|
Hjælp til køb af NAS Server |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | ||
tvviewer ![]() Bruger ![]() Oprettet: 07-August-2005 Status: Offline Point: 136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Har dog ikke selv en NAS, men bruger almindelige WD usb diske i en usb hub koblet på min Windows 10 bærbar. Min raspberry pi 4 driver også en enkelt WD usb disk. Deling på raspberry pi er ikke helt nemt da det bl.a. kræver samba opsætning og mounting på en bestemt måde hvis det skal være multibruger. På Windows 10 bærbar bliver mapper på partitioner nemt delt i Serier1, Serier 2, Film1, Film2 som skrivebeskyttet til en udvalgt bruger osv. Til afspilning er det raspberry 4 og Kodi. Raspberryens netværk er dog ikke fantastisk, men det lykkes at afspille 4k filer hvis de ikke er voldsomme i størrelse. Desværre er Kodi en ældre version 19.4 og der er lidt begrænsninger i forhold til HDR 4K mv. Fjernbetjeningen er en android mobil med kore. Har tit tænkt over om der er en bedre afspiller derude for få penge men ved ikke lige hvad det skulle være. Setuppet virker jo også fint indtil videre.... Tilføjelse: bruger 4G router og VPN. Der er musik og film til alle enheder. Redigeret af tvviewer - 18-Februar-2025 kl. 18:44 |
||
![]() |
||
sd ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 09-Marts-2012 Status: Offline Point: 288 |
|
Med hensyn til NAS kan jeg anbefale Synology. Serveren koster omkring to til fire tusen, og hertil kommer harddiskene, afhængig af størrelsen ca. tre tusen pr stk.
Med hensyn til filmene skal de vel rippes til f.eks mkv, herefter kan de vises på hvilken som helst afspiller.
|
||
Powered by beer and chips
|
||
![]() |
||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Online Point: 12342 |
|
*tusind
|
||
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon |
||
![]() |
||
kenneth85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-Juni-2013 Sted: Løsning Status: Offline Point: 972 |
|
Software og drev til rip af film:
Jeg ripper film på min stationære pc med et eksternt bluerray drev. Som program bruger jeg MakeMKV som pt er gratis da det er i BETA. https://makemkv.com/ beta licens findes her og skal fornyes hver måned: https://forum.makemkv.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1053 Vær opmærksom på at rip af 4k film kræver nogle specielle drev med en åben firmware for at kunne rippes. Se denne guide for mere info omkring dette: https://forum.makemkv.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=19634 NAS: Som NAS bruger jeg selv en synology DS720+ som har plads til 2 diske. Men skulle jeg starte op i dag ville jeg helt klart gå med en 4 disk model eller 5. Fx denne: Synology Disk station DS423+ DISKE: Du skriver du har 200 DVD film og 350Bluray film. En DVD fylder typisk omkring 4GB og en bluray variere meget i størrelse. Har lige beregnet mit gennemsnit til 24GB pr film. Så DVD = 800GB (Lad os sige 1TB) Bluray = 8508GB (Lad os sige 10TB) Så du skal som minimum bruge 14TB vil jeg vurdere. Selv har jeg 2x 16TB Pt ville jeg nok vælge et par Toshiba N300 18TB diske som står til 2700 kr. Grunden til at du skal bruge 2 er fordi se laver de et spejl af hinanden. Derved mister du ikke data hvis en af dine diske bliver defekt. Diskene sætter du i den raid type der hedder SHR Får du brug for mere plads så køber du blot nogle flere diske og smider i din NAS og så udvider pladsen sig automatisk. :) Så total pris for NAS: NAS: 4400 kr 2 DISKE: 5400 kr. Total =9800 kr. Software til afspilning: Her bruger jeg selv Infuse på ATV 4K det fungere rigtig godt til afspilning af de lossless rips som MakeMKV softwaren laver. Leger også med tanken om at købe en brugt raspberry Pi 5 og køre KODI på denne som er et utrolig modulært mediacenter software der er opensource. Er kvaliteten ikke så vigtig for dig så kan du også vælge at bruge det software der hedder Handbrake til at kode filmene om til MP4 format som så godt som alle afspillere kan klare og så bruge Plex som media server. (Plex kan køre på Synology og QNAP) Personligt syntes jeg dog dette er synd med så mange bluray og 4K film. :) Håber mit svar kan bruges. Redigeret af kenneth85 - i går kl. 07:44 |
||
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
||
![]() |
||
Willads ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 453 |
|
Hej Kenneth85
1000-tak for meget udførligt og brugbart svar. Jeg tror jeg starter op med et setup med en Server og 2 diske men med plads til udvidelse. Hvis det så bliver en succes (læs: hvis jeg får taget mig sammen til at få lagt filmene over på diskene) så udvider jeg og hvis det udvider budgettet et det helt fint (fordi så er det jo fordi jeg har glæde af det). Tillægsspørgsmål. Når man køber diske hvilke parametre er så vigtige ud over størrelsen ?
|
||
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
||
![]() |
||
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7129 |
|
Køb diske som er beregnet til NAS
De har længere levetid. f.eks IronWolf diske
|
||
![]() |
||
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4621 |
|
Markedet for UHD Blu-ray film er hastigt faldende. I USA er det faldet mere end 50% siden 2018. I Norden er UHD Blu-ray desværre tæt på ikke-eksisterende. Pas på med hvad du læser i diverse fangrupper. Det er rigtig nok, at UHD Blu-ray tager en større andel af salget af filmskiver, men det er en fejlslutning, at det betyder øget salg. Det betyder blot, at salget af UHD Blu-ray ikke falder lige så hurtigt som salget af DVD og Blu-ray. Se grafen i denne artikel: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1739951369 Desværre tror jeg, at situationen snart får yderligere konsekvenser for salget afspillere. Nu er Oppo, Samsung og LG jo stoppet. Panasonic snakker om at sælge sin TV-forretning, hvilket givetvis vil påvirke afspillere. Sony kæmper også.
|
||
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
||
![]() |
||
kenneth85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-Juni-2013 Sted: Løsning Status: Offline Point: 972 |
|
Diskene skal som Hansie skriver være designet til NAS eller server brug. På proshop kan man filtrere på diske så man kun får vist diske der er designet til at køre 24/7. Det er disse diske du skal benytte. Men så godt som alle diskene når vi er over 10TB er designet sådan i dag. Du skal også være opmærksom på at du skal købe SATA diske. De fleste consumer NAS supportere ikke SAS diske. Jeg har lavet en filtreret søgning til dig her med de diske du kan bruge. :-) |
||
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
||
![]() |
||
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4057 |
|
|
||
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
||
![]() |
||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Online Point: 12342 |
|
Måske, hvis man stadig kan få fat i det der hedder 43888. Ellers har de ændret firmwaren, så det end ikke kan flashes til at kunnr rippe. Jeg fik et nyt under garanti i efteråret, som også var et 43888 der kan rippe, så de og måske andre har stadig nogle af dem, men ellers skulle dem der blev produceret efter et tidspunkt i november 2022 altså være ude af stand til at rippe. Redigeret af Naiera - i går kl. 16:51 |
||
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
||
![]() |
||
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4057 |
|
|
||
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
||
![]() |
||
|
Ja
|
||
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |