recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billede fra bærbar til TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBillede fra bærbar til TV

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
extreme12 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Februar-2006
Status: Offline
Point: 354
Direkte link til dette indlæg Emne: Billede fra bærbar til TV
    Sendt: 23-November-2006 kl. 18:58

Jeg har lige fået min nye bærbar, som har digital DVI udgang.

Jeg har haft skrevet til AV-Connection, for at få de korrekte kabler, men jeg lidt ked af hans svar.

Mit spørgsmål til AV-Connection var:

Jeg skal bruge nogle kabler til overførsel af billede og lyd fra min bærbar computer til mit fladskærms TV.Jeg har en bærbar computer, der har en 24-pin digital DVI udgang. På mit TV har jeg en HDMI indgang. Derudover vil jeg også gerne overføre lyden. Jeg har et ældre surround anlæg, som jeg gerne vil have lyden ud igennem fra den bærbare, da jeg vel ikke blot kan sætte lydkabel mellem den bærbare og mit TV, og så få lyden ud via mit surround eller hvad? Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke kabler jeg skal købe for at ovenstående vil virke optimalt? Mit tv er et Samsung LE-32E51B.       

Svar fra AV-Connection var:

Du kan enten benytte et DVI-HDMI kabel eller et DVI-VGA kabel. DVI/HDMI giver det skarpeste billede, men det er ikke altid det bedste, det kræver at skærmen undetstøtter 1:1 pixelmapping, der har specielt samsung skærme et problem med på HDMI indgangen og man bør derfor benytte et DVI-VGA kabel til disse i stedet for.Til lyden køber du bare et alm. lydkort kabel, dvs. minijack – 2x phono og sætter det mellem PC og anlæg.

Kan det virkelig passe? Min bærbar har ikke været billig, da jeg gerne ville have en ordentlig en og en der havde DVI-out. Nu skriver AV-Connection så, at jeg skal have et DVI-VGA stik, så havde jeg jo slet ikke behøves en computer med DVI-out, når kvaliteten alligevel ender ud med at være VGA. Er det virkelig korrekt at jeg kan ikke køre DVI-HDMI på mit Samsung TV, det ville jeg virkelig være ked af.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2006 kl. 19:28

Du kan godt køre DVI-HDMI fra din laptop til dit Samsung TV - men det er sikkert korrekt at skærmen ikke understøtter 1:1 pixelmapping den vej, det er der ikke ret mange skærme der gør. Det er mest normalt at 1:1 pixelmapping understøttes over VGA indgangen, hvis der overhovedet er 1:1 pixelmapping, det er nemlig heller ikke alle fladskærms TV der har det. Samsung plejer dog at have det over VGA.

Det betyder dog ikke at du ikke kan køre DVI-HDMI, men blot at hvis du vil tilslutte den vej, så skal du vælge opløsningen 720p (1280x720) pixels, istedetfor 1360x768 som du kan vælge over VGA, hvis skærmen understøtter 1:1 pixelmapping.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2006 kl. 19:37

Der er jo ikke den store forskelle på de to opløsninger du beskriver der. Men vil signalet ikke blive dårligere hvis jeg køre det som VGA i stedet for via DVI-HDMI?

Hvad betyder 1:1 pixelmapping??

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2006 kl. 19:38
Jeg skal hovedsageligt kun bruge forbindelsen til at se film som jeg har liggende på min computer, alt fra DVD-kvalitet til kvaliteter derunder.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2006 kl. 19:41
Og måske noget TV jeg streamer via nettet...
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2006 kl. 20:32

1:1 pixelmapping er et begreb der beskriver om TV'et accepterer en skærmopløsning fra PC'en der svarer til den opløsning TV'et har.

LCD TV'ets opløsning er typisk 1366 pixels(punkter) vandret og 768 pixels (punkter) lodret. Dette er ikke en normal PC skærmopløsning, hvorfor man normalt er nødt til at vælge opløsningen 1360x768 pixels på sin PC. Hvis TV'et understøtter 1:1 pixelmapping så betyder det at du kan sætte din computer til denne opløsning og inputte det til TV'et som så viser billedet pixel for pixel som det inputtes uden nogen form for skalering. Enten over VGA indgangen eller over HDMI indgangen. Dette er en fordel idet det giver det skarpeste billede. Især ved tekst, hvis man skal bruge TV'et som PC monitor og vil læse word dokumenter eller tekst på internettet osv.   

Mange LCD TV understøtter ikke 1:1 pixelmapping i skærmens opløsning 1360x768, men istedet eks. 1024x768 over VGA eller 1280x720 eller 1920x1080 over HDMI. Herefter skalerer skærmen så det fylder hele skærmens areal. Nogen understøtter 1:1 pixelmapping over VGA, og nogen over HDMI. Flertallet af dem der understøtter 1:1 pixelmapping gør det over VGA.

Så 1:1pm giver altså det skarpeste billede (godt ved tekst), men HDMI giver ofte lidt bedre kontrast og farver end VGA (godt ved film)

Der optimale er derfor normalt 1:1 pixelmapping over HDMI - så får man både optimal skarphed og bedst kontrast/farver

I dit tilfælde hvor valget måske står mellem 1:1pm over VGA eller 720p over DVI-HDMI tør jeg ikke sige hvad der giver bedst resultat på lige dit TV. Til ren tekst er det VGA indgangen, men når vi taler afspilning af film som alligevel skal skaleres til skærmens opløsning er det sværere at svare på. En anden faktor er også at der kan være forskel på hvordan diverse billedbehandlingskredsløb i TV'et behandler signaler over VGA indgangen og HDMI indgangen.

På mit eget LCD som ikke understøtter 1:1 pm hverken over VGA eller HDMI, bruger jeg DVI-HDMI i 720p fra min stationære, og det står supergodt.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2006 kl. 20:53
Nu hvor mit TV understøtter 1:1 pixelmapping over VGA, ville du så anbefale mig at benytte dette? Eller overføre det via DVI-HDMI når det som sagt hovedsageligt er film jeg skal se på den?

Hvordan overføre jeg lyden. Er det et stik der skal gå mellem min bærbar og mit surround, eller skal det gå mellem mit TV og surround?
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2006 kl. 21:04
Og kunne du samtidig komme med nogle links til nogle kabler af god kvalitet efter din mening?
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2006 kl. 22:15
Nogle der kan hjælpe med min sidste to spørgsmål?
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu