|
Hifi vs High end |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |
0leDK ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1213 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
1,5mm low end 2,5mm hi-fi og 4mm High end ;)
|
|
![]() |
|
moremusic ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-November-2013 Status: Offline Point: 582 |
hi-fi = High fidelity = høj troværdighed mod kildematerialet = elastik i metermål (da der ikke er grænseværdier for “høj”)
High end =høj pris og/eller kvalitet (udefineret) = marketing ævl = elastik i metermål |
|
![]() |
|
JohnConnor ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Januar-2015 Status: Offline Point: 1040 |
Jeg tænker det ikke mere som marketing end at der findes udtryk som sportsvogne, GT osv i bilverden som også er relativt flydende begreber. Det er med til at kunne sætte ord på hvad det er for en type af grej der er tale om. Der findes også dyrt grej hvor jeg hverken tænker at producenten eller sælgere vil kalde det decideret high end. Her tænker jeg på eksempelvis Datasat som jeg kun tænker som teknisk ret cool men ikke som fint high end grej med detalje.
|
|
![]() |
|
Bravo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Oktober-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1330 |
High end er at gengive lyden som den vil være når du selv er tilstede.
Trommen skal lyde som en tromme Trompeten skal lyde som en trompet osv osv. Som om du var til “koncert” lige ved siden af. Derudover skal det være som om højtalerne “ikke er tilstede”
Redigeret af Bravo - 14-Maj-2018 kl. 20:25 |
|
![]() |
|
rene49 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Marts-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 871 |
hmm. stort spørgsmål. Men der hvor jeg personligt ser "skællet" mellem "entry level" hifi , mellem klasse hifi og så "high end" hifi er produkternes evne til at være tro imod materialet. Enhver seriøst hifi produents mål er at lave så lidt forvræning som muligt = ingen egenlyd. Ingen egenlyd giver ren transparant lydbillede hvor højtalerne helt forsvinder. 100db lyder ikke højt fordi det er "rent". i modsætning til et grej med højere forvræning lyder "højt". Lidt ligesom en i en lækker bil føles 200km/t langsommere end i en bil til 20.000.kr. Hvad man så kan lide er smag og behag.
Jeg har selv highend stereo til på den anden side af 150.000kr for systemet. (stander med sub). For mig er highend det jeg har beskrevet. : evnen til at gengive rent, transprant. Nogen synes det er kedeligt fordi de føler de mangler den "farvet varme" lyd. Men igen der findes også rørforstærker som er i highend segment. ikke er "tro" mod kildematerialet da de jo farver lyden og laver "varm" lyd pga. forvræning. kort og godt - intet rigtig og forkert. - tænker du skal tænke highend som hvert enkelt producent "high class" serie. det jo så bare komponenterne. propper du 200.000kr grej ind i et dårligt rum med lang efterklang osv. så får du aldrig high end lyd og et setup til 10.000 vil lyde i et rum med god akustik kontra det til 200.000.kr. Så der mange parameter i jagten på den gode lyd. Og hvad er den gode lyd? det jo op til dig ;) nogen kan lide en rød bil, andre kan lide en grøn. , sårn er det bare! ;)
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |