og laptop-blæser er - også selv om jeg godt ved, at en bærbar i bund og grund er temmeligt lydsvag.

Så med mindre du har brug for at kunne have din computer med under armen ville jeg til enhvert tid vælge en stationær. På den anden side, så elskede min mor den bærbare hun havde fordi hun slap for en masse kabelrod, så det kan selvfølgelig også være en parameter.. Smile
Til top
andersp2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Juni-2007
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersp2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2014 kl. 23:14
I det daglige vil en bærbar mest komme til at stå fast, da det er tabletterne der bliver brugt transportababelt
Det eneste sted en bærbar kan løse kabelrodet er inden i kabinettet med alle ledningerne fra strømforsyningen.

Der ud over er noget med tvkortene, da jeg i starten vil kunne klare mig med jeg har også skifte de gamle i den stationære ud med et til dvb-c her er pci-e måske bedre end usb
Med en bærbar er det kun H7 kortet der kan bruges, vil forsat have en mulighed for at optage fra VHS hvis jeg skulle få brug for det.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu